Voorstellen...

Ha,

Ik ben EJ. Sinds gister heb een R1100RT van '99.
Ik heb deze motor gekocht om mijn vakantie naar Noorwegen te redden. Mijn Honda Deaville gaf afgelopen maandag de geest. De oorzaak duidelijk echter de oplossing niet op tijd beschikbaar.

Deze BMW, mijn 3e BMW, maakt meteen duidelijk dat we nog een weg te gaan hebben. Gister bijna 250km gestuurd en dat beviel best. Vandaag zei de remleiding van het potje op het stuur naar de verdeler naast de tank “doe het lekker zelf”… Dus nog ff een beurtje voor vertrek wordt iets meer werk.

Mijn vakantie naar Noorwegen blijft een te frustrerende uitdaging…

Groet,
EJ

Hallo EJ,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum _004

Ik hoop de de -1100- je een mooie vakantie zal bezorgen naar Noorwegen. De RT is een fijne motor. Ik rij ook op dit type. Die van mij is van het bouwjaar 2000. En ja, al 22 jaren jong dus. Maar zoals bij elke motor is het onderhoud een belangrijk punt van aandacht.

Ik hoop dat je weg naar Noorwegen (en terug) wordt voortgezet ook in Nederland en dat je BMW blijft rijden.

Een fijne vakantie toegewenst en veel plezier op ons forum _004

-groet-

Eilert

Ha Eilert,

Ik duim ook dat mijn vakantie goed komt. Noorwegen is prachtig. Of de BMW blijft weet ik niet nog. Die keus maak ik na mijn vakantie. Ik was erg blij met de Honda NT650V, licht wendbaar en best compact. Blinkt in niks uit en dat maakt het een heel fijne fiets.

De BMW heeft zeker achterstallig onderhoud. Vandaag alle remleidingen vervangen voor Stahlflex. Een keer echt remmen en lek namelijk… Toch, na een R100RT en een K75 vind ik de R1100 wel een veel fijnere fiets. Veel koppel en vermogen. Maar ook een hele dikke en best zware bak vind ik. Mijn ervaring is dat al dat vermogen niet zo nodig is. Ik ga het beleven. Nog even alle olie vernieuwen en vooral stationair kan de synchronisatie nog wel wat beter denk ik.

Groet,

Ernst-Jan

Laat je ervaring met de 1100 vooral weten Ernst-Jan. De motor heeft zeker een fors gewicht, maar eenmaal goed afgesteld en gesynchroniseerd is het een fijne tourmotor. Stalen remleidingen zijn een pre. De oude rubberen remleidingen vergaan na zoveel jaar.
Ik heb er HyperPro (progressieve) vering onder. Dag en nacht verschil met de lineaire standaard vering. De 1200 is weer 30 kilo lichter. Dat wel. Ik vind de looks van de 1100 echt mooi. Maar dat is persoonlijk. Nogmaals veel plezier toegewenst met de RT in Noorwegen! _004

Ik ben juist van een NT650V overgestapt op een BMW! De Deauville vind ik min of meer “even” zwaar. Alleen tijdens het rijden merk je dat de BMW lichter rijdt. Mijn NT650V was uit 1999 en had geen ABS, niet nodig maar wel wenselijk, de BMW heeft het wel.
Veel succes met de BMW in Noorwegen! Wat ook nog kan is beide motoren houden …

Ik weet niet of je lid bent van de HDC, ik heb ook niet echt gezocht, maar je kunt er veel informatie vinden over de 650. Bovendien heeft de HDC in het seizoen flink wat tourritten.

Ik heb altijd veel gehad aan de HDC, zeker een aanrader. Ik dacht dat ik ook niet iets anders wilde dan mijn 1998 650, maar nu ik de RT rij is dat zo veel relaxeder.

Dag Ernst-Jan, van harte welkom op dit prachtige forum!!! _004 Heel veel plezier met je R1100RT en het forum.

Hello EileRT _004

Did you only replace the springs with progressive ones from Hyperpro and leave the original shock absorbers, or did you replace the entire shock absorbers from Hyperpro?

I’m currently considering the first option, which is definitely cheaper. However, I don’t know whether the difference in the quality of the suspension will be noticeable?

@ Norton,

I only replaced the springs into progressive ones from Hyperpro. The schock absorbers of my bike had a short life of 21K that time.

@ EileRT

Thank you for the information _004 This is very good news for me.

In that case, I will send the shock absorbers for regeneration (near me there is a very good company that deals with professional tuning of motorcycle suspensions) and ask for the springs to be replaced with progressive ones from Hyperpro. In purple of course Big RT Smile