Met enige “angst” diverse topics hier en andere berichten op het forum gelezen over falende abs pompen waar mijn '05 R1200RT blijkbaar vatbaar voor is.
Naast de diverse tips als remvloeistof regelmatig vervangen (gelijk info aangevraagd hiervoor, laatste flush is volgens boekje in 2018 geweest, 3000km geleden), stalen remleidingen (heb ik al) en 1 á 2 x per jaar abs even laten werken (moet ik voornamelijk even een geestelijke drempel overwinnen ), vroeg ik mij af of het vasthouden van de voorrem van invloed is op de levensduur van de servo’s (als dit hetzelfde is als de pomp?).
Moet ik hier rekening mee houden als ik bijv. bij het stoplicht sta en moet remmen om wegrollen te voorkomen?
Kan/mag dit gewoon met de voorrem, en dus continu werkende servo’s, of kan dit beter met de achterrem?
Volgens mij heb je alles gedaan om problemen te voorkomen. Ik heb dit ook gedaan en ik gebruik de voorrem ook. In theorie zou het niets moeten uitmaken want de servo verdeeld de remkracht zowel op de voor als achterrem.
Continu werkende servo’s mag geen probleem zijn voor het abs-systeem. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat als je echt warme remmen hebt door langdurig remmen (fors bergaf), is het niet verstandig om de remmen vast te houden bij stilstand, omdat je dan op een plaats fors temperatuurverschil creëert met de rest, met mogelijk als gevolg kromme schijven. Bij normaal rijgedrag gebeurt je dat niet, omdat je dan veelal op de motor afremt.
Is eigenlijk een kwaal die hoort bij oudere autos met een automaat in de bergen, maar toch iets om in het achterhoofd te houden.
Mijn eigen ervaring is eigenlijk, dat je zelfs in de bergen bergaf amper remt, doordat je voortdurend in een hogere versnelling rijdt dam je hier zou doen, en dus fors veel motorrem hebt. De remmen worden daar eigenlijk amper belast.
Dank jullie wel voor de antwoorden.
Een hele geruststelling en komende tijd nog proberen wat kilometers te maken. Normaal een mooi weerrijder, maar volgens mij maakt het voor deze motor niks uit en rijdt je altijd heerlijk. Komend weekend in ieder geval wat routes plannen en rijden.
We gaan weer terug naar de vraag(stelling) van de topicstarter. Voor het rijden in de bergen zijn meerdere topics te vinden. Uiteraard kan daarover ook een nieuw topic worden gestart.
Met de servo en de pomp wordt in dit geval wel hetzelfde bedoeld, de pomp bekrachtigt het remmen elektrisch bij oa, de 1200 t/m 2006.
Bij een stoplicht voor een schuine helling werd ik niet vrolijk van die jankende pomp bij m’n 1150 . Soms kan een bekend stoplicht lang duren en dan zette ik de motor af met rode knop rechts en liet de motor in de eerste versnelling staan. Terugrollen kan dan niet, snel starten en wegrijden wel.
In 2018 voor het laatst geflushed is belangrijker informatie dan het aantal km dat met de servo geremd is. Dat betekent dat de motor nauwelijks heeft gereden en de pomp ook weinig is gebruikt. De kans op een failure van de pomp is niet alleen gelegen in het vervangen van de rubber leidingen en het regelmatig flushen van de remvloeistof, maar ook in het regelmatig gebruik ervan. Ook hier geldt: stilstand is achteruitgang. Om die reden liet ik bij een lange pekelperiode de pomp wekelijks even janken met het contact aan en gaf beide wielen een kwart slag om roestvorming tussen rempad en remschijf te vermijden. Ook zonder te rijden trekt remvloeistof waterdamp uit de omliggende lucht aan, wat niet alleen invloed heeft op het langdurig remmen, bijvoorbeeld in de bergen, maar ook op de werking van de servo.
Stalen remleidingen, jaarlijks flushen, regelmatig gebruik van de pomp zijn voorwaarden dat de pomp langer mee kán gaan. Ondanks dat zijn er forumleden die hun pomp naar de galamiezen zagen gaan. Zie dit voorbeeld
De andere kant is dat veel rijders nauwelijks of niet op de hoogte zijn van die voorwaarden, met bruin uitgeslagen remvloeistof in 15 jaar oude remleidingen rondrijden, waar de rubber deeltjes de flushventielen verstoppen en dat hun pomp het toch prima doet.
Ik vergelijk dat nog wel eens met gezondheid en eten.
Er zijn genoeg mensen die gezond eten en dat helaas niet zijn, en notoire snackers die van gezondheid blaken.
Concreet advies: pak morgen de telefoon en maak asap een afspraak om het remsysteem door te laten spoelen.
Beste fransgabler,
Dank voor het verhelderend verhaal en uiteraard advies.
ik heb inmiddels contact gehad met de dealer waar de motor vandaan komt, en die was hier blijkbaar al mee bekend. Bij binnenkomst van de motor is het remsysteem volledig geflushed, dus dat is een hele geruststelling en kan ik in het normale onderhoudsschema verder aanhouden.
ps, het voorbeeld wat je aanhaald had ik gelezen, sterker nog, dat was de aanleiding om er verder in te duiken, dus dank daarvoor.
Heeft mogelijk/hopelijk toekomstige ellende voorkomen