In antwoord op een bericht Van: Jazzbass
Hoi Corné,
Om niet off topic te gaan bij het ventilatie rooster. Welke highway pegs heb je gemonteerd.
Ik zelf merk, dat ik bij langere tochten, de behoefte heb, om mijn benen te kunnen strekken.
Over het ventilatie rooster, heb ik al on-topic vragen gesteld.
Groet John Mertens.
Welnu, ik heb die behoefte ook sinds ik de leeftijd van 50+ al enige tijd geleden bereikt heb. Een sportieve zithouding is fijn als je sportief bezig bent in de Eifel maar bij een lange rit krijg ik ook behoefte om eerder af en toe de beentjes te strekken, hoewel ik nog lang niet toe ben aan een uitgebreide pauze.
Nu heb ik ook een ander soort motor die geschikt is voor lange toertochten en daar zitten Highway steps op. Ik dacht, waarom niet op mijn ’07 R1200RT?
Ik heb, ook omdat ik het gewoon mooi vind, bij Wunderlich de Krauser valbeugels gekocht, zowel voor als achter.
,
Bij Bikers Best Renswoude een setje Kuryakyn voetsteunen met klem voor valbeugel gekocht en gemonteerd.
De klem functie bleek onvoldoende, maar een gaatje geboord in de klem en beugel en in de laatste draad getapt en nu blijf het onder belasting goed op zijn plaats.
De voetsteun is opklapbaar. In de laagste stand kan ik er goed mee door de bocht, alleen bij de haakse haarspeldbochten doe ik hem omhoog. Maar dan ben ik dan ook ‘sportief’ bezig.
De steps zijn ook een beetje schuin gemonteerd zodat ik er met mijn voet recht op sta. Maar ook dat ingeval van een iets te enthousiast genomen bocht de step omhoog klapt.
,
Ik rijdt al 30 jaar haarspeldbochtjes met highway steps en nog nooit ben ik ergens achter blijven hangen. Maar mogelijk is het zeker dus je moet je van de aanwezigheid bewust zijn en eventueel inklappen.
Maar, met de valbeugels en de highway pegs/steps ben je er nog niet. De RT is gemaakt voor een sportieve zit.
Dus iets voorover. Dat zit zeer onprettig als je je benen naar voren plaatst. Het standaard zadel is daar totaal niet voor geschikt. Er zit dan iets in de weg. Ik heb dan ook de plattere Zitbank Comfort aangeschaft om dat probleem op te lossen.
Goed en dan zit je rechtop met je knieën in een comfortabele hoek naar voren. Dan dient zich het volgende probleem aan dat de handgrepen van je stuur te ver naar voren staan.
Om dat te verhelpen heb ik dan ook Helibars Handel Bar Risers gekocht. Dan komt het stuur 1” naar voren en 1” hoger te Staan. Het voordeel is verder dat ik dan meer rechtop zit.
Daar kom ik goed mee weg met mijn 1.86m lengte. Zeker in combinatie met de Baileys Ruit Extra Groot. Nu recent tevens voorzien van Goldwing Ventilatie Rooster.
Het enige is dat ik nog wens is dat het steuntje in de rug dat op het Comfort zadel zit wat langer is. Het is een vrij diep zadel en ik ben maar 1.86m zoals gezegd. Daarom heb ik er zelf maar een steuntje bij gemaakt, maar daar zoek ik nog een betere oplossing voor.
En zo blijf ik lekker prutsen aan mijn RT om er een sport/toer motor van te maken die het beste heeft van BMW R1200Rt en mijn ’92 Yamaha Venture Royale XVZ13TD.
De BMW is 100kg lichter en zeer wendbaar, maar de Venture heeft een erg comfortabele zithouding. Ik houd hem er lekker bij, of ik moet bod krijgen dat ik niet kan wijgeren.
Corné