voetsteun verlager

Iemand ervaring met voetsteunverlagers op een r1100rt ?..Krijg stijve benen bij lange tochten. Heb het zadel al zo hoog mogelijk staan.

met groet Andreolie

Het verlagen van de voeten steunen voor de passagier is goed te doen. Van de bestuurder is een ander ding. Bij het nemen van de bocht zitten de huidige steunen al op een hoogte die redelijk dicht bij de grond komt. Verlagen geeft zeker problemen. Beter is om het zadel nog wat te verhogen.
Door onder de voorste steun, waar de stel mogelijkheid dus op zit, met 15 mm te verhogen krijg je net wat meer hoogte. De achter zijde waar het 2e deel in schuift blijft gewoon op dezelfde hoogte. Het zadel komt dus iets wat achter over te staan. Het enige nadeel is dat je hem niet meer in een lagere stand kan zetten omdat dan het zadel tegen de tank aan komt. Zolang je de enige rijder bent is dat geen probleem.
Bij een lange toertocht hadden we met andere rijders haast tegelijk een moment dat we de benen even moesten strekken door even te gaan staan op de voetsteunen. Sinds de verhoging ligt dat moment voor mij ruim 30 minuten verder. Het schijnt dus te werken.

Hoe heb je het zadel verhoogd ?..….

met groet Andreolie

Ik heb juist een verlaagd zadel waardoor ik ook voetsteunverlagers heb gemonteerd en deze hebben mij nog nooit problemen gegeven.
(Misschien ga ik dan te langzaam door de bochten)
Ik kreeg pijn in mijn knieholtes door de hoek van mijn benen.
Wunderlich of MVverholen verkopen hele goede wel prijzig maar goed dat hoort er nou eenmaal bij. (Vind ik)
Had het eerst op mijn R1100RT en nu ook op mijn R1200RT



Groeten Henk

De voorste, instelbare, steun zit vast met 2 maal 2 boutjes. Als je die los neemt dan heb ik per zijde een mogelijkheid om daar een stukje aluminium materiaal onder te plaatsen van maximaal 15 mm dikte. De 2 boutjes, die je dan moet vervangen door een 15mm lager exemplaar, gaan dan door het nieuw gemaakte plaatje. Dat 2 maal dus. Alleen de voorste steun komt hierdoor hoger te zitten. Door deze verandering zit je eigenlijk wat meer in de ronding van het zadel. Dat is waarschijnlijk de reden dat ik er beter op zit dan voorheen. Mijn ervaringen zijn in ieder geval positief.
Als het geheel nog niet duidelijk is dan kan ik morgen bij daglicht even proberen daar een close-up foto van te maken. Hoewel ik verwacht dat het slecht zichtbaar zal zijn omdat het onder de steun zit en vanaf de zijkant nauwelijks te zien is door het frame en de zijpanelen die hoger zitten dan de montage van de steun.

De Wunderlich en MV… verlagers vind ik inderdaad aan de prijs.
Ga eerst deze week aan de gang met het verhogen van het zadel aan de voorkant. Dank Isaac voor de heldere uitleg. Zal er nog over berichten.

met groet Andreolie

Het schijnt dat de MV-set traploos instelbaar is en die van Wunderlich maar op drie standen. Opletten dus !

Controleer ook je veervoorspanning achter. Dit kan ook een beetje helpen. Als je deze wat opschroeft, komt de Rt wat omhoog en komt ook meer op zijn neus te staan, waardoor de motor scherper stuurt.

Je krijgt op die manier wat meer ruimte voor verlagers.

Je kan ook net als ik heb gedaan een kortere reactie stang monteren waar door de achterkant meer omhoog komt en hij speelser stuurt en daar door komen de voetsteunen hoger van de grond en heb je dus meer ruimte voor voetsteun verlagers.

Heb nu het zadel wat verhoogd. Had nog wat rvs materiaal liggen. Voor het geheel 27mm verhoogd d.m.v een gefabriceerd rvs blokje, achter 20 mm verhoogd. Als ik het zadel in de hoogste stand zet dan zit het wat hoog dus nu op de 2de stand gezet. ‘Droog’ zit het fijn maar moet nog wel een tocht maken (is teveel slecht weer momenteel).
Heb bij het zadel achter wel de bevestiging voor het zij panel los gemaakt. Anders duwde de originele zadelhouder de kuipdelen teveel naar buiten. Nu kan ik het zij paneel weer goed vastmaken aan de bovenkant.
Als het weer droog is op de weg maar eens testen.

met groet Andreolie