omdat ik zomer 'en winter rijd en 's winters mijn motor niet meteen afspoel nadat ik door het zout gereden ben, zijn mijn achtervelg en de platen waar de voetsteunen aan vastzitten lelijk geworden.
Het achterwiel en de linkerplaat heb ik al gedemonteerd, maar nu komt mijn probleem (uitdaging?!), de rechterplaat.
Hier zit de remcilinder op gemonteerd en daar kan ik niet bij. Tenminste niet zonder de cardanas los te maken.
Zie ik een simpel trucje over het hoofd, of is dat inderdaad de volgorde (cardanas los en dan pas de remcilinder kunnen verwijderen?)
Daarnaast ben ik nog op zoek naar tips voor een goed adresje, om alles te laten zandstralen 'en te laten poedercoaten (en met welk RAL nummer zou dat dan moeten zijn of komt er het dichtst bij in de buurt?
Voor zover ik mij kan herinneren, kun je het pennetje pennetje wat aan het rempedaal zit uit de remcilinder trekken. Ik weet nog dat het een heel geklooi was om die rechter schetsplaat te verwijderen, maar opeens was het gefixt en was het pennetje uit de cilinder…
Het pennetje was vrij gemakkelijk uit de remcylinder los te maken, maar de remcylinder zelf blijft verbonden met de rest van de motor, en zitten met twee torx schroeven vast. En tussen de onderste torx schroef en de kardan zit maar 1 cm ruimte.
Of zou ik eerste de plaat eraf moeten kunnen halen, zonder dat ik de remcylinder los hoef te maken? Ik ben dan alleen bang dat ik te weinig " rek" heb met de slangetje die aan de remcylinder zitten.
Ik heb dit een paar jaar geleden bij mijn vorige R1200RT ook bij de hand gehad. Ik heb eerst de schetsplaat losgemaakt. Daardoor komt er genoeg ruimte vrij om het rempedaal en de veer los te maken. De hoofdremcilinder zelf zit met twee torxboutjes aan de plaat vast.
De lak op de rechter schetsplaat van mijn huidige R1200RT, is ook deels weggesleten en staat op de nominatie om overgespoten te worden. Als ik zin heb ga ik die morgen verwijderen om opnieuw gespoten te worden.
Ik had vanmiddag zin… en dus de schetsplaat verwijderd. Dat lukt echt wel zonder de cardan !!!
Ik heb eerst de drie bouten waarmee de schertsplaat aan het frame bevestigd is verwijderd. Vervolgens heb ik het rempedaal losgemaakt en verwijderd. Daarna heb ik de remleiding ontkoppeld van de remcilinder en ook de slang losgemaakt van de remcilinder, waarna de schertsplaat kon worden verwijderd.
Tenslotte heb ik de remcilinder ontkoppeld van de de schetsplaat
Nu schuren en opnieuw spuiten met Motip acryl 55290 en tenslotte daar weer een vernislaag overheen. Ze worden weer als nieuw.
Ik heb de foto geplaatst zodat Wouter, die dit projectje deze weken ook zou doen, ziet wat het resultaat kan worden. Ik hoop dat hij zijn resultaat ook met ons wil delen.