Op dit forum kon ik er wel een paar topics over vinden maar niet heel veel. Voor RT-ers die in de toekomst tegen het probleem aan lopen waar ik tegen aan liep hier wat info die mij heeft geholpen.
Probleem: bij het contact aan zetten een piep vanaf de linkerkant, na starten hield het op en had verder nergens last van (zo ik dacht…). Omdat ik een RT-P rij dacht ik dat het er aan lag dat ik de 2e accu had verwijderd en dat dat ergens een storing (want geen stroom) en dus een piep opleverde. Tot ik bij toeval hierover op youtube een filmpje tegen kwam: https://www.youtube.com/watch?v=kECJwihAW6w. Dát geluid dus.
Bleek ook bij mij de vlinderklep vast te zitten, wat een storing oplevert.
Na wat zoeken kwam ik het volgende artikel tegen: https://www.ukgser.com/technical/nick/Removal%20of%20the%20exhaust%20noise-control%20valve%20(BMW%20R-series,%20’10%20to%20’13)%20V1.1.pdf met een uitgebreide beschrijving van wat je hier aan kan doen. Ik vond het erg nuttig en goed beschreven, dus doe er je voordeel mee.
En wat blijkt nou; voordat ik de klep had verwijderd had ik altijd al het idee dat wanneer ik het gas vol open deed, de motor een kort moment leek in te houden alvorens hij de sporen kreeg. Na het verwijderen van de klep (vervangen door een stuk buis zoals in het artikel beschreven), pakt hij ineens veel soepeler op!! Alsof hij eerst bij vol gas even moest nadenken; “mmmm, vol gas? nu moet ik de vlinderklep open zetten… maar dat wil niet… nou ja dan alsnog maar vol gas” en nu denkt hij meteen; “vol gas? Gaaaaannnn!”
Mooie uitleg. Of je motor beter oppakt, komt wellicht omdat jouw klep niet helemaal open ging. Een goed werkende klep staat bij ongeveer 2000 rpm al helemaal open. Reduceren van het stationair geluid is de enige taak. Er zijn maar twee standen, open of dicht.
Als je nu je motor gaat uitlezen, komt er een foutmelding naar boven. Mag je negeren. Let op, gooi de elektronica en klep niet weg. Deze moet je namelijk weer aansluiten als je de software van je BMW wilt updaten. Immers, updaten gaat alleen als er geen foutmelding aanwezig is.
Als dit een zelfde principe is als bij de Honda dan kan de oplossing heel simpel zijn. De elektronica aangesloten laten omdat dan geen fout melding gegenereerd wordt en de klep vast zetten in de open stand. Uiteraard weet ik niet of deze zelfde truck hier ook mogelijk is.
Bij Honda was het geen schakelende klep maar een regelende klep. Hiermee werd de tegendruk geregeld over een breder toerental.
Weet dat je in Duitsland vanwege gerommel aan een uitlaat een hoop gezeur kunt krijgen. Duitse dienders die motorcontroles uitvoeren weten exact hoe het zit en wat wel niet is toegestaan.
In de populaire gebieden wordt dadelijk in het voorjaar weer veel gecontroleerd en je mag jouw brommer ter plekke repareren of anders achter laten als er iets niet in orde is. Een fikse prent heb je in ieder geval!
Succes en groet van Ciske