Verstralers van Ali op Wunderlich

Twee weken geleden geplaatst. Dicht op uitlaten, maar (500km later vooralsnog) geen probleem! Foto’s ter inspiratie voor anderen.
[groet]
14/3 plaatje toegevoegd: deze van Ali

Netjes! Jammer dat ik geen ronde valbeugels heb op mijn 1150 RT.

Ruud

netjes , spijtig dat ik GEEN valbeugels heb Big RT Smile

Zien er netjes uit!
Groet,
Jack

Ennuh , ennuh …?
Wordt dat niet veel te heet , kunnen ze daar tegen ?

Als het die zijn die ik ook heb, zijn ze niet van plastic. Dus enige (rij) warmte kunnen ze wel hebben.

Ben inmiddels 1.000 km verder, en ze zitten nog muurvast en geen problemen met hitte.

Bij mij zitten ze iets verder weg van de uitlaat. Nadeel , als de motor omvalt zal ik een nieuw lampje moeten plaatsen (reserve setje meteen meebesteld destijds).

Zie ook:
https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=15792

Luchtgekoeld Big RT Smile

Viel het aansluiten op de bestaande bekabeling mee? Op de site van Wunderlich zag ik ook een set lampen staan incl. connectoren zodat je deze direct op de bestaande bekabeling kon aansluiten. Wel 150 eurootjes. :frowning:

Intussen wel al een valbeugel gemonteerd. :smiley: Nu de verlichting nog. Al heb ik mijn twijfels of de inbus de bovenzijde van de valbeugel kan tegen houden bij een val. Die druk je zo naar binnen. :frowning:
Wunderlich beugel-2.jpg

Wat ik door alle jaren hier gelezen heb is dat ook het punt van veel (dus niet alle) aftermarket valbeugels: bij een val of glij schade van je RT is de schade aan het motorblok vele malen groter dan aan het kleppendeksel.

Deze valbeugels dienen dus puur ter bevestiging van de verstralers. Verwacht er dus geen beschermende werking van zoals jezelf al aangeeft. :O

ik veronderstel dat het wel uitmaakt dat je wel of niet valbeugels heb , ik kan begrijpen dat bij een schuiver de valbaren toeplooien en daarmee het kleppendeksel beschadigd maar zonder valbaren liggen de deksels er ook af denk ik hoor …

Doorgaans beschadigd het kleppendeksel bij een val als de beugels (ver)buigen. Iets wat overigens ook wat zegt over de kwaliteit van dergelijke valbeugels maar dat terzijde. Het gaat mij om de opmerking van lexie68 die aangeeft dat e.e.a. zomaar “naar binnen drukt”. En dat wordt dus zo, even buiten een val om, geconstateerd (!) Ik weet vanuit veel praktijksituaties dat het motorblok bij het echte val of glij schade dan rijp is voor de recycling. Er zit(ten) gat(en)/scheur(en) in het motorblok. Uiteraard laat ik het hier alleen bij de materiële schade. De bestuurd(st)er en mogelijke passagier staat/staan huizenhoog bovenaan en komt/komen er hopelijk zonder schade vanaf.

Ik realiseer mij dat het topic gaat over de verstralers van Ali op Wunderlich. Persoonlijk zou ik deze daar nooit op bevestigen. Ik zou ook nooit zo’n type valbeugel (en er zijn er meerdere op de markt) bevestigen. Het lastige is dat niemand op voorhand weet wat de impact is van een val of glij schade. Nogmaals vele fabrikanten claimen het kleppendeksel te beschermen maar zijn desastreus voor het motorblok. Bezint eer ge begint . . . (en nogmaals er zullen ook valbeugels zijn die wel op een degelijke ordentelijke wijze zijn bevestigd). Als ik een (ex)dienstfiets had zou ik de valbeugels daar wél op laten zitten omdat het hier een degelijk constructieve functie betreft. Maar dat terzijde.

Om terug te komen op de vraag over de bekabeling:

Je kunt de bekabeling los houden en met een relais direct op de accu zetten. Nadeel dat iedereen hem aan kan zetten en je accu dan leegloopt.

Je kunt de voeding van de radio voorbereiding gebruiken of van de Navigatie. Deze moet je dan wel even opzoeken en dat is niet vóór iedereen makkelijk. Met foto’s komen we samen een eind in die zoektocht. Hierdoor zit het achter het contactslot. Extra dien je dan nog een schakelaar te hebben. Bij veel setjes een extra.

Ook is er een optie voor een computer als de Hex ezCan. Er is nog een variant in de USA verkrijgbaar, maar daar weet ik de naam niet van. Hiermee wordt het aansluiten plug en play en heb je extra functies om te programmeren tot je beschikking. Enige zorg hier is te kiezen voor de juiste Hex variant en de gelijksoortige kabels op de mistlampen.

Op Ali zie je veel AMP superseal (zwart,rood,geel) en de Dinali lampen hebben de driehoekige connectors.

Op advies van mijn dealer heb ik de voeding om de spoel van het relais te bekrachtigen van het stadslicht afgeleid en daar de schakelaar nog tussen gezet. Van contact af, kun je zo vaak drukken op de aan/uit schakelaar maar er zal niets gebeuren.
Daarnaast had ik vaker zelf het licht laten aanstaan, nadat ik contact had afgezet, alleen daarom zou ik ook aftakken van stadslicht. Afgelopen winter heb ik dit aangepast, tak het bekrachtigen van relais dus niet meer rechtstreeks van accu af. Wel heb ik nog een blusdiode over de spoel gezet, stadslicht wordt volgens mij transistor gestuurd. Of het echt nodig is weet ik niet, toch gedaan voor de zekerheid.

Ik heb de zwarte Wunderlich valbeugels geplaatst op mijn zwarte BMW, eigenlijk puur voor de verstralers, het ziet m.i. niet verkeerd uit.
Van de werking van de valbeugels stel ik me inderdaad niet veel voor, alleen een val tijdens stilstand zal toevoegde waarde hebben, denk ik.
De degelijkheid van de coating op de beugels zal ook nog moeten blijken (bij het inschuiven, bij inbusje, ben ik al coating kwijtgeraakt), ik heb al een adres gevonden om het eventueel te poedercoaten. Maar ook dit geheel terzijde.