Vermogensverschil R en RT

Wie weet hoe het zit? De R1150R en de R1150GS hebben 85PK en de R1150RT en de R1150RS hebben 95PK. Zelfde motorblok en toch dit verschil. Waar komt dat vandaan, of waar zit het hem in? Boring, slag en cilinderinhoud zijn hetzelfde.

Hebben ze dezelfde Motronic? Dezelfde mode-plug? Dat bepaald veel naast slagvolume, kijk ook eens naar compressie. Vroeger hadden de GS’en ook een andere eindoverbrenging(cardan).

Daar zal het wel in moeten zitten. Daar duik ik ook eens in, even kijken of er zonder al te veel gekke dingen 10PK bij te maken is.

De RS en RT hebben een hogere compressieverhouding (11,3:1) dan de R en GS (10,3:1) omdat de zuigers anders zijn vormgegeven, waardoor de verbrandingsruimte iets kleiner is. Ook zitten er andere nokkenassen op.

Compressie had ik nog kunnen oplossen maar nokkenassen en zuigers, motronic. etc aanpassen is wel veel van het goede. Dan is op termijn een andere motor uitzoeken een handiger oplossing. Sleutelen is leuk maar dit aanpassen is een stap te ver.

Toch wel nuttig om het verschil te weten, zo zullen dus niet alle onderdelen van de krachtbron uitwisselbaar zijn, en daar ging ik eigenlijk wel van uit.

Ander blok er onder lepelen is ook een mogelijkheid.