vermogen verlies RT1150 BJ 2003

Vraagje
Bij mijn laatste rit kreeg ik het volgende probleem bij het eens goed doorschakelen ,1,2,3,4 versnelling alles ok .
In 5 en 6de versnelling vanaf 3500 toeren valt de kracht weg en gaat ie hoger in toeren (zoals gas vol open en koppeling intrekken).
Bij het gewoon stadsverkeer en rustig schakelen is er geen probleem .
Iemand enig idee wat er gaande zou kunnen zijn ?
Alvast bedankt Bjorn

Hoi Bjorn,

Het probleem dat je beschrijft – vermogenverlies in de 5e en 6e versnelling bij hogere toeren (3500+) terwijl de motor in toeren klimt zonder de juiste acceleratie – klinkt als een versleten koppeling. Dit gedrag doet zich vaak voor wanneer de koppelingsplaten beginnen te slippen.
Ik heb dit zelf ook meegemaakt, en het is echt een vreemd fenomeen. Het voelt bijzonder en het is duidelijk een kenmerkend probleem.

Mogelijke oorzaken:

1. Versleten koppelingsplaten: Na vele kilometers slijten deze af, waardoor ze minder grip hebben.
  2. Vervuilde koppeling: Soms kunnen olie- of vetresten op de koppelingsplaat terechtkomen, wat slippen veroorzaakt.
  3. Koppelingscylinder (slave cylinder): Een defect of lekkende slave cylinder kan problemen geven, zoals onvolledig loslaten van de koppeling.
  4. Versleten drukgroep of membraanveer: Deze zorgen ervoor dat de koppeling goed aangrijpt.

Wat te controleren:

• Heb je lekkage bij het koppelingshuis (dit kan duiden op olie bij de platen)?
  • Zijn er symptomen van slechte koppeling bij stilstand (test door gas te geven in een hoge versnelling bij lage snelheid)?

Als je zelf handig bent, kun je proberen de koppeling te inspecteren, maar vaak moet hiervoor de motor deels uit elkaar. Bij een vermoeden van versleten koppeling is vervanging meestal de enige oplossing.

Tip:
Het probleem doet zich vooral in de hogere versnellingen voor, omdat de koppeling dan zwaarder belast wordt. Rijd voorlopig rustig door om verdere slijtage of schade te voorkomen.

-groet-

Patrick

Beste

Geen twijfel, koppeling vervangen. Kan je zelf doen mits kundig en " inlezen" op youtube how to… en uiteraard wpl handboek ernaast. Niet technisch? Uitbesteden aan profi.

-groet-

Tom

Wanneer je op een kilometerstand van zo’n 80.000 à 100.000 staat (afhankelijk van je rijstijl), dan ben je inderdaad aan de beurt.

Een heads up vooraf: de koppeling vervangen van een RT is een ingrijpende en tijdrovende klus.
Reken op minimaal 8 uur werk, maar hou rekening met het dubbele (wanneer je het nog niet eerder gedaan hebt).
Het is ook niet een klusje die je even buiten in de achtertuin doet: een ruime en goed ingerichte werkplaats is een must (de hele achterbrug moet los). :bulb:

Bij een garage laten doen kan natuurlijk ook; reken dan op een kostenpost van zo’n €1600 à €2000 (het merendeel van de kosten zit hem in het arbeidsloon).

Succes.

Bedankt voor de reacties .
We zijn wat wijzer geworden , en weten dat er wat kosten gemaakt moeten worden :slightly_frowning_face:

Heb het zelf meerdere keren gedaan en in Dordrecht woont een oud-forum lid die dit tegen redelijke kosten voor je kan doen, er wordt dan meteen de aangepaste koppelingsplaat geplaatst die de splines op ingaande as van de bak volledig gebruikt. Laat maar horen of je daar interesse in hebt…

Zo zag het werkende prototype van de verhoogde koppelingsplaat er uit :
Verhoogde Koppelingplaat R1150RT.png

De verbeterde koppelingsplaat is ook bij hobbyist te koop er hoeft dan niets aangepast te worden.
https://www.hobbyist.nl/diverse_onderdelen/diverse_onderdelen_/5408334/koppelingsplaat_oliebestendig_r850_1150_met_langere_vertanding_21217670454_O/

zie ook https://bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?p=171489&hilit=koppeling+1150#p171489
groeten,

Dat klopt, inmiddels is hij gewoon te koop. Toen ik tegen het probleem aanliep moesten ze uit de USA komen en waren de kosten rond de $ 600 ex belasting en verzending. Ik ben toen aan het meten gegaan en heb er een paar aan laten passen bij een koppelingsbedrijf in Twente, die zijn met succes gemonteerd op mijn eigen R1150RT en van een ander Forumlid. Dankzij voortschrijdend inzicht kun je ze gewoon kopen… Big RT Smile