Toch handig om het nieuwe jaar in te gaan met de volgende wetenschap…
https://knmv.nl/2022/december/rechter-bevestigt-motorrijders-die-langs-autos-piepen-bij-verkeerslicht-strafbaar/
Als je via een andere voorsorteerstrook vooraan gaat staan dan heb je kans op 3 boetes.
Boete 1: Niet volgen van de rijrichting die de pijlen op de voorsorteerstrook aangeven.
Boete 2: Opstellen voorbij de stopstreep.
Boete 3: Overschrijden van een doorgetrokken streep tussen rijstroken.
Geluk gehad die motorrijder, dat hij maar met één boete (1) wegkwam.
Een suggestief stukje misinformatie van de KNMV dat file passeren door het gerechtshof verboden zou zijn en de MAG deed er vrolijk aan mee.
Maar daar gaat het helemaal niet om. De boete is opgelegd wegens het niet volgen (op de kruising) van de richting die de pijlen op de voorsorteerstrook aangaven.
Uit een eerder arrest van het gerechtshof blijkt dat je niet meer van rijstrook mag wisselen zodra er pijlen op het wegdek staan en verplicht bent de richting van de pijlen te volgen.
Dat betekent dat je ook al een bon kunt krijgen als je van voorsorteerstrook wisselt zodra er pijlen op het wegdek staan, voordat je feitelijk bij de kruising bent.
Hoe het precies is gegaan dat blijkt uit het arrest niet.
Ik vermoed dat de motorrijder van plan was naar voren te rijden, maar dat het licht al op groen sprong voordat hij daar was. En dat hij zich toen tussen de al rijdende of optrekkende auto’s wurmde op de andere voorsorteerstrook voor rechtdoor.
Of dat de motorrijder rechtdoor reed op de voorsorteerstrook voor linksaf, en zich er daarna tussen wurmde.
Ik vermoed ook dat dat op een manier is gegaan die de verbalisant aanleiding gaf om voor die gedraging te schrijven, want normaal doen ze niet zo moeilijk.
Dan is die bekeuring niet meer dan terecht.
Overigens is de filegedragscode in oorsprong alleen bedoeld voor de autosnelweg.
In het overleg in het motorplatform is dat destijds zo afgesproken en bepaald.
Zowel de MAG als de KNMV (voorzitter) als het OM maakten deel uit van het motorplatform.
Blijkbaar hebben de rechter en het OM de notulen wel doorgelezen en de KNMV en de MAG niet.
Een lege voorsorteerstrook is natuurlijk juist een ideale manier om veilig en zonder iemand te storen vooraan te gaan staan, waar menig automobilist veel te veel ruimte overlaat, omdat die anders niet over de motorkap van zijn SUV naar de witte stopstreep kan kijken. Ik denk dat je wel een héél humeurige diender moet treffen als die daar een bekeuring voor schrijft. Uiteraard onderneem ik zo’n actie alléén als ik zelf het licht op rood zie springen, zodat ik redelijk zeker weet dat ik voldoende tijd hebt om de manoeuvre uit te voeren.
Maar uiteraard weet onze wetgevende en handhavende macht het weer beter.
Ik begrijp het allemaal, maar ben blij met de (immer) wettelijke opmerkingen van MofkaP
En ja, MotoCon, ook jou begrijp ik. Als alles volgens het formele boekje verloopt dan hebben de dienders bakken met werk. En het wordt wel of niet waargenomen en wel of niet bekeurd . . .
Mijn (ongevraagde) advies: rij met je gevoel en verstand zonder de ander aanstoot te geven . . .
Wat ook mee speelt, maar daar heb ik nog niemand over gehoord, zijn de detectielussen in het wegdek. Als ik met de motor links af wil slaan in een vak voor linksaf dan zorgen deze er voor dat ik (normaal gesproken) groen licht krijg. Dat betekent dus dan ander verkeer wat mij tegemoet komt of de kruising over de zijweg nadert rood licht heeft.
Als ik nu dus dat voorsorteervak gebruik om een rij stilstaande auto’s voorbij te rijden, u snapt het waarschijnlijk wel, dan krijgt ander verkeer daardoor zonder noodzaak rood licht.
En gezien de gevoeligheid van de detectielussen gebeurt dit al redelijk snel als je ook nog maar net over de scheiding bent.
Ook iets om dus rekening mee te houden!
M.a.w. het is regelrecht asociaal om via een voorsorteerstrook voor een andere rijrichting het rijtje auto’s bij een verkeerslicht voorbij te rijden.
Het is dan ook asociaal dat je op een 80km weg met dubbele middenstreep maar 60km gaat rijden…ik zet de motor er dan toch echt voor bij het eerst volgende stoplicht…
Henk7777
Hier een m.i. correcte interpretatie:
https://nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieuws/rechter-motorrijders-die-voorkruipen-bij-stoplicht-soms-strafbaar/
Nou, niet helemaal.
Met name niet voor zover het betreft de uitspraak van de kantonrechter inzake het rode licht.
Het gerechtshof heeft geoordeeld dat de uiteindelijk gevolgde richting bepalend is voor het door rood rijden.
Dus als je op de voorsorteerstrook staat voor linksaf bij rood licht en ga je rechtdoor bij groen licht voor rechtdoor dan kun je geen bon krijgen voor door rood rijden.
Wel kun je dan nog steeds een bon krijgen voor het niet volgen van de richting (op het kruispunt) die de pijlen op de voorsorteerstrook aangeven.
Het gerechtshof heeft ook bepaald dat je niet meer van rijstrook mag wisselen zodra er pijlen op het wegdek staan; je ben dan verplicht die richting te volgen.
Als ik het arrest van het gerechtshof goed lees, dan is dat ook gebeurd. Want het feit van de gedraging is door de OvJ gewijzigd.
Ik vermoed van door rood licht rijden naar het niet volgen van de richting van de pijlen.
Vaak hebben voorsorteervakken onderbroken blokken lijnen die overgaan in doorgetrokken. Zolang ze nog onderbroken zijn mag je wisselen.
Jammer voor je, maar dat mag dus niet.
Zodra er pijlen op de strook staan ben je verplicht (op het kruispunt) de richting te volgen van de pijlen.
Onderbroken of doorgetrokken streep doet niet ter zake.
Voordat er pijlen staan mag je nog van rijstrook wisselen, bij of na de pijlen niet meer.
Daar ben ik niet zo zeker van. Zaak is wel om vooraan in het juiste vak te gaan staan. dan bezet je de detectielus ook niet meer. Bovendien zitten die meestal redelijk in het midden van het vak, en kun je die (afhankelijk van je motor wellicht) passeren zonder ze te triggeren. Daarnaast heb ik ook voldoende last van andere aso’s (om de gebruikte bewoording van iemand anders aan te halen) om zelf ook voor enig ongemak te mogen zorgen.
Als je eenmaal in een voorsorteerstrook rijdt en naast je zijn doorgetrokken strepen aangebracht, dan mag je niet meer van voorsorteerstrook wisselen. Zolang de blokmarkering er is mag je nog wel een andere richting kiezen. Artikel 78 van het RVV
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=39373
Web9 okt. 2016 · Wilt u voor het kruisingsvlak van voorsorteerstrook wisselen, dan mag dat. Tenminste; zolang u nog ter hoogte van onderbroken strepen rijdt; een doorgetrokken streep mag immers niet overschreden worden. Dat is en blijft een afzonderlijk strafbaar feit.
Onzin, daarbij iets uit 2016.
Zodra je daar rijdt waar er pijlen in het voorsorteerstrook of in de weefstrook van de (auto)snelweg staan, dan ben je verplicht de richting te volgen die de pijlen aangeven.
Je mag dan niet meer wisselen naar een rijstrook of doorgaande rijbaan in een andere richting; een onderbroken, een doorgetrokken streep of blokmarkering doet in het geheel niet ter zake.
Zo luidt de wet, en niet anders.
Dat heeft het gerechtshof Leeuwarden duidelijk bepaald.
En er wordt ook op gehandhaafd.
Voordat er pijlen staan mag je nog wel van rijstrook in een andere richting wisselen bij een onderbroken streep of naar de doorgaande rijbaan bij blokmarkering.
Bij een doorgetrokken streep mag dat niet.
Wat impliceert dit dan: ? https://rijbewijssucces.nl/Gratis-Online-Cursussen/verkeerstekens-en-aanwijzingen-2/lessons/voorsorteerstroken-en-uitrijstroken/ , en meerbepaald:
“Als je eenmaal in een voorsorteerstrook rijdt en naast je zijn doorgetrokken strepen aangebracht, dan mag je niet meer van voorsorteerstrook wisselen. Zolang de blokmarkering er is mag je nog wel een andere richting kiezen”.
en verder:
78 2. “Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft”
Concreet : de eerste passus heeft het over een voorsorteerstrook, de tweede over een uitrijstrook
Zou het kunnen dat je in een ideale wereld eerst een verkeersbord krijgt, dan onderbroken lijnen en simultaan pijlen en een doorgetrokken lijn?
Uit de Nota van Toelichting bij artikel 78 lid 1 van het RVV 1990:
Met de nieuwe tekst wordt bereikt dat de bestuurder die van voorsorteerstrook wisselt daarop kan worden aangesproken zelfs al is ter plaatse geen doorgetrokken streep toegepast.
Wat zou dat toch betekenen?
Bij rijbewijssucces zou ik in ieder geval geen theoriecursus volgen.
Ik denk dat we het er over eens zijn dat het krantenartikel dat TS aanhaalde informatief niet helemaal klopte, om het zacht uit te drukken.
Wat betreft het gebruik/het verlaten van de voorsorteerstrook, dat naderhand in dit topic aan bod kwam: de discussie is niet nieuw.
Ik verwijs naar een eerder gesprek op een ander forum, daterend uit 2013. Dit is de link:
https://forumindex.nl/verkeersbeleid/boete-bij-wisseling-van-voorsorteerstrook-ruim-voor-kruising-t80565.html
Daarin valt me op dat een aantal deelnemers art. 78 heel strikt en restrictief interpreteren, en mij althans lijkt dat helemaal terecht.
Art. 78.1 zegt nl. : “Bestuurders die de rijbaan volgen zijn op een kruispunt verplicht de richting te volgen van de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden”, maar nérgens, en dan ook nérgens dat het reeds “ter hoogte van pijlen” verboden is de voorsorteerstrook te verlaten.
Het zegt niks meer of minder dan dat je “op de kruising verplicht bent de richting te volgen van de voorsorteerstrook waar je vandaan kwam”; het zegt niets over gedrag op de voorsorteerstrook die zich dus, zoals de naam het zegt, vóor de kruising bevindt.
In zijn laatste bijdrage in dit topic verwijst MofkaP naar de nota van Toelichting bij artikel 78 lid 1 van het RVV 1990, en hij quoot daaruit: “Met de nieuwe tekst wordt bereikt dat de bestuurder die van voorsorteerstrook wisselt daarop kan worden aangesproken zelfs al is ter plaatse geen doorgetrokken streep toegepast.”.
Ik heb een uitspraak gevonden van het Gerechtshof Leeuwarden dat in zaaknummer WAHV 00-00061 oók verwijst naar deze nota van Toelichting, maar deze volledig aanhaalt.
Ik haal uit het arrest:
“De Nota van toelichting bij die bepaling luidt: “Met deze tekst wordt gepoogd het hoofd te bieden aan de problemen die bij de toepassing van artikel 123 van het RVV 1966 zijn gerezen. Zo besliste de Hoge Raad der Nederlanden bij arrest van 10 april 1979 dat de vraag of nabij een kruispunt van rijstrook mag worden gewisseld en een andere richting mag worden gevolgd dan die aangeduid door in een rijstrook gestelde pijlen regeling vindt in andere wettelijke voorschriften dan artikel 123 van het RVV 1966. Met de nieuwe tekst wordt bereikt dat de bestuurder die van voorsorteerstrook wisselt daarop kan worden aangesproken zelfs al is ter plaatse geen doorgetrokken streep toegepast. In dergelijke gevallen kan van de bestuurder immers niet worden gezegd dat hij bij het volgen van een bepaalde richting van de voorsorteerstrook gebruik heeft gemaakt omdat hij deze pas op een later moment is gaan berijden. Hiermee wordt een rustig verkeersbeeld bevorderd. Op kruispunten met voorsorteerstroken moeten bestuurders van de voorsorteerstrook die op hun richting betrekking heeft gebruik maken. Het ergerlijke rijstrook wisselen kan hiermee worden beperkt. Overigens verhindert de bepaling niet dat een bestuurder die constateert dat hij het onjuiste voorsorteervak berijdt de juiste rijstrook opzoekt, voor zover hij daarmee de veiligheid niet in gevaar brengt. Pas in dergelijke gevallen is politieoptreden gewenst”.
Zelf vind ik vooral het laatste deel van de toelichting belangrijk, waar duidelijk staat “ Op kruispunten……”en uiteraard de beide slotzinnen, een opvallende blijk van gezond verstand.
En dan zou ik het ook bijzonder jammer vinden dat dit later zou zijn onderuit gehaald in een mij helaas ongekend arrest waarnaar Mofkap eerder in dit topic verwijst (Uit een eerder arrest van het gerechtshof blijkt dat je niet meer van rijstrook mag wisselen zodra er pijlen op het wegdek staan en verplicht bent de richting van de pijlen te volgen.
ECLI:NL:GHLEE:2010:BP5780
LJN BP5780, Gerechtshof Leeuwarden, 200.055.798
Het bepaalde in artikel 78 RVV 1990 betreft immers een absoluut gebod. Dit artikel, noch enige andere bepaling van het RVV 1990, bevat een uitzondering op de aldaar gegeven verplichting,
ECLI:NL:GHARL:2021:11949 Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 30-12-2021, Wahv 200.266.908/01
Inhoudsindicatie:
Wisselen van voorsorteerstrook is niet toegestaan, ongeacht of sprake is van een doorgetrokken streep.
ECLI:NL:GHARL:2022:2527 Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 01-04-2022, Wahv 200.286.595/01
Van voorsorteerstroken is sprake wanneer kan worden gekozen tussen verschillende rijstroken bestemd voor verschillende rijrichtingen.
§ 4. Verkeerstekens op het wegdek
Artikel 76
1Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
2Het eerste lid is niet van toepassing:
a.indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b.indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
c.op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht.
76 lid 2 onder b