Ventielmaat BMW afwijkend?

Is de ventielmaat van BMW afwijkend van datgene wat “normaal” is?
Betreft een R1200RT '05

Ik heb moeite om mijn compressor of mijn bandenspanning meter sluitend erop te krijgen.

Met de compressor moet ik heel hard drukken en zelfs een beetje onder een kleine hoek om zonder lekken de band te kunnen oppompen.
Met de bandenspanningsmeter is het helemaal bal, maar die komt van Ome Alie (en is een plastic dingetje), dus die zal zich ook niet volledig committeren aan standaarden.

Anyways, is de ventielmaat afwijkend en zijn hier verloopjes voor?

Nope, gewoon standaard autoventiel (Schräder).

Op met name het achterwiel is het vanwege de wiel ‘spaken’ heel lastig om de compressor recht op het ventiel te krijgen. Met heel lastig bedoel ik eigenlijk dat het zonder verloopstukje niet lukt. Het ventiel is qua doorsnede een normaal ‘autoventiel’ maar loopt net iets te ver de velg uit. De oplossing is gelegen in een slangetje van 10 cm dat ingedraaid op het ventiel een hoek kan maken van 90 graden. Zat gelukkig bij het gereedschap van de motor die ik kocht.

Permanente haakse ventielen zijn minder, breken al snel af.
Overigens zijn er veel verschillende types verloopstukken te koop, gevalletje van ‘door de bomen het bos niet meer zien’.
.
IMG_6636.jpeg
vondst in het boordgereedschap

Bedankt, ik zal ook eens kijken in het standaard gereedschapsetje…

Er is bijna Mofra deze week(en) een handpomp in de reclame voor 39 euro. Misschien is het wat.

Mooie tip.
Meteen even gekeken omdat ik begrijp dat de bekende cilindertjes met samengeperste lucht het na een aantal jaren niet meer op kunnen brengen om in de band leeg te lopen. Zeker als je wat corpulent bent - wat een enkele keer wel eens voorkomt bij bijvoorbeeld ICT ers - zou ik iedereen aanraden de bewuste pomp van 57 voor 39 euro vooral met de voet ipv met de hand te bedienen.

Bij bediening met de hand zit er wellicht het een en ander in de weg…
.
Schermafbeelding 2021-03-17 om 20.44.27.png
Met deze aanbieding is het geen ‘BMW-prijs’ meer, dit soort pompjes is duurder dan veel elektrische exemplaren.

Ziet er uit als een handig mooi pompje. Is denk hetzelfde als deze bij Louis, maar dan zonder “BMW” erop:
https://www.louis.nl/artikel/mini-voetpomp-digitaal-louis-edition/10032587?list=ae572c2f5157499e3f6b5335d14e4f2f&filter_article_number=10032587
Scheelt echter wel weer een tientje…

Reclame voor bedrijven die geen Forum sponsoren zijn? :O

I saw what you did there :wink:

Ik zie net bij de rubriek: "Het zwarte gat…Wat heb je nu weer gekocht’ een prachtig elektrisch pompje, nauwelijks duurder dan deze voetpomp. De pomp is o.a. door het team van Bright uitvoerig getest en ook ons eigen forumlid @HansD is er dik tevreden over.

Het gaat om de Mi Portable Electric Air Compressor
Deze firma heeft een minder goede naam als het om industriële spionage gaat, maar dat zal met deze verbazingwekkend effectieve mini compressor wel eens kunnen meevallen.