Van E95 naar E10 brandstof

Ik kan een beetje uit ervaring spreken…

Deze zomer ben ik op Corsica geweest en daar kun je alleen 95 E10 tanken.
Eerst werd de E10 nog gemengd met de benzine die in de tank zat maar na een week niet meer…

Het begon me op te vallen dat de motor meer moeite had een berg op te komen (met 2 personen en alle koffers vol is het toch een behoorlijk gewicht
wat de RT naar boven moest slepen) en ik moest meer moeite doen om de bochten door te komen, er moest echt gewerkt worden, ik miste gewoon vermogen…
En ik ging toch ook en tik met een hoge toon horen…
Ik maakte me eigenlijk wel een beetje zorgen dat er iets met de RT aan de hand was…maar ja…wat???

In Frankrijk heb ik weer 98 kunnen tanken, liep de motor weer als een zonnetje en ik had weer vermogen zat, het rijden ging weer bijna vanzelf…
Alle probleempjes waren opgelost…
Ik tank dus geen 95 of E10 altijd 98…

Ik heb nu gelezen dat er benzine toevoegingen zijn om het ethanol probleem op te heffen, die had ik mee moeten nemen naar Corsica…
Maar dat is achteraf…
Ik ga nu dus beter opletten wat je kan tanken in het buitenland…

Henk7777

Ook ik tank voor mijn bijna 20 jaar oude RT al enkele jaren 98. Ik moet die bio-ethanol (E10) er niet in hebben.

Ik heb niet de ervaring die Henk7777 heeft maar alles in mij zegt dat ik “die troep” er niet in wil hebben. Zolang 98 er is tank ik 98.

Op de rij af:

Brandstofpomp, brandstoffilter, benzine slangen. O-Ringen bij de injectors en drukregelaar.

De PE zwarte kunststof leidingen kunnen er tegen.

Grootste probleem is vocht. Ethanol neemt dat op/trekt het aan. De veelrijder zal op de leidingen en ringen na weinig merken. Misschien wat vermogensverlies.
De winterslaper kan de tank beter nagenoeg leegrijden en een conserveermiddel toevoegen. Met aspen oid vullen kan ook.

Het vocht komt in de benzine en doet onderdelen in de pomp corroderen. Het zelfde geld voor de injectors.

Ik heb de afgelopen zomer op een 14-daagse toer zowel Euro95 als E10 getankt. Ik merk geen enkel verschil tussen de twee brandstoffen qua vermogen. De motor loopt er prima op. Ook met volle bepakking trekt de F800GT prima de berg op. Ik zou geen reden kunnen bedenken dat dit met de moderne RT’s anders zou zijn. Tja, met carburateurs merk je misschien wel iets, maar met de moderne inspuit elektronica…
Verbruik leek bij E10 ietsje hoger, maar viel eigenlijk wel binnen de "normale"variatie…

Informatie dat alle BMW motorfietsen geschikt zijn voor E10 komt van BMW zelf af, dus dat kan je wel vertrouwen.

Ik denk dat de weerstand tegen E10 vooral ‘tussen de oren’ zit…

PaPinkelman,

U heeft verschillende benzine soorten door elkaar gebruikt, dan merk je er inderdaad niets van…
Bij mij ging het na een week pas opvallen…

Onderstaande statement van U vertrouw ik voor geen cent hoor…
“Informatie dat alle BMW motorfietsen geschikt zijn voor E10 komt van BMW zelf af, dus dat kan je wel vertrouwen”

We gaan het zien…

Henk7777

@Henk7777: De tankinhoud van mijn F800 is niet zo groot, op dagritten werd die nagenoeg leeggereden, dus ik had het echt wel gemerkt als de motor met E10 minder vermogen zou leveren.
Maar goed, opmerking aanvaard! Ik heb er best vertrouwen in, dus ik zal E10 gaan tanken :wink: Mocht ik problemen ondervinden of vermogensverlies merken, zal ik het hier melden.

Nog een opmerking: de huidige Euro95 benzine (code E5) bevat al tot max. 5% ethanol, (en in de praktijk zal die 5% meestal wel gehaald worden).
Opmerking2: Het is een misverstand dat de pomphouders verplicht zijn om Euro95 te vervangen door E10. Ze zijn alleen verplicht om E10 aan te bieden en mogen zelf de keuze maken of ze daarnaast nog Euro95 (E5) willen voeren. In de praktijk zal het bij kleine stations inderdaad wel op een 100% vervanging uitdraaien.

Nog afgezien van het opofferen van landbouwgrond of het kappen van bossen om dit spul te laten groeien/maken hieronder een bevinding van Chris, I rest my case …

https://www.youtube.com/watch?v=WXpf-AC-uvw



En nog eentje over de moeite om dit spul in de fik te krijgen …

https://www.youtube.com/watch?v=tkFg3EYCW5g

Voor mijn auto blijf ik bij Voltjes en voor de GS bij Euro95 of 98 Dinosaur Juice _004

Om te voorkomen dat we verzanden in een discussie over politiek, dubbele agenda’s van verschillende organisaties, overheden en grote multinationals die verschillende belangen hebben en iedere kans om te framen niet zullen nalaten ga ik niet te veel in op bovenstaande opmerkingen.

Feit: Het is bekend en aangetoond dat er bos en landbouwgrond opgeofferd wordt om bio-brandstof te kweken om vervolgens te roepen dat we milieuvriendelijk bezig zijn, ieder mag daar zijn mening over hebben.

Of het als brandstof goed spul is in gebruik en tijdens langere verblijfsduur in het systeem zijn de meningen blijkbaar verdeeld, ga gerust voor jezelf testen, bij mijn huidige motor komt het er niet in, die staat soms weken stil.

De overgang naar loodvrije benzine als vergelijk nemen is een beetje flauw, sommige merken (o.a. Opel/GM) hadden dit blijkbaar niet goed getest waardoor er allerlei problemen ontstonden met de smering van o.a. de cilinderkoppen, toen dit gecorrigeerd was zijn er geen problemen opgetreden die als oorzaak de loodvrije benzine hadden. Andere merken zijn probleemloos over gestapt. Bij mijn R25 heb ik de klepzittingen laten vervangen, ook geen problemen mee gehad.

Ja een ander stickertje is gauw geplakt [emoji23]


Groeten Henk

[quote=RonDenHaag post_id=156139 time=1570173406 user_id=9667]
Denk dat er nog wel meer nodig is dan alleen stickertjes plakken!
[/quote]

Op zich wel, maar wie controleert nu wat er werkelijk in zit. Dus inderdaad, het stickertje zit er snel op maar voordat alle inhoud vervangen is door E10 zal nog wel even duren. Dus de komende tijd krijg je iets tussen E5 en E10 in.

Ik rijdt mijn r1150rt uit 2003 dagelijks voor woon/werk verkeer. Nu ik voor de 2e keer de nieuwe e95e10 getankt heb merk ik dat de motor pingelt. Het lijkt wel alsof hij te schraal loopt. En idd merk ook ik enigszins vermogens verlies bij het optrekken. Dat deed hij daarvoor niet. Starten doet hij prima al loopt hij stationair lager in de toeren dan voorheen. Of het schadelijk is? De tijd zal het ons leren. Bloed irritant is het wel. Je hebt gewoon geen keuze, of toch wel? Discussie hierover heeft geen zin, we krijgen het gewoon weer door de strot geduwd.

Van belang is; Is het pingelen bij e95e10 bekend bij de r1150rt en heeft iemand een oplossing of tips?

“Je hebt gewoon geen keuze”

Die heb je dus wel: premium brandstof (bij voorkeur ron98) tanken. Kost misschien iets meer, maar geen ellende.

Hartelijke groet,

Nico

Ben je er zeker van dat het pingelen is. Pingelen moet je zeker niet onderschatten…

Pingelen kan ook ontstaan door een matig vervuilde motor. Door koolaanslag die gaat gloeien verloopt de ontsteking niet op het moment dat zou moeten. Ook geeft alcohol een hele kleine negatieve verandering in het octaal gehalte. Wat je zou kunnen doen is een halve tot driekwart liter dieselolie toe te voegen aan een volle tank benzine. Het octaan gehalte gaat hierdoor omhoog en de verbrandingstemperatuur gaat hierdoor omlaag. Na, misschien zelfs al tijdens, de eerste tank zal je vermoedelijk al verbetering merken van deze automatische reiniging van je cilinders.

Octaangetal zegt iets over de zelfontbranding. Alcohol heeft een hoger octaangetal dan benzine, diesel heeft geen octaangetal, maar een cetaangetal als aanduiding. Diesel in een benzine-motor gooien… nou…ieder mag doen wat hij of zij wil, maar ik doe het niet.

Bedankt iedereen,
Ik ga de tip van Nico maat eens volgen en 98 tanken. Dat lijkt mij de meest veilige oplossing.En dan kijken of dat verschil maakt.

Edit:

Dit topic heeft elders een vervolg: https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=15840 en wordt bij deze gesloten.

[groet]

Eilert
Moderator