Update Nav V met OnRoute motorkaart

Mannen,

Als newbie met de BMW Navigator 5 is mij iets niet duidelijk, ik zal proberen te schetsen wat het probleem is:

Gloednieuwe 1200RT met Nav V. De Nav V heeft een intern geheugen waar ook de kaarten van Garmin opgeslagen zijn. Dit geheugen (netto 7 GB) is af-fabriek op 214 MB na geheel vol. Tevens kun je een SD kaartje bijplaatsen. BMW levert daar een leeg kaartje. In dat geheugenslot heb ik een SD kaart (7 GB) van OnRoute geplaatst, er zijn nog 3,38 Gb leeg.

Garmin Express wil updaten want er is een nieuwe kaart (2017.20), grootte 6,99 GB. Express wil de nieuwe data op het bijgeplaatste kaartje schrijven maar daar is geen plaats. Kennelijk blijven de oude kaarten in het interne geheugen gewoon staan?

Wat is hier de work around? Moet ik een leeg kaartje plaatsen, nieuwe kaarten installeren en vervolgens de oude kaarten in het interne geheugen overschrijven en daarna weer de OnRoute SD kaart plaatsen?

[groet] Eric-Jan

Garmin Express zou gewoon de kaart in het toestel moeten updaten. Haal de geheugenkaart er eens uit en probeer het dan nog eens.

Vraag: is jou geheugenkaartje misschien mogelijk een officiële OnRoute mSD (micro-SD) Onroute motorkaart geheugenkaartje?
(in plaats van een gewone micro-SD waar je de Onroute motorkaart zelf opgeplaatst hebt)
Want op die officiële OnRoute mSD (micro-SD) Onroute motorkaart geheugenkaartje zitten een aantal beveiligingen, die het in mijn optiek de slechte koop van de Eeuw maakt.
Je kunt er heel weinig mee aanvangen, het is net ff te klein voor niet-Onroute motorkaarten.

Stap 1 is te zorgen dat je ten alle tijden de meest recente versie van Garmin Express (GE) gebruikt.
GE heeft soms wat, laat ik zeggen, wispelturig gedrag als het gaat om juist om te gaan met niet-Garmin kaarten. :frowning:

Ik weet niet in hoeverre je het aandurft, ervaring of kennis hebt, maar ik zou adviseren om de OnRoute motorkaarten te hernoemen.
De BMW NAV 5 ondersteund en herkent (ook) andere bestandsnamen van niet-Garmin kaarten, zolang je de extensie van het bestand maar niet verandert.

Bijvoorbeeld “OnRoute-BeneluxDACH.img” (kijk ff goed in je kaart-overzicht binnen het toestel zelf, in de sectie “Kaarten” exact welke kaarten jij hebt en geef ze dan een bestandsnaam die jij herkent).
Zo heb ik op mijn BMW NAV 5 naast de officiële Garmin kaart ook nog 3x(!) OnRoute motorkaarten staan en een overheidskaart.

Stap 2 is zorgen dat je voldoende ruimte vrij hebt én de Onroute motorkaarten behouden worden.
Kijk nogmaals in de eerder aangegeven Kaart-overzicht en vertel ons welke kaarten je daar genoteerd ziet staan.
Dat zou in principe de Onroute Motorkaart moeten zijn en de geïnstalleerde Garmin route-kaart (kijk ff goed naar de versie-nummers)
Het kán zijn dat je ook nog oude(re) Garmin kaarten op de BMW NAV 5 hebt staan, veroorzaakt door GE die niet altijd alle oude kaarten weghaalde.
Dan moet je handmatig aan de slag en bestanden gaan verwijderen (altijd eerst een volledige backup maken!)

Eventueel kan je ook overwegen JaVaWa Device Manager te gebruiken;
http://www.javawa.nl/jdm.html

Ook handig in gebruik is de JaVaWa Garmin toolkit;
http://www.javawa.nl/gmtk.html

PS: De Garmin NTU-kaarten zijn tegenwoordig zon 4,28 Gb groot, dus jou geheugenkaartje is niet voldoende meer…

PS:
De Garmin 2017.20 NTU (en dan met de volledige kaartdekking geselecteerd) routekaart is 4,28Gb in grootte en past daardoor niet meer in de BMW NAV 5’s eigen interne opslag.
En dus ook niet op jou geheugenkaartje met “slechts” 3,38 Gb vrije ruimte.

Als je volledige kaartdekking wenst, zal je dus de Garmin 2017.20 NTU routekaart op je geheugenkaartje moeten installeren.
Je zou kunnen overwegen de OnRoute motorkaart in/op de BMW NAV 5 te plaatsen, maar dan herkent de BMW NAV 5 de Onroute motorkaarten niet meer. :$
Kortom, wil je én de Onroute motorkaart én de nieuwste Garmin 2017.20 NTU routekaart, zal je een grotere microSD moeten plaatsen.

Een 16Gb micro-SD werkt prima;
https://www.dataio.nl/micro-sd/?filtering=1&filter_opslagcapaciteiten=16gb

Na plaatsing lege 16 Gb SD update uitgevoerd. Nieuwe kaart staat op het 16 GB SD-kaartje, het interne geheugen was te klein. De oude kaarten zijn automatisch gewist. Omdat ik vermoedde dat de data op het OnRoute motor SD-kaartje niet zomaar kon worden gekopieerd op de 16 Gb kaart advies gevraagd bij Waypoint in Vessem. Ik moest met de spullen langskomen, de 16 Gb SD-kaart werd voorzien van de OnRoute motorkaart (en beveiliging tegen kopiëren).

Het werkt nu perfect.

[groet] EJ

Mooi, het is opgelost en daar gaat het om. _004

Kortom;
Diegene met een officiële OnRoute (= Waypoint) Motorkaart (4Gb?) micro-SD die te klein is om daar (ook) nog andere routekaarten op te plaatsen (open-source, Garmin et al) kunnen het beste contact opnemen met Waypoint voor het overzetten van de OnRoute motorkaart naar een grote(re) micro-SD.
(in verband met de copy-protection bit-setting van hun micro-SD card)

Nadat je zelf ff een 16Gb (of 32Gb) micro-SD hebben aangeschaft. :wink:
(de Zumo 660 ondersteund tot maximaal 32Gb in FAT32 formaat volgens Garmin)

Bedankt voor het delen van je ervaringen, daarmee zijn anderen ook mee geholpen. _004

PS: Misschien dat krek hetzelfde mogelijk is voor hun 1001 Routes (1101 Routes na de v1.20 update :laughing: ) micro-SD die ook veel te klein is om (= eventueel ook routekaarten op te plaatsen) echt bruikbaar te zijn.

Geachte Forumleden,

Ook hier liep ik tegenaan. Tijdens het downloaden gaf Express een fout aan. Keer op keer.
Vervolgens een telefoontje gepleegd met Garmin. Ik kreeg netjes een mail terug. Zal alleen een gedeelte uit de mail laten zien.


Helaas zijn onze toestellen niet geheel toekomstbestendig ontworpen en dit geldt ook voor de kaartupdates


Vervolgens moet je je melden bij Waypoint voor het oplossen van het probleem. Al als eerder beschreven. Ik gebruik de 350 LM. plus de onroute kaart op SD
Het moet niet gekker worden. Ze(Garmin) weten van te voren al dat er problemen komen.

gr,

Richard

Mogelijk zal dat komen omdat er niet voldoende vrije ruimte is op én de Garmin zelf én op het geheugenkaartje.
Mogelijk in combinatie met de anti-copy bit die aan staat op de OnRoute geheugenkaartje, waarbij Garmin Express niet in staat is bestanden te wissen om zo wel ruimte te maken voor de nieuwe kaart.
Het is afhankelijk exact welke fout-melding aangegeven werd door Garmin Express. _001

Ik neem aan dat je de laatste versie GE gebruikt, maar desondanks zitten er soms fouten in de fout-afhandeling van dat programma.
Dat is al vaker voor gekomen.

Dat de OnRoute motorkaart soms ook GE’s procedures in de weg kan zitten, is in het verleden ook wel eens voor gekomen.
Waarbij het advies (& oplossing) was de OnRoute micro-SD tijdelijk te verwijderen vóór het gebruik van GE.
Op het Waypoint forum kan je daar de nodige ervaringen en tips over lezen, verwacht ik.

De opmerking toekomstbestendig is apart, maar kan weinig verder over gezegd worden zonder de gehele correspondentie te zien.

Algemeen gesproken is toekomstbestendig maar relatief, zeker als het om navigatie gaat;
De routekaarten zullen, verwacht ik, in de komende jaren explosief verder gaan groeien qua dekking én details, en dus qua omvang.
O.a. door de zelfrijdende auto’s, bijvoorbeeld.
Daarnaast gaat de techniek voort, een micro-SD van 200Gb is al algemeen verkrijgbaar en dat is nog maar het begin.
Of dat (veel) invloed heeft op de routekaarten van onze Garmin’s is afwachten, maar de huidige NTU routekaart is 4,2Gb.
Terwijl deze begin 2014 “slechts” 3,5Gb was.
Waarbij routekaart-fabrikanten (zoals Garmin) lang niet alle details in hun kaarten plaatsen versus de data die zij hebben.
Omdat het navigatie-apparaat niet alle gegevens gebruiken kan en/of de routekaart nog enigszins redelijk qua opslagcapaciteit te houden.
Zo heb ik een routekaart (met uitgebreide verkeers- en topografische gegevens, object-details etc) die bijna 3x groter is als hetgeen wat Garmin publiekelijk publiceert.

Eigenlijk is er niets aan de hand en doet niemand iets verkeerd. En tóch kun je, inderdaad, tegen een praktisch probleem aanlopen:

Ik denk dat ook een Nav5 juist wel toekomstvast is, juist doordat je het toestel kunt uitbreiden met een MSD. Ook al is het intern geheugen op een gegeven moment te klein, dan kun je het gewoon met MSD uitbreiden.

Waar het mis gaat is dat er kaarten zijn die voorgeinstalleerd op SD geleverd worden. Dat betreft de onroute motorkaart, maar ook bijvoorbeeld de topo pro. Daarbij is de kopieerbeveiliging dan gekoppeld aan het unit ID van de SD kaart en zal de kaart op een ander geheugen dus niet werken.
Betekent dus ook dat je niet gewoon even een 16 of 32 GB kaartje kunt gebruiken, daar de CN en Onroute opzetten. De CN zal wel werken (want gekoppeld aan unit ID van toestel) maar de motorkaart niet.

Tot de vorige versie kon je van de motorkaart ook een DVD versie kopen, waarbij je de kaart dan koppelde aan het toestel. En daarmee kon je dan alle kanten op. Waarom die dvd versie niet meer te koop is weet ik niet, mogelijk dat het een technische reden heeft (de OnRoute kaart is geen garmin kaart en wordt door Garmin - strikt genomen - als illegale kaart gezien). Kan zijn dat dat hier een rol speelt.

Fraaiste oplossing is als het mogelijk zou zijn dat OnRoute aangeboden zou worden zoals garmin ook haar topo pro aanbiedt: zowel voorgeinstalleerd op SD als de mogelijkheid om aan toestel te koppelen.

Tegelijk kun je je afvragen hou groot het probleem is: De motorkaart is beperkt tot West Europa. En van West Europa zal de CN kaart prima in het interne geheugen passen. Zolang je niet buiten West Eu komt niets aan de hand dus.
Kom je daar wel buiten dan zul je de motorkaart niet gebruiken. En kun je dus ook Oost Eu op een aparte SD zetten. Problem solved… Hooguit twee keer per jaar een extra handeling van een seconde of dertig… (en even opletten tijdens het laden).

Of zie ik iets over het hoofd?

Er is wel 1 punt van aandacht op het voorgaande;
Het (veelvuldig) wisselen van de micro-SD kaart is geen sinecure en kán er scheef/schuin in het gleufje gaan met mogelijke schade (lees: verbuiging van het kaart-gleufje) waardoor er mogelijk contact-problemen kúnnen ontstaan.
Uitzonderlijk, maar kán voor komen. Ik heb het ook wel eens gehad dat per ongeluk de micro-SD er niet goed in ging en er bovenlangs “schoot”. :$

Mogelijk dat het micro-SD gleufje op een minder toegankelijke plek zit omdat deze in de ogen van Garmin niet zo vaak gewisseld zou gaan worden?
Anders zat de accu er niet voor en geen schroefjes voor het afdekklepje. _001

En ik denk dat Garmin/BMW wél meerdere (dus ook niet-Garmin) route-kaarten “toestaan”, immers je kunt er meerdere laden/installeren én je kunt ze, in tegenstelling tot de BMW Navigator 4/Zumo 660, unieke namen geven en toch zullen ze herkent worden door de BMW Navigator 5. _004
Hoeveel extra route-kaarten de BMW NAV 5 ondersteund weet ik niet, maar in ieder geval 4.

Gisteren de update op mijn Zumo 350 gedaan op het interne geheugen. Geen centje pijn. Had wel van te voren een grote beurt uitgevoerd ivm kuren van de Zumo.

Verstuurd vanaf mijn Y300 met Tapatalk

Tuurlijk: dat wisselen moet je ‘met beleid’ doen. Heb echter zelf nooit meegemaakt dat dat micro-SD slotje kapot ging. Meest ernstige dat ik heb gezien was een kaartje dat er alleen met een tangetje uit te halen was. Wat bleek? zat er nóg een kaartje in :wink:

Overigens zal in de situatie als omschreven eerder sprake zijn van (zeer) incidenteel; zeker niet veelvuldig.

Ik heb zelf 3x personen hun Zumo 660’s/BMW NAV 4’s “onderhanden” moeten nemen en voorzichtig het afdekkapje kunnen terugbuigen.
Veelvuldig inderdaad niet, maar komt zeker wel voor;
http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=533&sid=e51fbb068e43a3532658d6ef2a1752d3
En via g00gle kom je nog wel meer “hits” tegen.
Maar inderdaad met beleid moet het wel prima te doen zijn.

Alleen gezien de locatie & bereikbaarheid, is het m.i. niet Garmin/BMW’s intentie dat je dat micro-SD kaartje veelvuldig gaat lopen wisselen, me dunkt. _001

Aan de andere kant, Garmin maakt wel meer ietwat ongelukkige (lees: onbegrijpelijk voor mij) keuzes;
Ik ben nog altijd erg verbaasd dat er nog steeds geen USB 3.0 ondersteund wordt, dat zou de snelheid van het updaten ten goede komen.
En dat Garmin/BMW na de Zumo 660 afgestapt is van het ondersteunen van hun/de externe TMC ontvangers.
Of dat ze “plotseling” gestopt zijn met de draadloze CAN-bus adapter voor de VIRB camera’s.
Tja.
Keuzes, soms ondoorgrondelijk. :wink:

PS: Voor degene met een BMW NAV 5, waar dit draadje over gaat, er is sinds een paar dagen een nieuwe software (firmware) update beschikbaar;
Screen Shot 2016-10-12 at 07.44.08.png

“Improved software stability” wordt zelfs twee keer genoemd! Erkenning van Garmin dat dit toch wel een erg groot probleem was? :wink:

Ben je niet in de war met een ander type (outdoor) toestel?

Neen, ik vergis mij niet. Ik spreek dus over het kapje welke op de print zit met het veergeladen systeem welke het kaartje op de contact-puntjes moet houden.

:laughing: _004
Goed opgelet!

Ah, ik begrijp… Ben dat zelf nooit tegengekomen; wel met de outdoortoestellen, waar de micro-SD onder de batterijen zit; zodoende…

Je bedoelt dat je aan de losse navi geen TMC antenne kan aansluiten? Als je de nav v bijvoorbeeld in je auto gebruikt of geen audio systeem op de motor hebt?