Ik maak graag gebruik van de info en kennis op het forum. Zo nu en dan lever ik een bijdrage. Laat ik mijn ervaring over het loshalen van draadeinden met jullie delen.
De uitlaat was waarschijnlijk al 20 jaar niet losgehaald. Ik zal niet ingaan waarom het nu wel noodzakelijk is. Inmiddels was want alles zit weer in elkaar.
Voordat ik aan de slag ging heb ik eerst nagevraagd hoe dat ik de moeren het makkelijkste los kan krijgen. Youtube en fora leverde geen nieuwe inzichten op. Ik heb met een motor sloperij gebeld en de BMW dealer. Hier kwamen een paar tips naar voren:
• Neem minimaal 3 dagen de tijd met inweken kruipolie en warm maken van de kop / bouten (sloper). Ik heb 180 graden aangehouden
• Werk met gevoel, GEEN krachtpatsers, GEEN slagmoersleutel (sloper)
• Als het niet perse los moet , zitten laten (BMW dealer)
Het resultaat
De moeren aan de binnenkant heb ik met een ijzerzaag doorgezaagd. Hierdoor kon ik het restant van het draadeind afpellen.
Twee moeren gingen met veel moeite los. Een moer brak af, Op het restant een moer gelast en netjes inweken met kruipolie warm maken. Gewoon 3 dagen de tijd nemen.
Overmoedig door het succes de laatste bout te weinig tijd gegeven voor weken met kruipolie. Brak na 3 pogingen af vlak achter het aluminium. Uitboren mislukte. Boorpunt brak af, geen helicoil mogelijk, nieuwe kop.
Tip
Als de kop eraf is dan kan je hem rechtstandig neerzetten en een stukje rubber slang om het aluminium doen. Je kunt het draadeind daardoor in een badje van kruipolie zetten.
Tip 2:
BMW heeft meerdere verschillende moeren voor de uitlaat gebruikt in de loop der jaren. Om wat meer ruimte te hebben en goede corrosie bestendigheid heb ik deze gebruikt. 18407571440 Het ziet er wat verkoperd uit en heeft sleutelwijdte 11 en een flinke hoogte.