De “jacht” op meer geld (staatskas) gaat onverminderd voort.
Hoewel je kunt beargumenteren dat dit wél redelijk is.
Nadeel van traject-controle is, althans dat bemerk ik, dat iedereen langzamer dan de aangegeven maximum snelheid gaat rijden om er zeker van te zijn dat ze niet per ongeluk net ff te hard rijden (marges van overschrijding bij trajectcontrole zijn lager dan bij andere “reguliere” snelheidscontrole-methodieken).
Waardoor de capaciteit (doorvoersnelheid) van de weg niet optimaal benut zal worden.
(plus het harmonica-effect als bestuurders de trajectcontrole binnen rijden).
http://www.knmv.nl/verkeer/nieuws/trajectcontrole-op-snelwegen-130-kmu
En zo zie je dat niet alle maatregelen leiden tot meer veiligheid op de (snel)weg. De geforceerde jacht op lichte snelheidsoverschrijdingen hebben dus een negatief effect.
Ben
Vorige week met mijn koor op stap geweest en een paar trajectcontroles langs zien komen. Volgens mij zijn die stukken weg gevaarlijker dan gewone snelwegen:
- de tussenafstanden zijn veel korter dan wanneer er grotere snelheidsverschillen zijn, invoegen kan echt een ramp zijn
- veel mensen kijken meer op de snelheidsmeter dan naar de andere weggebruikers of verkeerstekens
- de lage snelheid (Utrechtsebaan en A13: 80km/h) is slaapverwekkend, of men denkt wel even iets anders te kunnen doen (cd wisselen, bellen, sjekkie draaien, etc)
Ik kan het niet hardmaken met cijfers, maar het zou me niet verbazen als er hierdoor meer ongelukken gebeuren - terwijl de trajectcontrole vooral (kuch, kuch) de veiligheid ten goede zou komen.