Het lijkt erop dat ik een langzaam leeglopende band (voor) heb. Hij verliest ong. 0.5 bar i. 2-3 weken. Ik heb 1 klein stukje metaal kunnen zien in de band (minder dan 1mm breed) maar erg moeilijk om te zeggen dat dit de oorzaak is. Ik ben nieuw op de motor (althans sinds 15 jaar), dus ben op zoek naar advies. Kunnen hele kleine gaten worden gerepareerd? Is dit verstandig, of is het meteen een kwestie van een nieuwe band?
Als het lek niet te ver naar de zijkant van de band zit, kan deze met een prop gerepareed worden. Kan je het beste even door een deskundig ook laten beoordelen.
En als je zelf het wiel kan demonteren kan je gewoon dat stukje metaal er eerst eens uittrekken en kijken of de band dan snel leeg loopt. Hoeveel profiel heeft de band nog? Vaak is het niet waard om te band te laten repareren. Tenzij er pas een paar duizend kilometer met gereden is. Als ik verwacht dat ik er nog maar een drieduizend kilometer mee kan rijden na de reparatie vervang ik hem zeker. Maar als ik al twijfels heb over de band als hij eraf ligt dan vernieuw ik hem liever. Een mooi rond klein gaatje liet ik repareren als de band nog een tijd mee kan maar scheurtjes neem ik geen risico mee.
Zelf repareer ik nooit en te nimmer een motorband. Mocht het mis gaan dan ben je veel te kwetsbaar.
Zelf heb ik eens last gehad van een zeer langzaam leeg lopende motorband. Dit bleek uiteindelijk te liggen aan de ventiel die niet vast genoeg was aangedraaid. Eenvoudig te testen met een sopje van water met afwasmiddel.
Ik had een paar maanden terug ook een achterband die langzaam leeg liep.Bleek er een kleine spijker in te zitten van ongeveer 1,5 mm dik,heb er toen bij een bedrijf een prop in laten zetten.Voor € 10 was de band weer klaar,ik ben met het achterwiel naar het bedrijf gegaan.
Gr-Kees.
Die is van buitenaf gemonteerd of niet Kees? Ik heb er bij de auto op het achterwiel een inzitten maar ik monteer liever die van binnen uit. Zijn duurder maar daar heb ik wel meer vertrouwen in.
En het zal nog wel vaak terug komen ook . Het is geen probleem hoor we geven gewoon weer antwoord. Als alle besproken dingen niet meer aan bod komen zal het snel stil worden op het forum.
Hoi Ton .
Hij is van buitenaf gemonteerd ,maar als hij er in zit is het een paraplu.En de druk komt van binnenuit dus hij kan er nooit vliegen,en daar komt nog bij ik rijdt nooit harder 120 km.
Gr-Kees.
Tja mijn reparatiemethode is het ook niet. Daarom neem ik eigenlijk ook de setjes niet mee voor onderweg. Ik laat het liever meteen goed doen. Ik heb over deze methode een hele discussie gehad met de bandenhandel vlakbij mijn huis. Maar voor hun was het snel verdient en ik ging weg met een gevoel van had ik de band maar laten vervangen omdat ik dit zelfs bij de auto liever niet heb.