Hallo,
Afgelopen zaterdag zag ik op de Intermot in Keulen op de stand van Wunderlich een steun voor een Tomtom 550 gemonteerd op een R1250RT. De tomtom hing bij deze steun direct boven het TFT-scherm zonder metalen afscherming.
Dit verbaasde me en ik heb gevraagd of en hoe dit functioneerde. De man van Wunderlich vertelde dat ze onder de kunsstof afdekking boven de koplamp een metalen laag hebben geplakt en dat dit voldoende was voor een acceptabele satellietontvangst. Hij zei er duidelijk bij dat de oplossing niet perfect is.
Van een afscherming van straling van het TFT-scherm was geen sprake. Kan het zijn dat niet het TFT-scherm maar electronica in de buurt van de koplamp, bijvoorbeeld de radar, het ontvangst-probleem veroorzaakt? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Groeten, Gerben
Welk “ontvangstprobleem” bedoel je hier bij?
Edit: mijn vraag is niet relevant. Ik zat aan een ander ontvangstprobleem te denken icm TFT
Sorry.
Ik heb geen 1250 en ken ze eerlijk gezegd ook niet, maar uit hoofde van mijn andere hobby (radio zendamateurisme) kan ik het antwoord op deze vraag eenvoudig bevestigen.
Het signaal dat GPS satellieten uitzenden is relatief zwak, dus kan gauw gestoord worden door (relatief) zwakke signalen van heel dichtbij of sterke signalen op grotere afstand, ook als de frequentie van dergelijke bronnen totaal ergens ander ligt.
Het probleem bij de 1250 en ook de 1600 is, dat het grote tft scherm, de ontvangst van de er boven geplaatste navigatie ernstig verstoord.
Daardoor werkt de navigatie erg slecht.
En de reden van de er boven geplaatste navigatie heeft te maken met de slechte werking van het tft scherm.
Op het MF forum, staan redelijk veel klachten mbt het TFT scherm, en een afscherming tussen het scherm en de navigatie lijkt daarmee de verstoring tegen te gaan.
Maar Wunderlich beweert dus dat het zonder metalen afscherming tussen TomTom en TFT-scherm ook voldoende goed werkt. Zij passen echter wel een metalen afdekking onder de steun (dus boven de radar) toe.
hoe zit het nou precies?
Gerben
Wunderlich is een goed bedrijf, maar ook een commercieel bedrijf; hou dat in het achterhoofd.
Het gemakkelijkste is gewoon zelf uitproberen: koop een lengte koperfolie, soldeer (of schroef) een draadje naar massa (het frame van je fiets) en klem dat onder je TomTom (niet helemaal omwikkelen natuurlijk, maar dat deel dat naar je TFT scherm en radar wijst).
Die afdekking plaatsen ze niet voor niets, net als alle anderen die de ouderwetse navigatie weer gaan gebruiken, en met een reden
Sta mij toe om even van de vraag af te wijken maar wel bij het onderwerp te blijven
Waarom zou je een TomTom als dedicated navigatie device plaatsen.
Ten opzichte van de Connected Ride App navigatie biedt de TomTom volgens mij niets extra’s.
En ondanks dat ik een enorme klager ben over de connectie van de app met het TFT kan ik zeggen dat er wel een werkende combinatie te maken is.
Ik zou persoonlijk voor Garmin hebben gekozen.