Toch maar weer een BMW

Het leek mij ook bijna onmogelijk om zo’n motor te vinden. Maar ik zie aan veel dingen dat de kilometerstand zeer aannemelijk is. Het hele motorblok en remschijven en schakelaars voetsteunen en andere dingen. Ik heb er een klein stukje mee gereden en het klinkt zelfs nieuw. Ik ben er blij mee. Nou langzaam aan eerst de belangrijkste dingen vervangen. Big RT Smile

Vandaag gewisselt van motor. Nou staat de R80 hier te blinken. Wel een heerlijk geluid uit die uitlaten. En hij rijd heerlijk. Weer even wennen aan de schakelaars en het feit dat we weer een echte choke hebben. De eerste 180 km zitten erop. Ik ben tevreden. Big RT Smile

Helemaal goed Ton. Je hebt een mooie pure motor en dus zonder allerlei (hedendaagse) opties en accessiores. Meteen maar even je avatar aangepast zie ik! _004

[groet] Eilert

Hi Eilert,
Nou er komen nog wel wat kleine aanpassingen maar het heeft geen haast. Ik kan rijden en alles lijkt te werken zoals het moet werken. Die avatar moest natuurlijk ook meteen aangepast worden. De motor loopt mooi en schakelt goed en is netjes gesynchroniseert. Nou eerst eens de motor een beetje leren kennen. Ik heb al een werkplaatshandboek gedownload en dat ga ik eerst eens goed doorlezen. Maar voor de winter zal ik toch niet veel meer rijden.

Wat zal ik zeggen.

Verbruik. Ik heb de motor daar afgetankt op de zijstandaard. Niet echt vol dus. En vandaag hier afgetankt op de middenbok en echt de tank zo vol mogelijk. Verbruik 1 op 21,57

Comfort. De schokdempers zijn iets beter op de R80. De veren beter op de R1100R maar dat zijn hyperpro’s. De standaard veren op de R80 zijn beter dan de standaardvan de R1100R.

Prestaties van de R1100R zijn niet te vergelijken met de R80. Stukken beter op de R1100R. Meer dan 30 pk verschil. Filmpje volgt nog.

Ben benieuwd! Wat zuinig zeg!

Ook van mijn R80ST ooit het blok open gehad, tot aan de losse krukas in mijn handen gehad, zo lief, zo klein, net mijn dubbele R25 :smiley:

Ik denk dat het blok nog even dicht blijft hoor . Dit blok is zo stil maar merk wel dat ze een beetje koudbloedig zijn. Als hij een paar minuten gelopen heeft wil hij wel nou snap ik waarom mijn collega altijd even de motor liet lopen voor hij wegreed. Maar hij is nog niet ingereden hé
sized_gepoetst 3.JPG

Wow Ton, die tellerpartij en die kilomerstand. Je BMW moet na zoveel jaren inderdaad alsnog ingereden worden! Big RT Smile

[groet] Eilert

Nog maar een paar. Nu nog wat meer gepoetst al moet ik nog veel meer doen. En dan nog een 0 beurt en dergelijke
sized_Net gepoetst.JPG
sized_Net gepoetst 2.JPG

Wat een gaaf ding Ton !!!

Het ziet er allemaal extreem netjes uit Ton! _004

[groet]

Bert M

Ik had nooit gedacht dat ik zoiets kon vinden maar toch geluk gehad deze keer. Het voorpoetsen is nou klaar maar de grote poetsbeurt moet nog beginnen. Dan gaat de tank eraf en zijkapjes. En dan leg ik tegelijk mijn bedrading voor de navigatie. Ondertussen al een nieuwe remslang besteld en me al eens verdiept in banden vering en dergelijke. De motor loopt als nieuw en schakelt geweldig. Lijkt wel een Japanse motor. Een topkoffer doe ik denk ik niet meer. Ze zijn zeer praktisch maar overheersen de motor. De zijkoffers vind ik bij deze wel mooi en maken de motor niet eens zo gek breed. Ik twijfel tussen meerdere types banden. Ik zit te denken aan de BT45 van Bridgestone of de Avon Road Rider AM26. De laatste heb ik op de Suzuki al en de eerste indruk was super. Maar ik heb ook goed herinneringen aan de oude Conti RB2 en K112 en de TK22 en TK 44.
De Metzeler Lasertec wisselen de meningen nog al over.

Maar ook met de remslangen zie je dat BMW het vroeger wel eenvoudiger maakte. Ik heb maar één remslang voor in plaats van drie. De rest is metaal.

Jouw R80 verkeerd in absolute nieuwstaat Ton. Je hebt inderdaad een pareltje gevonden . . . Big RT Smile

Vanaf nu ga je, jou kennende, de laatste puntjes op de “i” van deze schitterende klass i eker zetten! :wink: _004

[groet] Eilert

Bedankt Eilert

Aangezien deze een motor is die zeker niet meer weggaat wil ik ook dat alles goed is dus ik bekijk alles goed voordat ik iets vervang. Big RT Smile

Eerste onderdelen al binnen ik kan morgen al beginnen. Eerst de remslang maar en de remvloeistof. En dan een paar niet originele boutjes vervangen. En dan toch maar beginnen met alle olie. Is echt zo’n gewoonte van mij om daar maar meteen werk van te maken. Dan weet ik wat er in zit. Al weet ik dat wat er in zit wel vrij zuiver is.
Ik ga toch voor de lol zo’n remslang eens open snijden om te zien hoe erg de binnenkant eruit ziet na zoveel jaar.

Vandaag de remvloeistof maar ook de remslang vervangen. De motor is van 91 en de motor rolde de band af bij BMW in 1990. En de remslang is van augustus 1989. De nieuwe remslang is gemaakt in juni 2016. Ik heb de oude even opengesneden. In de vrij nieuwe remvloeistof zag je dan toch al kleine verontreinigingen. Maar toen ik de motor kocht wist ik al dat dit een van de dingen was die ik moest vervangen.
Ik koos toch voor de originele remslang omdat de remwerking zelfs met de oude remslang goed was. En omdat ik er dan tevens zeker van ben dat de lengte goed is . Er zit een toerstuur op dat bij de aflevering bij de dealer gemonteerd is en dan heb je dus al een afwijkende maat remslang.

Vandaag me verdiept in de DOT codes. Daaruit bleek dan mijn banden van week 22 en week 27 van 1997 waren. Er zat nog voldoende profiel op maar heb vandaag toch maar even een prijsopgave gevragen voor een paar nieuwe Bridgestones BT45. Deze Metzelers zijn zo hard dan ze waarschijnlijk hun vorm behouden als de lucht eruit is. Maar ja ik ben er toch mee thuis gekomen.
Vandaag alle olie en filter ook vervangen en alleen de voorvorkolie is nog onderweg. Die was ik even vergeten. Wel grappig dat je bij deze types niet alleen de cardan en versnellingsbakolie ververst maar tevens de cardantunnel olie.

. . . 1997, dan zijn de banden inderdaad stokoud Ton. Het rubber is dan keihard en mist al z’n eigenschappen die zo belangrijk zijn voor “het kleven” aan de weg. Onder droge, maar vooral ook onder natte weersomstandigheden. De banden van mijn RT waren bij aankoop van een particulier in 2012 van het jaar 2006. Het profiel was zo goed als nieuw maar de banden hadden na 6 jaar alle belangrijke eigenschappen verloren. Ik heb ze meteen laten vervangen door een nieuw setje MPR3’s.

Al met al goed bezig Ton. Wat zal je R80 straks mooi rijden! Leuk om je draadje te volgen! _004

[groet] Eilert

Tja wel handig die DOT codes. Dit is tevens ook een bewijs voor de lage kilometerstand. De motor is als verhuisgoed in 2003 naar Nederland gekomen en is daarna nog één maal van eigenaar gewisselt. Het lijkt erop dat deze motor de meeste tijd in de garage heeft doorgebracht. Als de banden klaar zijn dan rijd ik misschien nog een 1500km dit jaar en dan ga ik de vering nog aanpakken. Twijfel een beetje tussen Hyperpro en Hagon. Voorlopig durf ik het wel aan om de veren voor en achter de vervangen. De motor heeft toch voornamelijk stil gestaan. De banden krijgen inderdaad steeds minder grip en ze worden minder flexibel ofwel keihard. Ik heb dus nu nog echte klassieke banden.