Hoe goed ken jij de verkeersregels nog? Doe de online test via
Ik vond hier nog een paar goed tips, met name hoe je je opstelt aan het einde van een rij auto’s zoals file of opstopping. Ik ga me daar zeker aan houden. Verder is het geheel van tips goed, maar op zich wel bekend.
Theo Olsthoorn, Heemstde
In het Engels heten ze born-again bikers; in het Nederlands heropstappers.
Wanneer je in een grijs verleden je motorrijbewijs hebt gehaald en nu, jaren later, graag weer wilt gaan motorrijden, zijn er een flink aantal valkuilen.
Datzelfde geldt in wat mindere mate voor seizoensrijders, die bij de eerste lentedag hun motor weer tevoorschijn halen.
Op deze pagina hebben we adviezen verzameld om heropstappen veilig en plezierig te laten verlopen.
Onderwerpen:
Een tweede motorleven
Wat is anders: het verkeer
Wat is anders: de motoren
Wat is anders: de exameneisen
Heropstappen: welke motor?
Heropstappen: lessen
Heropstappen: oefenen
Na de winterstalling
Nieuwe motor
Een goed boek, een aanrader, is het opleidingsboek van de Engelse motorpolitie
Motorcycle Roadcraft: the police rider’s handbook, zie
Motorrijden is heel gevaarlijk, zo blijkt uit de statistieken, dus je moet het leren van degenen die het professioneel en veilig doen. Volgens mij is dat de gemotoriseerde politie. Ik heb er zelf als heropstapper ontzettend veel van geleerd. Er zijn ook wat Youtube filmpjes waarin de Engelse politie het voordoet en laat zien hoe je moet kijken en “hazards”, dat wil zeggen de potentieel gevaarlijke situatie moet onderkennen en actie op moet nemen. Ik probeer het elke dag toe te passen.
Theo Olsthoorn, Heemstede, inmiddels al 16000 km op de R1100RT
Beste Theo,
Wat denk je van een goede rijschool?
Daar werken vaak instructeurs die niet alleen ervaringsdeskundige zijn maar ook didactisch geschoold zijn zodat ze ook aan leerlingen met een verschillende leerstijl les kunnen geven. Motoragenten hebben natuurlijk wel ervaring in het algemeen maar zijn nu eenmaal geen rijopleiders.
Zoek er dan wel eentje die zelf gepassioneerd motorrijder zijn en met de motor volgen.
Met groet,
WaltzingMatilda
@Theo, ik zag in je voorsteltopic dat je 44 jaar niet gereden hebt. Dan lijkt mij een opfriscursus bij een rijschool beter dan een boek lezen. De huidige motoropleiding kun je niet vergelijken met vroeger.
Daarnaast zijn er de laatste jaren de nodige verkeersregels veranderd.
Die zul je toch echt uit een Nederlands theorieboek moeten halen en niet uit een Engels politiehandboek.
Ik heb inmiddels alweer 16000 km op mijn RT gereden en gelukkig nog nooit een near miss gehad. Het leerbook van de Engelse politie is in elk geval door zeer deskundige instructeurs geschreven, en wordt ook door alle instructeurs gebruikt. Ik verwacht dus at alle mogelijke commentaar en verbeteringen van de afgelopen 30 jaar erin zijn verwerkt. Dus betere instructeurs kan ik me nauwelijks voorstellen. De instructie op YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=pmYh1FWYtUA is ook door evaren instructeurs gemaakt. Dus daar is helemaal niets mis mee, integendeel. Ik vond het zeer illustratief en het sprak me nog meer aan toen we in Engeland en Schotland rondreden.
De verkeersregels zijn deels ook veranderd, dat is waar, maar ik heb natuurlijk wel altijd auto gereden, ik heb dus niet aan de kant gezeten. Wat de verkeersregels betreft heb ik ook nog een tip, een boek dat ik ook heb gekocht: The official DSA guid to RIDING, the essential skills. DSA is de Engelse Driving Standards Agency. Ook daar geldt betere instructie bestaat eigenlijk niet.
Natuurlijk zijn onze Nederlandse instructeurs ook fantastisch, ik heb dan ook erg genoten vorig jaar op een dag rijvaardigheidstraining van de ANWB in Lelystad, maar, ik zou beide boeken niet willen missen, al was het maar om er af en toe in te kunnen bladeren. Sterker nog, bij elke instructie valt het kwartje sneller na het lezen van de boeken en flink oefenen. Naar Schotlaand begin april samen met mijn zoon, had ik het DSA boek ook bij me om in te bladeren, afhankelijk van wat we onderweg zouden tegen komen.
Ter voorbereiding voordat ik eind 2013 mijn RT kocht heb ik adviezen van vrienden met een motor opgevolgd: begin eerst weer klein. Met dit in geachten heb ik ik twee dagen in Brazilie een 250 Honda gehuurd en kon zo in het weekend na een congresje alle strandjes af op het schiereiland van Buzios, 140 km ten oosten van Rio. Daarna twee maande voor ik de RT kocht een BMW 650 FS gehuurd in Kaapstad. Paar uur geoefend door alle uitzichtspunten buiten de drukte te bezoeken en toen langs de kust naar Kaap de Goede Hoop. Nooit zoiets moois beleefd met schitterende uitzichten, overal kunnen stoppen en af en toe tussen een groepje Kaapse Bavianen door. Tja en toen de RT. Dat was inderdaad wel even anders wat gewicht betreft. Ik weet nog steeds niet precies hoe ik vanaf Aalsmeer rond Hoofddorp in Heemstede ben aangekomen. En inderdaad heb ik drie maanden in het stuur geknepen. Maar nu rijdt hij heerlijk relaxed.
Natuurlijk heb ik alle video’s bekenen over tegensturen, bochtjes draaien en de laatste ook geoefend op een grote parkeerplaats in Zandvoort.
Nog even de proef op de som, zie de volgdende politie instructie videos:
https://www.youtube.com/watch?v=9Z-LxBJN8JE
https://www.youtube.com/watch?v=QnCfsKB4Nxo
https://www.youtube.com/watch?v=3niqkN4u22I
https://www.youtube.com/watch?v=zJBjUuKuPyo
https://www.youtube.com/watch?v=-gfNfh9kpgM
Tenslotte: Alleen voor die er tegen kunnen. Deze is niet misselijk !!!
Ik heb niet echt het gevoel over een nacht ijs gegaan te zijn, maar voorzichtigheid blijft geboden !
Theo Olsthoorn, Heemstede
Gelukkig een verstandige heropstapper, die plaatsgenoot van me. -top-
Ik zou niet te veel van Engelse tips en adviezen uit gaan. Het algemeen rijniveau in het Verenigd Koninkrijk ligt, in ieder geval qua de motorfiets, beduidend lager dan in Nederland.
Bert M
Dag Bert,
ik weet dat je in de UK woont. Maar eerlijk, zou dat ook voor de Engelse politie gelden?
Groet
Theo Olsthoorn, Heemstede
Maarre . . wat is er nu mis met de tips die aan het begin van
dit draadje worden gegeven? Als oud-gemotoriseerd politieman kan ik me daar wel in vinden.
Theo, ik heb de eerste 2 films bekeken en ik moet je zeggen dat de eerste film goed als instructiefilm gebruikt zou kunnen worden als ondersteuning tijdens praktijklessen voor de motorfiets.
Maar buiten het feit dat hier in het algemeen goed gereden wordt heb ik eigenlijk verder ook niets nieuws gezien en als helemaal niet als dit ook nog “advanced motorcycle riding techniques en skills” zijn.
Dit leren onze cursisten anno 2015 voor hun rijbewijs A en dan op wegen die veel minder mooi zijn dan die lange voorrangswegen uit het filmpje.
Daarnaast leren ze in Nederland ook nog hoe ze moeten rijden op slechte wegen, wegen met gelijkwaardige kruispunten, met grind of modder op de weg, putdeksels, plakstrepen, paarden op de weg, wegrijden op een helling, sneeuw, harde wind, in het donker rijden, rijden over een onverharde ondergrond. Noem het maar op.
Wat te denken van een “bermvlucht”? Dat zijn bij ons de “advanced motorcycle riding techniques en skills”.
Maar nogmaals is het “zicht halen” in de eerste film goed te zien en als ondersteunend materiaal te gebruiken.
De tweede film is ronduit zwak als ik kijk naar de twee motorrijders die voorop rijden. Veel te kort op elkaar rijden (en achter de voorliggers) en als er tegenliggers aankomen blijven ze in positie strak tegen de asstreep aan rijden.
Wat zou er kunnen gebeuren als een tegenligger plots iets naar rechts zou komen?
Verder is het tempo ook wel erg laag gezien de inhalende motorrijder. (je moet wel erg zeker van je zaak zijn als je drie motoragenten op deze plaats inhaalt) De enige die goed bezig is is nummer 3. (ik ga er maar vanuit dat dit de instructeur is).
Hij let goed op zijn afstand, zijn positie is beter en hij kiest de goede momenten om in te halen.
Kortom. Ik denk dat we in Nederland heel goed bezig zijn met onze “gewone” rijopleiding. (sommige cowboys en rotte appels even buiten beschouwing gelaten) Het is toch niet voor niets dat onze rijopleidingen tot de beste van Europa horen.
BTW ons leerboek (en dat gebruiken alle Nederlandse instructeurs en examinatoren) is trouwens geschreven door en in samenwerking met de Politieacademie PIVM, OTCRij (opleidings- en trainingscentrum rijden van het ministerie van defensie ) CBR, KNMV en de BOVAG.
Voorwaar geen kleine jongens met een enorme schat aan ervaring en deskundigheid in huis!
Geen idee: Motorpolitie zie je hier in mijn regio niet… Ik ben sinds 2007 zeer intensief op pad in midden Engeland en Schotland en alleen in Londen zie ik zo af en toe wel eens een motoragent. Ik heb zo het idee dat de Engelse korpsbeheerders niet echt veel meerwaarde zien in tweewielers… Misschien door het weer hier?
Bert M
Ik vind die tips heel belangrijk en waardevol. Ik vond het al zwaar toen ik in 2003 het examen deed. Daarna is de opleiding nog zwaarder geworden met nog meer behendigheidsoefeningen en verschillende soorten remproefen. Ik vind dat je altijd moet blijven oefenen, ook al ben je geen heropstapper.
Goede tips toch. Volgens mij leer je uiteindelijk toch het meest door veel te rijden .
Kijk zo levert zo’n draadje zeker voor mij een boeiende discussie met heel wat inzichten op en een duidelijk verbrede kijk dankzij al jullie ervaringen en deskundigheid !
Theo Olsthoorn, Heemstede