Hallo allemaal
Het is weer een tijd geleden dat ik hier was met mijn draadje: ‘De grote schoonmaak is begonnen’ https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=13349
Mijn RT gekocht op 12-06-2017 met een tellerstand van 106.000 en daarna helemaal opgeknapt.
Inmiddels heb ik er 20.000km bijgedraaid en staat de teller op 126.000km, zonder noemenswaardige problemen behoudens die ene
keer dat de accu aan het einde van zijn latijn was.
Ook de € 45 kostende nieuwe accu doet het nog steeds prima.
(17-02-2019 Overstap van Landport naar MK AGM accu. https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=14906&p=153322#p153322)
Ik gebruik de RT nu dagelijks voor woon-werk en rijd nog prima.
Twee maanden geleden heb ik er nog 2 nieuw Dunlop Roadsmarts om laten leggen.
Dus dat is ook niet slecht 20.000km met dezelfde banden.
Ondanks dat de RT nog dagelijks zijn werk doet, wordt het toch weer eens tijd voor iets anders.
Aangezien ik ook de auto steeds minder vaak pak en de kosten hiervan niet opwegen tegen de km die ik ermee maak,
heb ik besloten deze te gaan verkopen, om mij daarna te verwennen met een andere motort
Dus dan doemt de vraag op . . . wat gaat het worden.
Aangezien ik hiervoor ook twee GS’en (model 2008 en 2012) heb gehad, toch ook eens gekeken naar de GS.
Maar ik ben uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat deze qua comfort en dagelijks gebruik in weer en wind
niet meer mijn ‘cup of tea’ is.
Qua looks vind ik dit nog steeds de ultieme machine evenals het rijgedrag.
Maar de leeftijd gaat gaat ook een rol spelen en de RT is mij heel goed bevallen qua comfort in het
dagelijkse gebruik en doet niet zoveel onder voor de GS.
Dus mijn keuze voor de RT is in feite al gemaakt.
Blijft alleen nog over welk type, bouwjaar, aantal kilometers etc.
Dat hangt natuurlijk ook erg af van de opbrengst van de auto en mijn R1150RT.
Op dit moment kijk ik naar de R1200RT 2010-2013 (DOHC) of naar een R1200RT LC.
De DOHC ken ik nog van mijn laatste R1200GS Triple Black, maar de R1200RT LC ken ik niet zo goed.
Ik hoop er de komende tijd dan ook achter te komen of het grote verschillen zijn en wat jullie ervaringen zijn.
Dus dat wordt weer een spannende periode en misschien komt er hier ook nog iets leuks voorbij
Ik heb zelf een DOHC RT uit 2010 gereden, en die reed machtig mooi…sinds enige maanden heb ik een RT uit 2015, en ik moet zeggen dat ik wederom onder de indruk ben van de eigenschappen van deze motor…!
Dus als ik je van advies mag dienen…kies voor een LC, daar krijg je geen spijt van!
Mijn budget is helaas niet toereikend voor een RT met het laatste type blok.
En als ik er een heb die in de buurt van het budget zit is de kilometerstand mij te hoog.
Ik weet wel dat dit niks hoeft te zeggen, maar liever heb ik een km-stand lager dan 50.000.
Dus ik snuffel nu rond in het aanbod 2010-2013 (DOHC) met km-stand rond 40.000 of lager.
Ik zag laatst ook nog een K1600GTL, wat een machine is dat zeg.
Zou hem zo willen hebben, maar is toch een beetje te zwaar om telkens achteruit mijn garagebox uit te rijden.
Is wel een mooie fiets.
Hou het toch maar bij een RT, is mij tot nu toe heel goed bevallen, zeker met woon-werk.
Wordt vervolgd
Bedankt voor de tip Chris.
Staan ook hele mooie RT’s te koop in België heb ik gezien.
Maar dan zit ik toch alweer gauw met m’n budget en gedoe met invoeren, keuren, etc.
Mijn maximale budget is tussen de 8 à 9 mille.
In 2017 heeft de K1600 een achteruit gekregen. K1600 is een machtige motor. In het begin zijn er best wel wat kinderziektes geweest en exemplarische problemen. Hoe ze na 2014 zijn weet ik niet, het vacuum windgebulder op de K1600 was dusdanig storend voor mij (1.84) dat ik na diverse exemplaren (modellen van 2011-2013) gereden te hebben, ik ermee ben gestopt. Als dat vacuum windgebulder (alsof in auto achterste rechter raampje open staat) er niet was, reed ik nu op een K1600 waarschijnlijk.
Chris het is toch een belgische RT geworden.
Netjes ingevoerd door motorhandelaar hier in Nederland.
De motor komt uit het franstalige deel België met maar 42000 op de teller
en inclusief boekjes en onderhoudshistorie.
De RT rijd fantastisch en ziet er optisch ook nog als nieuw uit met wat lichte
gebruikssporen hier en daar.
Ook nog wat van de prijs af kunnen krijgen door onderhoud zelf te doen.
Besloten om het onderhoud voor deze keer uit te besteden
Hij gaat over anderhalve week naar RECO Motorservice in Breda voor een algehele
onderhoudsbeurt.