Vandaag wilde ik een ritje maken op mijn 1200RT maar bij wegrijden een knipperend benzine symbooltje . Tank eerst maar even vol gegooid maar dit mocht helaas niet baten, volgens mij is het tanklint weer eens kaduuk .
De benzine meter werkte toch al niet zo lekker meer, eerder gaf deze alleen een verkeerde hoeveelheid aan, maar sinds vandaag dus een lege tank symbool met irritant knipperend alarm lampje.
Een paar jaar geleden al eens bij de dealer vervangen, dit was echter vrij kostbaar. Dus toch maar even op internet gezocht naar alternatieven en kwam deze site tegen https://www.fuelsensortech.com/en/
Kan alleen niet al het spaans volgen
Iemand ervaring met dit product?
Er is inderdaad een vlotteroplossing, ook niet goedkoop. Wel duurzamer. Ik heb ook een soort kastje gezien dat de meter op continu vol laat aangeven. Dat was dus niet handig want de verkoper wist het, dacht dat de motor volgetankt werd afgeleverd en ik stond langs de kant stil …
Ik heb een nieuw lint gekregen met het advies de tank zo vol mogelijk te houden. Dus bijvoorbeeld na een lange rit toch nog even aftanken. Waarom? Geen idee, misschien omdat het kunststof van het lint dan ondergedompeld blijft en beter het nivo kan bijhouden? Of het rammelt minder? Ik weet het niet maar tot nu toe geen problemen met mijn lintje.
Andere methode, voltanken en je dagteller gebruiken. Niet des BMW’s, wel een te controleren tankinhoud.
@ Lupo, ik doe dit pas 40 jaar en het werkt perfect. Weet het gemiddeld verbruik verbruik van de motor en het aantal liters dat in de tank past. Hou 2 liter voor reserve en je weet hoeveel km je kunt rijden. Nog nooit stilgevallen met geen brandstof in al die jaren.
Zie, het werkt. En inderdaad, in de tijden voor de brandstofmeter was dit een ‘geijkte’ methode (of je had een staaf die je in je tank onhoog moest halen :). Alleen vergeet men tegenwoordig wel eens de simpele aanpak doordat we van die mooie metertjes hebben.
Ik heb al diverse keren de ‘aansteker’-methode uitgevoerd . Gaat nog steeds (voor eventjes) goed. Uiteraard gebruik ik wél de dagtellercheck. Standaard na 400 km even bij de oosterburen de tank weer vullen.
Tip om de levensduur van je tanklint te verlengen: Na de rit weer aftanken. Dit voorkomt dat het lint “hangt” in een lege ruimte. Weg zetten met een bijna lege tank is een NONO!
Toch voor de Fuel Sensor Tech gegaan, vorig weekend besteld en kwam vandaag al binnen. Vanmiddag het oude lint vervangen voor dit type, alles weer in elkaar gezet en gekalibreerd met de MotoScan app. Na calibreren direct de goede waarde.
Probleem is nu verholpen, het zal mij benieuwen hoe lang deze het vol gaat houden. Leo
Leuk om te lezen dat alles weer werkt. Houd ons op de hoogte.
Qua prijs zeker een aantrekkelijk alternatief voor het originele tanklint.
Toen bij mijn motor het tanklint werd vervangen en ondertussen wel al gehoord had, dat dat wel vaker een probleem opleverde, dacht ik:“Kom, ik neem er eentje op reserve.” toem ik de prijs hoorde heb ik daar maar vanaf gezien.
BMW heeft zins 2 jaar een nieuw type tanklint in de omloop, deze gaat niet meer stuk…
Op mijn r1200rt hetzelfde probleem, vervangen door het nieuwe type, vergeet niet om de rubber afdichting mee te vervangen, deze is vaak uitgerekt of hoe je het noemen wilt.
Als je de tank volgooit dan zit de de opening waar het tanklint inzit onder het niveau van de vuildop van de tank, en als je rubber van de lint lek is heb je een probleem, dat zie je pas als de benzine boven het niveau van het lintrubber komt.
16141600132 niveausensor 156,20 ex btw
16117677883 pakking 7,50 ex btw
En daarbij heb ik ook een Advantec protect in de benzine tank gemikt met nummer 83192460609 8,50 ex btw ook van BMW.
Dit goedje moest je over 2 tankbeurten verdelen, maar volgens een ingewijde kon het ook in 1 keer op een volle tank, en ik moet zeggen dat het wel helpt, maar benzine met die bijmenging van 5% blijft klotespul.
Bij de pakking moet het echt dit nummer zijn voor een R1200RT uit 2005, eerst pakte de magazijnman er 1 van een GS en die is toch echt anders ( er mist een rand) gelukkig had ik de oude bij me en na aandringen van mij en het nummer wat op de pakking stond dook de magazijman opnieuw zijn magazijn in en kwam met de goeie aanzetten.
Als je hem zelf wilt verwisselen………
Tanklint zit aan de bovenkant gehaakt aan de vulopening van de tank, aan de vulopening zit een haak, waar je het lint aan kunt haken.
Aan de onderkant valt ie in een soort holletje.
Let wel op dat de inhoud van de tank van een laag niveau moet zijn, dit omdat de benzine pomp en tanklint onder benzine niveau liggen, die grote ring die je moet losdraaien waar het lint en benzinepomp gezamenlijk verbonden zijn.
Dat zou wel een uitkomst zijn. Die tanklinten zijn niet het meest solide onderdeel van de R1200RT <2013.
Ik wilde er destijds eentje op voorraad kopen, de prijs heeft mij daarvan weerhouden.
Mijn pas geïnstalleerde Fuel Sensor Tech tank lint heeft het helaas ook begeven
Ik had wat injectie cleaner aan de benzine toegevoegd, daarna was het uit met de pret.