Tankinhoud

Sinds 4 weken ben ik de eigenaar van een -1100- . Nou is een van de fijne dingen aan zo’n grote toerbak een grote tank. 26 liter! Nou doen de streepjes op het display van de tankinhoud het nooit allemaal, maar ik vernam dat dat niet ongebruikelijk is en dat display vooral als een indicatie moet zien. Of een poging van BMW om Italiaans te zijn. Ofzo. Het reservelampje nam ik wat serieuzer, maar toen ik erachter kwam dat die aanging terwijl ik pas 16l kon tanken nam ik die ook wat minder serieus. Ten onrechte, zo bleek gisteravond.

Op de A1 na hetkerstdiner van mijn werk reed ik met gezwinde spoed van Apeldoorn naar Deventer toen de motor begon in te houden en ermee stopte. Hop naar de vluchtstrook. Pas 300km gereden, hoe kan dit toch? Oh ik heb de choke/toerentalverhoger nog aan. Misschien is ie verzopen (dat kan helemaal niet als het geen choke maar een toerentalverhoger is, maar wat weet ik ervan na een maand). Of zou de benzine toch op zijn? In de verte zie ik de verlichting van de Total bij Twello. Ik probeer nog wat te starten maar besluit toch maar te gaan lopen. Dan blijk je dat tankstation al best ver vantevoren te kunnen zien. Het was nog 2.5km. Ik was met enige regelmaat gestopt, met een afkoelende motor nog een paar keer proberen te starten maar verder dan een paar seconden aanslaan kwam het niet. Net voor de uitvoegstrook naar het tankstation stopte er een klein auto (Saxo?) voor me met de vraag of en hoe hij mij kon helpen “Niet echt. Ja duwen wellicht”. “Tank leeg?” “Vermoedelijk, zou niet mogen na 300km, maarja” “Nee ik heb een motor met hetzelfde blok en je hoort toch wel 350-375km te halen”. Toch bedankt als je dit leest!
Enigszins vermoeid (de shop was zojuist gesloten) kwam ik aan en met enige moeite kreeg ik niet meer dan 21.5l in mijn tank. Ja hallo, als er maar 21l ingaat verklaart dat wel dat ik bij 300km een lege tank heb en niet pas bij 350km!

Dus mijn vraag: herkennen jullie dat je hooguit 21l kunt tanken? Of hoe krijg je de laatste 4-5l erbij? Er zit natuurlijk die buis in de tank, die zou je helemaal kunnen vullen en heb ik dingen over gelezen met gaatjes boren? Kom je dan wel aan 26l? Of juist zelfs meer?

Hier vond ik iemand die het heeft over “met een beetje persen krijg ik er 20-21l in”. Ja maar je hebt toch een 26l tank?

Nadat ik had getankt wilde mijn startmotor niet lekker meer rond, mijn klok is gereset. Ik ben maar even rustig op een bankje gaan zitten om op te zoeken hoe je bij de accu komt (met alle verlichting uit, lopend had ik de verlichting aangelaten). Gelukkig gaf dat de accu voldoende rust om daarna de startmotor wel rond te krijgen en ik de laatste 10km naar huis rijdend kon vervolgen. Ik hoop dat ie de volgende keer gewoon start thuis :pray:

Fijn zo’n wandeling…maar niet heus! Het lijkt alsof de motor per 10 meter zwaarder wordt!

Ik weet niet zeker of mijn kennis van de 1200 toepasbaar is voor de 1100.
Bij de 1200 kun je inderdaad een gaatje boren (10 mm) bovenin de kunststoffen vulpijp juist onder de rubberen afdichting. Door dat gaatje hef je ahw de luchtkamer bovenin de tank op.
Behalve dat er dan meer liters in de tank gaan gaat het tanken ook makkelijker/sneller.
Nimmer met volledig volle tank parkeren in de zon, want dan loopt de benzine er via de overloop uit. Behalve gevaarlijk is dat zonde van die dure brandstof.

gr v Ciske

Ik heb geen gaatje geboord dus kan deze ook niet verder afvullen dan de standaard inhoud. Zelden rijd ik door toto het brandstof lampje gaat branden. Als ik de afgelopen 15 tankbeurten even terug kijkt dan zit ik gemiddeld tussen de 21 en 23 liter. De genoemde hoeveelheid van jou zit dus redelijk in de buurt. Normaal gesproken zou je met een brandend lampje nog zo’n 50 km moeten kunnen rijden. Uiteraard als je dat gaat testen dan wel even een tankje met reserve brandstof mee nemen. Afhankelijk van re rijstijl en het verbruik (conditie) van de motor zou je met een tank toch zeker ruim 400 km moeten kunnen halen. Standaard staat mijn navigatie alarm op 380 afgesteld.
Het extra gat boren zorgt er voor dat de laatste ruimte boven in de tank ook gevuld kan worden. Een voordeel is dat er inderdaad meer in kan maar een nadeel is dat ook via de beluchter slang toch wel wat brandstof verloren gaat. Nu zijn dat geen schrikbarende hoeveelheden maar toch…
Zeker het verbruik even in de gaten houden en een goede service beurt zal zeker geen kwaad kunnen. Dan weet je gelijk de conditie van de motor.

21.5l was dus met een leeggereden tank. En 70km met een brandend reservelampje. Dat lampje ging de vorige keer aan terwijl ik “slechts” 16l kon tanken op dat moment, vandaar dat ik dacht nog 10l over te hebben als dat lampje gaat branden, maar dat bleek slechts 5l te zijn. Het lijkt er dus op dat mijn tank om wat voor reden dan ook geen 26l is, maar 21/22l.
Mijn voorgaande tankbeurten waren 14l (reservelampje nog uit maar nog 1 of 2 streepjes denk ik) en 17.6l (reservelampje aan).

Ik krijg het idee dat de brandstofpomp en de vlotterschakelaar los geweest zijn en mogelijk niet goed of iets wat verbogen gemonteerd is.
De vlotter dient zowel voor de streepjes als bij een laag niveau voor het reserve lampje. Als de vlotter is verbogen kan het zijn dat de meting dus verkeerd aan geeft. Dat is te controleren door de tank leeg te rijden tot op het lampje en dan de resterende brandstof met een hevelslang uit de tank te halen. Dit zou dan (zo ver ik weet) ruim 3 liter moeten zijn. De brandstof pomp zit met z’n aanzuig nooit stijf op de bodem. Omdat water zwaarder is en als drap onderin de tank zit, zit de zuigbuis daar dus boven. Zo af en toe het laagste punt met wat hevelen leeg te halen verwijder je deze drap.
Dat je meter en de zuigbuis das beide anders werken dan gebruikelijk verwacht ik dus dat er daar wat is gebeurd.
De tank zal zeker niet kleiner zijn dus moet er wel meer brandstof in de tank achter blijven dan gebruikelijk is.
Mijn aanwijzing is dat ieder streepje ongeveer 40 km afstand is (de eerste lopen iets trager en de laatste iets vlotter) en dat als het laatste streepje net wel/niet uit is mijn reserve lampje gaat branden.

Onderstaand mijn verbruik;
Normale benzine 22,86 € 37,01 111391 413 1 op 18,1
Normale benzine 21,00 € 34,00 111801 410 1 op 19,5
Normale benzine 22,93 € 36,00 112217 416 1 op 18,1
Normale benzine 22,29 € 35,00 112627 410 1 op 18,4
Normale benzine 22,17 € 35,00 113028 401 1 op 18,1

Laat ik hier eens op terugkomen, na nog 2 tankbeurten. Na het lege-tank-incident heb ik de keer daarna mijn best gedaan om de tank zo vol mogelijk te krijgen. En jawel hoor, na het afslaan van het vulpistool kreeg ik er nóg bijna 5l in. Totaal 22.7l getankt. Ook maar 98 ipv 95, wel een onbetrouwbare verbruiksmeting zo, maarja. Na het tanken deden ook 9 vd 10 streepjes het, zo onbetrouwbaar zijn die streepjes dus niet.
Nu nog een tankbeurt later (bij 336km op de dagteller) 23.0l getankt! Dus meer dan ik “erin kreeg” na het lege-tank incident. Het verbruik is nog altijd wat hoog, maar met uitsluitend ritjes van zo’n 16km moet ik misschien ook geen 1:18 verwachten.

De conclusie is dat ik blijkbaar niet zo goed was in het compleet vullen van de tank.

Inmiddels ga ik weer van baan (waarvoor ik de -1100- überhaupt gekocht had) wisselen, dus vaste tankmomenten vervallen en eventueel mag ie weer weg. Gelukkig is een motorfiets geen (diesel)auto, dus haast ivm vaste lasten heb ik niet.

Blijft vreemd: ook zonder de gaatjes krijg je er hooguit nog 1 of 2 liter bij, dan zit hij echt vol, jouw 5 liter lijkt toch op iets anders te wijzen, weet zo niet wat maar kloppen doet het niet.

De gaatjes ( ik heb er 3 van 6mm geboord) zorgen vooral dat je sneller die laatste 1 of 2 liter er in krijgt, het zorgt er niet voor dat je er méér in krijgt.

Wat ik als eerste al zei: ik tankte tot het vulpistool afslaat, zoals bij een auto. Dan zit je nog niet tot de rand van de pijp, en blijkbaar is een paar cm daar een paar liter in de tank. Combineer dat met dat andere verschijnsel en je komt op 4 a 5l verschil.
Ik wijt het aan onkunde van de eigenaar om de tank helemaal te vullen iig.

De manier van afvullen bepaald een hoop. Als je het vulpistool te hoog houdt krijg je een scheut benzine uit de tank. Als je deze net onder de vultuit houdt dan slaat deze door de luchtbellen veel te vroeg af. Na het afslaan haal ik het vulpistool omhoog en vul dan langzamer de laatste liters af. Zodra de tuit geen lucht meer doorlaat omdat het niveau tot aan de onderkant staat knijp ik nog heel langzaam wat benzine er bij tot het eerst volgend rond bedrag. De lucht uit de tank wordt dan via de beluchter slang langzaam afgevoerd. Er zijn forum leden die in de tuit gaatjes hebben geboord om het laatste stukje van de tank ook te kunnen vullen. Voordeel is dat je sneller door kan vullen (en meer) maar een nadeel is dat er wat brandstof verloren gaat uit de beluchter tijdens de eerste kilometers.
Jammer dat je de motor alleen maar ziet als een vervoersmiddel en deze t.z.t. de deur uit doet. Het is zo’n mooie motor om even lekker te relaxen.

Hallo

Ik kan je vertellen dat in mijn rt 25 liter kan getankt worden, dus n 26 liter tank zit er wel op. Bij het tanken vullen tot ie afslaat, dan pistool zo hoog mogelijk houden en langzaam verder vullen. De tank is bovenin op zn breedst dus daar zitten de liters. Als benzine tot bovenin komt , lees loopt bijna over, even wachten en nog langzamer verder pompen. Enkel zo krijg je m echt vol. Die laatste langzaam aan vullig duurt echt 1 a 2 minuten. Je reserve is idd 5 liter of zo, en mijn tankstreephes komen aardig overeen met de werkelijkheid. Als ik stop met tanken bijbafslaam pistool mis ik zeker 4 a 5 liter Ik zet dagteller op 0 na t tanken en weet rond de 400 km verder moet er weer vers sap in. Winter iets hoger verbruik als zomer, gemiddeld 1 op 19, 1 op 20.

[groet]

Tom

Zoals tomdujardin zegt vul je hem.
Een keer stotterend bij een benzinepomp aangekomen. Ging exact 26,3 liter in.