Ik heb vorige week mijn eerste BMW R1150RT gekocht en heb een wellicht idiote vraag.
Ik ben zojuist even wezen tanken en zag dat er een vrij lange messing buis de tank ingaat.
Dat deel waar de slangmonding in moet.
Mijn vraag is nu, moet ik stoppen met tanken als de benzine de onderkant van de buis raakt of kan er dan nog een stuk meer bij ?
Ik merk namelijk dat, zodra ik wegrijd bij het tankstation alles streepjes grijs zijn, maar na een kilometer of 4 is het bovenste streepje al uit.
Dan ook nog een vraag meteen over oliecontrole, kan dat als de motor op de middenbok staat ?
Of moet hij recht op de wielen staan ?
De vulbuis in de tank zorgt voor een luchtkamer bovenin de tank.
Die luchtkamer is er voor de veiligheid want zonder deze kamer zou de tank -als die helemaal vol zou zitten- overstromen bij uitzetting van de brandstof door verhitting (veroorzaakt door zonnewarmte en/of gemis aan rijwindkoeling of simpelweg een deuk). Vele BMW eigenaren hebben deze buis (laten) voorzien van een gaatje waardoor de lucht tijdens het tanken kan ontsnappen zodat er meer benzine in de tank gaat. Ik denk dat dit gaatje niet zoveel kwaad zolang je er rekening mee houdt tijdens het tanken. Niet tot het randje volgooien en meteen daarna langdurig in de zon parkeren dus! Bedenk dat brandstof meestal koeler is dan de buitentemperatuur omdat het “Uit de kelder komt” en derhalve toch al gaat uitzetten. Het voordeel van meer liters in de tank vind ik prettig.
De juiste manier van olie peilen is de warm gereden motor eerst op de zijstandaard voor een minuut of wat, daarna op de middenbok op een vlakke vloer. Meer olie dan op de middenstip hoeft er niet in. Menig BMW verbruikt de olie boven de middenstip.
Over het op de juiste wijze peilen van olie is het antwoord op dit forum al vaak gegeven. Gebruik even de zoekfunctie rechts bovenin de forumindex. Overigens heeft forumlid ciske het ook al verwoord.