Beste leden,
Mijn stuur / contact slot wil niet meer van stuurslot af. Krijg hem wel op standje parkeer-licht maar niet verder. Durf uiteraard de sleutel niet te veel te forceren met brute kracht. Mijn vraag: is dit een bekent fenomeen dat (makkelijk ) is op te lossen ??? Doormiddel van het smeeren van de blokkeer pin o.I.d. Of moeten we ons zorgen gaan maken?
Als het lukt om hem vrij te krijgen het mechanische deel van het slot vervangen, dit gaat zeer eenvoudig, moet hij wel vrij zijn, Je probleem is slijtage van sleutel en de plaatjes, krijg je nooit goed met smeermiddelen…
Kijk of een van je sleutels echt beter, minder versleten is, dan de andere
Slot uitbouwen . Slot uit elkaar halen ,let op niet zomaar de sleutel eruit halen ! Let op de volgorde van de plaatjes. Werkje voor de eetkamer tafel.
Netjes invetten in elkaar zetten en kijken/voelen welk plaatje ietsjes buiten de cylinder uitsteekt. Dat plaatje een heel beetje afvijlen.
Voordeel : snel eenvoudig opgelost.
Nadeel : het slot wordt iets minder kritisch voor een vreemde sleutel.
Oké mannen, even wat extra info. De motor is een R1150 R uit het jaar 2003. Het stuurslot zit er op en kan het stuur toch nog een ( geschat ) 15 graden draaien. Het slot zelf lijkt te werken omdat ik met de sleutel wel of geen parkeerlicht kan schakelen met de sleutel. Kortom het zit volgens mij onder het slot fout, met de bediening van de pin die het stuur blokkeert. Dus mijn vraag nu, kan ik in deze status de cilinder van het slot netjes demonteren zodat ik mogelijk meer kracht op het ontgrendeling mechanisme kan uitoefenen? En hoe doe ik dat?
Er is één stand van je stuur waarbij je het slot er uit kunt trekken nadat je een pal ingedrukt hebt via een gat in de behuizing, even goed kijken, beetje lang geleden voor mij …
Mooie deze info dank jullie wel. Je zou vermoeden dat hiermee zou moeten lukken toch.
Kom weer op de lijn met hopelijk een bericht / verslag hoe het uiteindelijk opgelost is.
Ja, weet eigenlijk niet hoe ik dit moet uitleggen zonder het gevoel van een bijzondere schaamte
Heb dus maar bedacht dat het van de winter te koud is geweest, en nog niet ervaren genoeg ben in welke richting, rechts of links om je de sleutel moet draaien. Wat is het geval, na enig voorbereiden en gewapend met kennis van dit forum om mijn contact slot te verwijderen, let op
Ik steek dus de sleutel er in (weet nu nog even niet welke kant ik opdraait ) gaat hij van het stuurslot gewoon op contact. Ra ra watsgebeurt hier.
Motor gestart en verder (nog geen) probleem.
Op moment wel happy natuurlijk maar zal als de temperatuur wat verder toeneemt toch nog maar eens nader bekijken of het echt aan mijzelf heeft gelegen.
Bij een motor die zachtjes op leeftijd komt toch de cilinder er een keer uithalen en inspecteren of de plaatjes niet gewoon versleten zijn, nieuwe cilinder en sleutel er in en weer 20 jaar lol!!
Als je een reservesleutel hebt, zou ik even de baard van beide sleutels vergelijken. Misschien is er een wat meer ingesleten dan de ander… . Zulk probleem had ik bij een cilinderslot van de huisdeur.
Baird, daar denk ik ook zeker over na. Ga het slot (cilinder) er sowieso uithalen om te zien waar het aan zou kunnen liggen de cilinder of de schakelaar.
Siebke, dat vergelijken had ik bij de aankoop al gedaan maar ze draaiden toen eigenlijk even soepel.
Moet ook nog kijken voor een andere cilinder voor mijn top-koffer. Trouwens zijn die plaatjes (denk van niet) los of als setje verkrijgbaar?
Had die top-koffer deze winter er bij gekocht dus dat was 1000 % kans dat mijn sleutel niet past natuurlijk.Er zit wel een sleutel bij maar das niet de bedoeling.
Als je de plaatjes bekijkt zal je zien dat die ook ingesleten zijn, de sleutel zal ook gesleten zijn. Bij een nieuwe cilinder zitten meen ik 10 plaatjes waarmee je een oude, goed sleutel passend kunt maken, In principe kun je iedere sleutel passend krijgen dus ook de sleutel die bij die koffer zat kan jouw hoofd-sleutel worden als dat de beste is.
Hallo mede rijders.
Het was vanmorgen een lekker temperatuur op de oprit, dus maar eens naar het contactslot gekeken en proberen te demonteren (ik dacht appeltje eitje klusje).
Eerst de koplamp unit verwijderd en het klokken spel los gemaakt en aan de kant gebracht. Toen opzoek gegaan naar het eerder benoemde gaatje na hoe is het mogelijk 1:30 zoeken en niet kunnen vinden. Het enige wat ik kan vinden een met een prop afgedicht gat van +/- 4 a 5 mm. Zie ook foto. Ben op moment teleurgesteld in mijzelf en niet blij met mijn resultaat . Duuus! krijg de cilinder er niet uit zucht. Nog suggesties?
Bijna goed. Ik heb het stuurslot nog niet los gehad op basis van mijn topkoffer en kofferslot ervaring is het dit gaatje. Het zit 36mm vanaf de bovenplaat naar onder. Je hoeft er niets voor te demonteren. , zie bijlage van links af gezien.
Foto van R1150RT 2002 single Sparc
Kuijpers,
Dank voor uw reactie, het zal zo zijn en kan bijna niet anders. Op mijn foto niet te zien maar uitgerekend daar zit juist bij mij (R1150R) een inbusbout kop M6 voor bevestiging sub framepje cq ophanging klokjes en koplamp. Heb nog overwogen om die te verwijderen helaas niet gedaan. Mogelijk morgenavond nog een poging wagen. En zo mogelijk nog wat foto’s toe voegen om het voor anderen ook te verduidelijken.
Eens, hoe simpel zou het moeten zijn
Gr, ût Snits
Wisseling contactslot cilinder eindelijk geluk. ( zie ook de foto’s ) begonnen met verwijderen van het kleine scherm daarna de koplamp en DE M6 INBUS-BOUT. Omdat ik dat gaatje niet kan zie maar (inmiddels) weet waar het zich bevind is het nu gelukt met een dunne priem 1 a 1.5 mm dik. Wat mij gelijk opviel is dat gaatje in de oude cilinder (foto ) doorlopend. In de nieuwe cilinder is het een blind gat. Dat zorgde er voor dat er meer druk op het vergrendel pinnetje kwam wat op zijn beurt het terug zetten van de nieuwe cilinder ook weer een half uur koste. Maar wees gewaarschuwd forceer dit indrukken niet, je heb kans je de geleiding in het contactslot behuizing vernageld.
Voor de afsluiting van bovenstaande, voor mijn doen redelijk wat keren met de BMW op pad te zijn geweest geen enkel probleem meer gehad na bovenstaande operatie. A zat er volgens mij een verkeerde cilinder in (doorlopend gaatje waar het veertje + pinnetje inzit) had nu via de dealer een besteld en die is met een z.g. blind gaatje. B het kan ook aan de cilinder zelf gelegen hebben maar dat is niet door mij te achterhalen.
Belangrijk, mijn probleem heeft zich niet meer voorgedaan en werkt perfect. Mijn sleutels zelf waren dus ook nog in prima staat en hoefden dus niet te worden vervangen.