Is dat waarom ze afstappen en aanwijzingen te geven, waardoor ze wel binnen de wetgeving vallen?
Klopt, en als het goed is dan zetten ze de motor ook nog aan de kant.
Formeel mag de verkeersregelaarskleding niet worden gedragen als je op de motor zit of met de motor rijdt.
Daar is men gelukkig wel wat soepel in; steeds aan- en uittrekken van de kleding is ondoenlijk.
Bekend is een geval in Amsterdam (al een tijdje geleden). Er had een ongeval plaatsgehad en een motorrijder dacht ik haal mijn verkeersregelaarshesje even uit de koffer en ga het verkeer regelen. Hij en zijn motor werden prompt aangereden. Uiteindelijk is het een rechtszaak geworden waarbij de motorrijder aan het kortste eind trok, hij was niet bevoegd.
Loopt dan de wetgeving achter op de praktische praktijk daar het bevoegd gezag niet de capaciteit (in aantal/tijd) heeft om deze evenement taken uit te voeren en het bevoegd gezag (de 3 hoek) meent dit rechtens uit te besteden?
Niet in geval van het ongeluk, daar leer je dat anderen helpen, jezelf niet helpt.
Daar zit vaak de discussie. Het is niet aan de politie om toestemming voor iets te verlenen waartoe zij de bevoegdheid niet heeft.
Dat heb ik in de praktijk wel meegemaakt bij verkeersregelaars.
Opstelling van de politie: “Nee, dat is echt verkeerd begrepen, gehoord of uitgelegd. Daar hebben wij echt geen toestemming voor kunnen geven.”
Als het puntje bij het paaltje komt, dan hoef je als verkeersregelaar uit die hoek geen steun te verwachten.
Als je het precies wilt weten, (het voorgaande klopt trouwens geheel) kijk dan naar artikel 30 RVV 1990 en de Regeling optische en geluidssignalen 2009. Hierin staat wanneer en wie gebruik mogen maken van deze signalen.
Een mogelijke ontsnapping aan dit artikel is dan nog artikel Artikel 58 van het RVV 1990 welk zegt:
1 Stilstaande motorvoertuigen op meer dan twee wielen en aanhangwagens moeten worden aangeduid door een gevarendriehoek, indien het voertuig een obstakel vormt dat door naderende bestuurders niet tijdig als zodanig kan worden opgemerkt.
2 De gevarendriehoek moet goed zichtbaar op de weg worden geplaatst op een afstand van ongeveer 30 meter van het voertuig en in de richting van het verkeer waarvoor het voertuig gevaar oplevert.
3 Het eerste lid geldt niet wanneer knipperend waarschuwingslicht wordt gevoerd.
De flitser kun je misschien nog onder knipperen waarschuwingslicht brengen, maar helaas, een motorfiets heeft slechts 2 wielen en daarom gaat dit artikel ook niet voor deze tweewielers op.
Kortom, MofkaP heeft helemaal gelijk. Het mag gewoon niet!
Maar toch kan het in bepaalde gevallen handig (en veilig) zijn. En daarom heb ik ze ook niet permanent op de motor maar kan ze er in een paar minuten op monteren.
Dank voor de steun ErikS.
Er zitten nog wel meer haken en ogen aan de praktijk van de uitoefening van een evenementenverkeersregelaar.
Hoe zit het met de verzekering?
Sommige verzekeraars sluiten schade aan of verlies van de motor uitdrukkelijk uit gedurende de tijd dat iemand optreedt als verkeersregelaar.
En hoe zit het met de verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid als je zelf met de motor of anderszins schade veroorzaakt wanneer je als verkeersregelaar onderweg bent? Ook daarvoor gelden uitsluitingsclausules.
Bezint voordat je als verkeersregelaar begint.
Dit topic startte met een vraag over de stroomvoorziening van een flitsend licht. Ik begrijp dat na de beantwoording van die vraag al snel wordt overgegaan naar de vraag of dit wel of niet mag. Daar zijn inmiddels de nodige antwoorden opgegeven. We zijn met z’n allen weer wat wijzer geworden. Ik bedank iedereen die hieraan heeft bijgedragen. Uiteindelijk vormen we dit forum met z’n allen en kunnen we niet zonder elkaar ook in deze discussie.
Ik ga dit topic sluiten.