Laatste tijd kan ik na het op groen springen van het stoplicht steeds vaker startten…
Als ik weg wil rijden en alleen maar gas geef valt de motor uit. Lijkt wel alsof hij wat laag stationair draaid. Nu kan ik wel meteen gaan kleppen stellen, synchroom stellen of vanalles vervangen maar misschien hebben jullie voor mij een werkvolgoorde waarmee ik aan de slag kan.
Als je het boek van Haynes of de manual hier op het Forum eens doorspit kun je daar de volgorde vinden en hoe je het moet doen.
Globaal: kleppen stellen, stationair en dan bij 2500 rpm en 3500 rpm. De eerste twee zijn namelijk ‘vaste’ instellingen, de laatste kuunnen pas als de eerste twee goed staan.
In jouw situatie draait hij waarschijnlijk er laag stationair, is er last van valse lucht tussen gasklephuis en cilinderkop. als je zelf twijfelt tussen welke acties je gaat doen zou ik ze allemaal doen in bovenstaande volgorde, succes!
De werkvolgorde is afhankelijk van het laatste onderhoud. Wanneer is dat gedaan en wat is er gedaan? Als de klepspeling pas gecontroleerd is dan heeft het geen zin om het nu weer te doen. Gewoon synchroniseren en het juiste stationair toerental instellen is dan voldoende hoogstwaarschijnlijk. Tenzij er nog een ander probleem is. Hoelang is het geleden dat de bougies zijn vervangen?
Au contraire- neem nooit aan dat de Dealer heeft het goed gedaan, tenzij je hem echte vertrouwd…
Bougies kan je veel vertellen over de verbranding en wijst je aan andere problemen.
Ik zal ook de primaire bobbines (Twinspark toch?) in de kop controleeren. Als een begint te kortsluiten, wordt het nog erger in de natte weer…
Het blijft moeilijk om adviezen te geven als we niks weten over het onderhoud wat wel of niet gedaan is. Veel mensen rijden gewoon totdat er een storing is en dan gaan ze een oplossing zoeken. Er zullen ongetwijfeld dealers zijn die het wel goed doen. Toen ik bij een dealer werkte deed ik het werk hetzelfde daar als voor mijzelf. Het hangt ook veel van de baas af.
Ik zal even in de bonnen gaan kijken die ik erbij gekregen heb. Ik ben zelf vanmiddag begonnen met een reset van de computer (truckje met zekering 5 er voor een tijd uit en daarna met contact aan een aantal keer naar vol gas bewegen)
Vanmiddag even geprobeerd en loopt meteen ietswat hoger en stabieler stationair. Ik merk minder geschud stationair en geen neiging tot doodvallen als ik gas geef. Nu was het droog en zonnig, eens kijken wat er met vochtig weer gebeurd.