Vanmiddag wilde ik met de motor weg, maar hij sloeg direct af ( oeps, de zijstandaard )
Contact uitgezet, paar tellen gewacht en opnieuw geprobeerd. Motor gaat wel rond, maar slaat niet aan. Paar keer lang op de startknop gedrukt -normaal loopt-ie vrijwel direct- zonder resultaat. Niet doorgegaan tot de accu leeg zou raken maar de RT weer op slot gezet en de auto gepakt.
Komt iemand dit bekend voor ?
Morgen opnieuw proberen, zijn er zaken die ik wel of niet zou moeten doen of controleren ?
Kan het zijn dat de beveiliging van de zijstandaard niet goed is uitgeschakeld, zeg maar als het ware iets blijft hangen? Een paar de standaard in- en uitklappen ter controle? Anders de 3 belangrijke dingen controleren: brandstog (doet de pomp het) lucht en vonk.
Voor zover ik weet kan je met een uitstaande zij standaard niet starten. Dat is een kwestie van testen. Standaard uitzetten en startknop indrukken. Als je dan ook niet kan starten werkt de zij standaard dus goed. Het kan ook zijn dat de bougies even nat zijn geworden. Bij een koude start en huidige buiten temperatuur heb je de eerste 30 seconden een redelijke vocht toename in de verbrandings ruimte. Zodra deze uitslaat binnen die tijd slaat het vocht neer op het koudste materiaal. Dat is dus de buitenzijde cilinder, kop en bougie. Met grote zekerheid kan je morgen ochtend gewoon starten.
Wat ik probeerde aan te geven is dat als er een veiligheid inwerking gaat de motor uit slaat. Op dat moment is volgens mij ook de startknop geblokkeerd. Of daar een overbrugging in zit afhankelijk van een versnellingsstand, in dit geval z’n vrij, komt ook voor. Dan kan dit geschetste probleem zeker voorkomen door te starten en dan te schakelen terwijl de zij standaard nog uit staat.