Starten na stilvallen moeilijk

Goeiemiddag ,

Nog maar net een R 1200 RT van 2006 gekocht.
Zeer tevreden van de motor. Geen problemen , start en rijdt voortreffelijk , is wel nog even wennen. Echter na stoppen aan een rood licht vandaag wil ik terug aanzetten , ik geef te weinig gas en de motor valt stil. Ik kreeg de motor bijna niet meer gestart , eerste 2 keer sloeg hij onmiddellijk af na starten , beveiliging ? Dan heb ik contact uitgeschakeld en even gewacht en toen weer ingeschakeld. Toen kon ik wel weer starten. Doe ik iets verkeerd ? Zie ik iets over het hoofd ?

Groeten ,

Peter

Ik gok op de hall-gever die de geest gegeven heeft. Dan vertoont de motor het door jou beschreven gedrag.

Dat is geen dure of ingewikkelde reparatie.

Beste wannesie ,

Bedankt voor je reactie , wanneer ik thuis vertrek of nadat ik contact heb afgezet start de motor zonder problemen.
Alleen als ik stilval kan ik niet onmiddellijk terug starten.

Raar toch ?

groeten ,

Peter

Een 1200 kent geen beveiliging die het direct starten na afslaan onmogelijk maakt.

Het kan ook onbekendheid zijn met het wat langzame startgedrag van een zware boxer - met de druk van het stoplicht en de achterliggers op de nek - ten opzichte van een eerder gereden ééncilinder, staande/V twin of multi cilinder. Misschien is het goed eerst even wat ervaring op te doen met het specifieke (start) karakter van een 1200 boxermotor nadat de motor is afgeslagen en dus al warm is. Soms is wat gas bijgeven handig en soms juist niet.

Blijft het een probleem, dan kun je het gaan zoeken in de techniek.
Een R1200 RT heeft twee zware potten, die even naar hun compressieslag toe moeten harken, zelfs als de potten al warm zijn gereden.

Bedankt voor de info , ik heb motor nog maar pas. Ik geniet er enorm van. Ben begonnen met MBK skyliner 125 cc , daarna SYM Jet 14 125cc , dan Peugeot Metropolis 400 cc en nu dus de R 1200 RT. Wat een verschil ! Het spelen met de koppeling gaat vlotter en vlotter dus stilvallen is een uitzondering maar vond het raar dat na stilvallen de motor zo moeilijk start.

Groeten ,

Peter

Dit is niet raar. Het kenmerk van een kapotte hallgever is dat de bedrading versmelt met het warmer worden van de motor. Dat is de reden dat hij afslaat en niet meer wil starten. Na afkoelen wordt dat effect tijdelijk opgeheven maar even later treedt het probleem toch weer op.

Hallo ,

Ondertussen contact gehad met collega die veel aan moto’s sleutelt en er wel één en ander van kent.
Die heeft in geuren en kleuren uitgelegd hoe het komt dat motor niet start onmiddellijk na stilvallen.
Als je contact aanzet bij een motor met injectiesysteem dan hoor je de injectiepompen de benzine op druk zetten (licht gezoem).
Als je dan start komt er verse benzine via injectiesysteem binnen en start motor makkelijk.
Wanneer je stilvalt is de druk weggevallen en de aanwezige benzine verdampt door de warmte van de motor. Daardoor zal de motor moeilijker starten , wanneer je enkele pogingen onderneemt of blijft starten komt druk geleidelijk terug en zal hij wel starten.
Het beste is blijkbaar om contact af te zetten en terug aan zodat de injectiepompen hun werk weer doen en verse benzine oppompen.
Dan start motor zonder probleem.

Beste is natuurlijk om niet stil te vallen Big RT Smile
Ik heb de motor nog maar net en was nog beetje oefenen ! Nu ben ik volledig mee weg.

Ik ben altijd nieuwsgierig naar het “waarom” en heb weer iets bijgeleerd.

Groeten ,

Peter

Mogelijk ook een beetje lekkage op de rubbers tussen de gasklephuizen en de cilinderkoppen, die verouderen ( 2006) en vertonen dan droogtescheurtjes. Onder de kuip van de RT is het heet en wordt een beetje warme lucht aangezogen, te arm mengsel en dus slecht starten. Draai eens stationair en spuit dan een beetje remreiniger op die rubbers: gaat het stationair omhoog dan heb je kans dat je die lekkage hebt.

Een hall-gever ga je niet vinden op een R1200RT, oudere modellen zoals 1150 en lager wel.

Laat (of zelf) de motor uitlezen, kan je veel informatie geven indien er problemen zijn. De ECU’s slaan namelijk veel fouten op. Voor mij altijd de eerste stap om uit te voeren.