Ik zit met een raar probleem bij mijn R1200RT LC (2018).
Soms bij het starten is het alsof de batterij echt leeg is (terwijl die net van de druppellader komt, of tijdens een rit), starter doet precies maar een halve slag, en op dat moment gaat de batterij zo diep, dat de computer reset naar defaults.
Bij een volgende start, gaat het dan allemaal weer normaal.
Lijkt zo alsof hij soms de compressie niet aankan.
Er zit geen volgorde op, maar gebeurt toch te regelmatig.
Zowel koud als warm.
Had al eens een nieuwe batterij gestoken, maar veranderde niets.
Beide batterijen laten uitmeten, en originele was zelfs nog beter dan de nieuwe (Gel batterij)
Zou dit de starter kunnen zijn?
Motor heeft nu 27000km, maar doet dit al sinds 22500km, toen ik hem kocht.
Zoals je alles omschrijft ben ik er vrij zeker van dat de startmotor de problemen veroorzaakt.
Deze klacht kan de accu of de startmotor zijn. De accu heb je al uitgesloten.
Die massa fout is uit te sluiten. Een slechte verbinding op de accu komt vaker voor en dat zou ook de klacht kunnen geven dat de spanning in stort. Aangezien er met de accu gewerkt is kan je die slechte verbinding daar uitsluiten.
De massakabel is een stevige kabelschoen en geeft zeer zelden een probleem.
De grote spanningsval ontstaat hier vermoedelijk door het grote stroom verbruik bij het starten.
Ik wil je niet bang maken maar bij mij gebeurde dat afgelopen voorjaar. Het kan de dynamo ook zijn ( bij mij dus). De RT regelmatig aan de lader, stuk rijden en dan weer twijfelachtig aanslaan. Of niet meer. Het had bij mij te maken dat de dynamo verplaatst is naar het midden van het blok. Daar is de temperatuur hoger wat de isolatie in de dynamo stuk maakt. Ik heb de dynamo, de spanningsregelaar en de accu laten vervangen omdat al die componenten een optater gehad hebben. Mijn RT- LC is van 2015, het probleem is bekend bij BMW maar ja, buiten de garantie en niet elke LC krijgt het. Om te (laten) repareren is een hele klus. Er staat 14 uur voor daar de motor uit het frame moet en dan half door gesleuteld mag worden.
Heb idd ook al veel gelezen over slechte contacten en massa’s.
Daar ikzelf elektronicus ben van beroep, weet ik daar wel weet mee.
De batterij heb ik destijds zelf vervangen (en terug gestoken), en ben er zeker van dat die contacten stevig vast zitten.
Ook heb ik gemeten (met een oscilloscoop) rechtstreeks op de batterij tijdens het starten, en zag dat op die momenten de spanning onder de 10V zakt.
De alternator geeft meer dan 14.1V wanneer de motor draait, dus weet het zo niet…
Ook snap ik niet wat de alternator kan doen aan het starten, want die geeft enkel stroom aan de batterij, niet andersom… ?
De dynamo en regelaar die bij deze motoren gemonteerd zit is een principe van afvoeren naar massa wat we te veel hebben.
Dat komt omdat deze dynamo vaste magneten bezit en de veld sterkte dus niet regelbaar is.
Als bij deze motoren een slechte accu zit dan krijgt de regelaar flinke pieken te verwerken en kan hierdoor stuk gaan.
Als deze regelaar dan in sluiting gaat loopt er tijdens de uit stand gewoon een stroompje vanuit de accu naar massa.
Als voor het starten de accu spanning (ruim na het verwijderen van de lader) ruim boven de 12 volt zit is daar niets mis mee.
De startmotor is (wel eerst de massa op de accu los maken) redelijk goed los te maken.
Vaak is een service beurtje aan de startmotor weer voldoende om deze weer in het gareel te krijgen.
Dit probleem komt ook mij bekend voor. Ik heb dit bij de R1200RT inderdaad ook een aantal keer gehad. Soms ging het spontaan na korte tijd wachten over, soms duurde het wat langer en af en toe moest ik de motor even helpen door hem (in de versnelling) even heen en weer te halen. Een enkele keer ging het niet spontaan voorbij en moest er hulp van buiten bij komen.
Zie hiervoor ook dit eerdere draadje van mij.
Mijn dealer heeft met enige regelmaat naar de oorzaak gezocht maar deze nooit kunnen vinden. Ik heb 2 R1200RT’s gehad en het probleem speelde bij beide motoren.
Vandaag nog eens een nieuwe meting gedaan op de batterij tijdens demareren.
Batterij had de vorige nacht aan de druppellader gehangen en dan overdag nietmeer.
Nullastspanning 12,6v.
Bij contact aan, zakt dit tot zo’n 12,2v.
MAAR, bij de eerste startronde piekt deze naar zo’n 5v, om dan vervolgens nog een keer of 2 te demareren tussen 7,8 en 10v
Zie het mooie plaatje, van een waarschijnlijk toch slechte batterij:
Wanneer ik er een extra batterij bijhang, start hij ook vlotter en zakt de spanning bij de eerste piek tot 7v.
Dit is natuurlijk niet perfect, want gaat via lange startkabels waar ook nog wat verlies op zit….
Zal dus eerder de batterij zijn dan de starter, of eender wat.
Ik heb ondertussen ook een 2e hands starter gekocht en zal deze voor de zekerheid toch eens installeren om het verschil te zien.
Update:
Het vervangen van de startmotor was een flop.
Er werd een verkeerd type geleverd.
Blijkbaar zijn er in de jaartallen 2014-2018 toch verschillende modellen gebruikt.
Soit, ik heb hem terug gestuurd en de originele open gedaan en schoongemaakt.
Buiten wat stof niks aan te zien.
Ondanks ik al 2jaar geleden twijfelde aan de batterij en toen een Gel batterij kocht, maar het probleem niet oploste, heb ik me dan toch maar een nieuwe batterij gekocht, daar de vorige toch al 5j was en zwaar dipte.
Misschien toen toch een slechte Gel batterij, waardoor ik de verkeerde conclusie trok……
Toch vraag ik me ook af als er wel de juiste in zat.
Als ik zoek op de batterij voor mijn motor, zie ik dat ze een 12Ah en 220 CCA aangeven.
Bij mij is die ooit onder garantie vervangen, maar zat DUS een 200CCA in.
Nu heb ik een Yuasa YTX20CH-BS high performance gekocht.
Deze is 18Ah en 270CCA.
is bijna 2cm hoger dan de vorige, maar ze past.
Geen overschot in hoogte, hopelijk wel in power.
Het starten gaat zeer vlotjes nu, dus voor mij case closed (na 2 jaar)