Hoi,
Zou eigenlijk graag mijn koffers in kleur (laten) spuiten. Ik weet dat enkele moderators dit in het verleden eens hebben laten doen maar kan het topic niet meer vinden.
Mijn vraag is : De koffers hebben standaard een minieme reliëf structuur. Moet dit volledig glad geschuurd worden ?
Andere tips zijn eveneens welkom.
Zelf doen kan ook als je een beetje handig bent en 't best is om al wat spuit ervaring te hebben. Maar zo mooi als de vakman krijg je het zelf thuis niet.
Als je het gaat doen, dan licht opschuren met fijnste korrel, goed ontvetten, alles goed afplakken.
Voorbehandelen met speciale kunststof hechtprimer. Eventueel met spuitplamuur en schuren oneffenheden wegwerken, daarna met kleurlak spuiten en afwerken met blanke lak. Daarna oppoetsen/polijsten met comandant oid.
EEn spuitbusje verf in de originele kleur kan je zo bestellen bij spuitbuswinkel.nl, heb ik ook al 2 keer gedaan.(met 2-3 dagen in huis a € 25,=)
Ik doe het zelf, vind het niet heel erg dat t resultaat niet zo mooi is als de vakman. Mijn motor is een vervoersmiddel, en geen museumstuk. Dat wil niet zeggen dat ik er niet zuinig op ben of zo en hij moet wel mooi zijn. Maar van afstand en rijdend ziet niemand dat ik de koffers zelf heb gespoten.
Als je het zelf wilt doen, dan even wachten tot het iets warmer is, het is nu te koud om te spuiten.
Tip, nieuwe embleempjes kosten bij de dealer ongeveer 4 euro per stuk, dus dat maakt het wel helemaal af.
Succes en we horen graag nog even hoe het afloopt.
embleempjes krijg je er zo af zonder te beschadigen en kan je dus weer gebruiken. Je moet ze alleen weer opnieuw bevestigen met sterk dubbelzijdig tape oid.
Ik heb geen ervaring met spuitpistool en compressor, maar dan moet je dus wel ergens de juiste verf in kleur vandaan zien te halen…
Ik heb ze vandaag zelf met de spuitbus in kleur gespoten. Je mag het resultaat komen bekijken en beoordelen of de kwaliteit aan jouw eisen voldoet.
Hoi Sander,
Dank voor de reactie.
Over het resultaat twijfel ik niet want daar heb ik inderdaad dezelfde visie als jij (gebruiksvoorwerp). Kan je niet eens foto’s posten ?
Je sprak in jouwe eerder bericht over “afplakken”. Kan je de deksels dan niet demonteren ? Dan moet er toch niets afgeplakt worden ? Of zie ik dat verkeerd.
Je kan de deksel eraf halen. Ze zitten met pompnagels aan het scharnier. Losboren en je hebt ze eraf. Daarna natuurlijk wel weer gereedschap nodig om ze erop te zetten.
Ik heb ervoor gekozen om ze erop te laten zitten en de rest af te plakken. Is overigens niet veel werk. Neem afplak tape met folie daaraan vast, rondom plakken en klaar is kees. Dan heb je meteen de rand van de deksel die binnenin de schaal valt afgeplakt. Zou je deze spuiten, dan schuurt dat er toch weer af met open en dicht doen.
Ik zag trouwens vanochtend dat een deel niet helemaal naar wens is (iets te dun) wat te wijten is aan te weinig licht tijdens het spuiten en vandaag bij daglicht pas opviel. Dus dat wordt nog even bijwerken.
Ik zal eens kijken of het lukt om een fotootje te plaatsen. Ze zijn nog niet gepoetst, dus ze glanzen nog niet…
yep, je kan ze altijd nog naar de spuiterd brengen , maar een ding is zeker de koffers in kleur maken de motor een stuk mooier en als je het zelf gedaan hebt voor niet al te veel geld is het niet zo’n ramp als je er een keer een kras op krijgt.
Thanks Sander.
Heb echt zin om eraan te beginnen. Alleen de temperatuur he !! Ik kan het moeilijk in de woonkamer doen. Ik de nk dat ik dan men koffertjes mag pakken
Vorig jaar de koffers van mijn toen nog r850r met een verf rollertje zwart gemaakt ze zaten vol met kleine krasjes,dit ging super wel in de warmte gedaan op zolder.Eerst een lichte kleurprimer er op en dan licht schuren met korel 1000 en vervolgens rollen in de gewenste kleur.Steld echt niets voor en je ziet bijna geen verschil met spuiten omdat de structuur van de koffers ook niet glad is.
Gert,
Ik moet ook gaan sleutelen en accesoires monteren, maar is inderdaad nog veel te koud.
Ik zei tegen mijn vrouw als ik de schuifpui er even uit haal zodat de bmw in de kamer kon staan.
VOND ZE OOK HELEMAAL NIET GOED en ik denk als ik naar de schuur loop om de motor te halen dat de deur op slot zit. Maar ik hoef mijn koffer niet te pakken, denk dat het hele zootje uit het slaapkamerraam wordt gegooid.
Maar ik heb wel een lieve vrouw hoor.