Speling op de cardan

Hallo,
even een vraag. Ik heb vanavond geconstateerd dat er speling zit op de cardan van mijn R1100r.
Ik vermoed dat het lager (art. nr 33121242211) versleten is.
Ik zou het lager kunnen vervangen, maar ik zou ook de hele cardan kunnen vervangen door een tweedehandse.
Heeft iemand hier ook eens last van gehad en hoe heb je het opgelost?

Groet, Willem

Hallo

Lager en keerring bestellen, conform manual vervangen. Temp meter en fohn zijn zeker handig, en na n paar uur weer onderweg, geen rocket science. De eeste maal duurt t mogelijk wat langer, bij mij iedere 80 90 000 km te vervangen.

Groet Tom

Ik neem even aan dat het lager van het kroonwiel bedoeld wordt. Is redelijk eenvoudig te vervangen. Een feun is in dat geval een must om de boutjes los te krijgen. Het cardan hoeft niet los gehaald te worden. Het hele binnenwerk is er uit te halen en dan kan je op de werkbank het lager en de simmering vervangen. Het loshalen kan wat problemen geven maar het oude lager mag gesloopt worden.
Het nieuwe lager in een oven opwarmen en het kroonwiel een tijdje in de vriezer plaatsen. De montage is dan een kwestie van het lager op zijn plaats laten vallen.
Vaak begint de klacht met wat olie op de velg van het achter wiel. Enige kilometers later voel je in de bocht ineens het achterwiel mee sturen.
De meeste komen rond de 90.000 km maar als je de olie regelmatig (2 jaar) vervangt is dit ver vooruit te schuiven. Zelf zit ik nu op 110.000 km zonder dat deze nog vervangen is.

Hallo Tom en Isaac,

dank voor jullie reactie. Dat geeft vertrouwen.
ik heb de olie altijd keurig op tijd ververst en het lager heeft het wel lang uitgehouden.
Wim

Nog even een vraag:
Isaac, je schrijft o.a. “werkbank het lager en de simmering vervangen”
welke maat van de simmering heb je aangehouden, die van de oude die er uit kwam, of heb je de juiste maat berekend.
Ik heb de cardan nu uit elkaar liggen en wil ook het achterste lager vervangen. De simmering daarvan (33121450083) is wat versleten en de maat van de oude is niet precies maar te achterhalen.
Vandaag mijn vraag.

Willem

Ik vervang in principe alleen het grote lager en de bij behorende simmering. Een simmering is afgestemd op de as en behuizing. Een kleinere dicht dan wel meer af maar slijt veel sneller en gaat dus ook eerder lekken. Belangrijk is dat alles goed schoon en glad is. De V-uitsparing die op de as komt zet ik altijd dik in het vet. Ik gebruik daar water bestendig vet voor maar ander vet is ook bruikbaar mits dat het geen zuurhoudend vet is. (komt steeds minder voor maar je zal toevallig een oude tube hebben liggen).
Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat het kleine lager stuk was. Die zit ook echt intern en daar kan in principe geen vocht bij komen.
Het grote lager is krijgt een verbinding met buiten zodra de simmering wat gaat inslijten.

Heb je het cardan wel vast laten zitten aan je motor, dus het kroonwiel met alles er op en er aan gedemonteerd?

Heb het bij R1150RT bij ongeveer 125k kompleet laten doen, het grote lager moet onder een bepaalde voorspanning gemonteerd worden, beide seals en beide lagers inclusief arbeid voor € 225.= gedaan, daar ga ik niet voor op de werkbank met gewoon gereedschap liggen tobben.
( Vroeger als Bolkov en Allouette III monteur dit soort zaken vaak genoeg gedaan, goed gereedschap en dan een vrieskist met CO2 blusser vullen, andere component in een oven en dan valt het in elkaar :smiley: )

Met baird eens. Laatst kwam mijn broer bij mij met olie sporen op zijn velg. Lager en keerring moest vervangen worden. Vroeg of ik het wilde doen. Dealer gebeld wat lager etc kosten kwam op 120 euro, voor 180 euro deden zij het. Leverde ik de de losse eind aandrijving bij ze af (hoeft niet, maar hoef ik niet de hele motorfiets mee te nemen), was voor hun ook gemakkelijker. Dus zelf doen kan, maar voor de prijs hoef je het niet te laten. Was overigens een 1100 rt.

Beetje late reactie op een oud topic, maar: de kardan van mijn r1150rt van 2002 heeft ook een beetje speling. (Mag ook wel na twee ton)

In eerste instantie neig ik ernaar het zelf te doen, maar na het lezen van de reacties hier toch maar een prijsopgave gevraagd. Dat blijkt een stuk duurder dan de prijzen die jullie noemen.Eur350. :cry:

Vraag aan r-rijder: zo te zien hebje het zelf gedaan, is dat te doen?

Vraag aan Baird en Bens: waar hebben jullie de reparatie laten doen? (als deze vraag niet geoorloofd is op het forum graag een pb)

Dank!

De mijne is gedaan bij Reco in Breda, prima zaak _004

Dank je, ik ga toch maar zelf aan de slag… Big RT Smile