Spanning in rust op boordstopcontact.

Hallo,

Op het stopcontact links onder het zadel van de R1200 GSa uit 2010 van mijn broer meet ik bij contact aan een spanning van ongeveer 12V. Na uitzetten van het contact valt deze spanning na ongeveer een minuut terug. Maar niet naar 0. De spanning blijft rond de 0,8V. Mijn vraag is nu of dit normaal is of dat er een storing in het systeem zit?
Wie heeft hier ervaring mee?

Groeten, Gerben van den Berg

Ik heb geen GSA, maar dat komt door de CAN-bus (Wiki-link is in het Engels omdat de Nederlandse versie wel heel erg karig is).

In nieuwere fietsen (van na ongeveer 2006) wordt een CAN-bus gebruikt om alle elektronica aan elkaar te knopen, zo ook de 12V “Stopcontacten”.
Daarom heb je een speciale acculader nodig bij deze fietsen, die de bus kan vertellen dat deze graag toegang heeft tot de accu (even heel eenvoudig gezegd).

Beste forumleden,

Ik ben bekend met het CAN-bus systeem en de het systeem dat het stroomgebruik ‘bewaakt’.
Bij mijn eigen R1250RT valt na uitschakelen van de motor, de spanning op het stopcontact weg na ongeveer een minuut. Maar dan is de spanning ook echt 0V. Bij de R1200GSa van mijn broer blijft deze na terugval ongeveer 0,8V. Apparaten die je op dit stopcontact aansluit worden dus nooit stroomloos. Dit lijkt mij niet goed voor de apparaten en ook niet voor de de accu van de motor.
Ik wil graag weten of dit normaal is of dat er een fout in het systeem zit. Wie weet hier meer van?

Groeten, Gerben

Sinds 2021 is de regeling voor uitschakelen van de accessoire contacten gewijzigd. Na een bepaalde periode worden die nu echt uitgeschakeld tot 0v.
Dat is anders dan bij de oudere modellen waar nog wel een kleine spanning op bleef.