Normaal gesproken, knippert het ABS lampje van mijn een maal per seconde (schat ik).
Na een paar tellen gaat het rode lampje eronder uit.
Deze week knipperde het ABS lampje een stuk sneller en gaat het rode lampje eronder niet meer uit.
Dus het idee om de motor maar weer eens uit de schuur te halen, was snel over.
Ik heb het idee dat dit iets met de remmen en / of ABS te maken heeft, maar heb zo snel geen idee wat het zou kunnen zijn.
Ook heb ik er nog niets over kunnen vinden.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen betekenen?
Kijk eens in de handleiding van jouw model motorfiets, daar staan alle beschrijvingen van knipperende lampjes en hoe snel etc in. Bijvoorbeeld dat het achterlicht kapot en je remlicht hier een stuk van over neemt, of een remschakelaar blijft hangen, de ABS-startcyclus niet goed afgerond is etc etc …
Het kan ook het gevolg zijn van een zwaar lopende startmotor waar door er te veel spanning van de batterij wordt getrokken en de spanning onder de 10 volt zakt dan geeft hij een fout melding van de ABS aan terwijl er eigenlijk niets aan de hand is.
Mijn advies ga er even voorzichtig een stukje mee rijden 5 of 10 minuten is soms al voldoende en zet de motor uit wacht even en start hem dan op nieuw en kijk of de zelfde klacht weer terug komt want dan is er wel iets serieus aan de hand.
Ik heb met de (voormalig) BMW monteur gebeld die mijn motor zijn beurtjes geeft.
Die gaf aan dat de Motronic (?) uitgelezen moet worden en gereset moet worden.
Deze klacht komt vaker na een lange periode stilstaan.
Afspraak om uit te lezen is gemaakt. Wordt vervolgt.
Aangezien ik geen andere oplossing had, heb ik er voor gekoen om toch te gaan doen wat ik al gepland had.
Onder het motto “Mijn oude fiets remde net zo als dez nu remt”.
Dus vrijdag 21-2 een goede 100 km naar mijn bestemming gereden.
En zaterdag morgen weer starten, wat schetst mijn verbazing? Het ABS lampje knippers als vanouds, het lampje eronder gaat uit en de fiets ankert weer zoals voorheen…
En vervolgens geen probleem meer.
Binnenkort een gaatje vinden om de garage nog een keer te laten meten. Eens kijken wat zij ervan vinden.
Ik heb een aantal jaar geleden exact dezelfde klacht gehad.
De BMW dealer vertelde mij ook na diagnose dat het ABS vervangen moest worden.
Ik heb mijn accu toen vervangen en ietsje later het hele I-ABS doorgespoeld en ververst.
Sinds die tijd geen enkele storing of klacht meer gehad.
Zou je zeker aanraden ook het ABS eens te verversen en goed door te spoelen en de conditie van de accu eens
onder de loep te nemen.
Cheerzzz