Weet iemand van dit forum hoe je snel de sloten van andere zijkoffers kunt aanpassen aan je sleutel van je motor? Ik heb andere koffers gekocht voor mijn Rt uit 2015, waarin de slotcylinder zitten , open zijn , maar ik heb de passende sleutel hiervan niet. De cilinders aanpassen op je sleutel is niet zo ingewikkeld, maar de cylinders eruit halen is me nog niet gelukt. Wie weet raad?
Je dient een haakje te maken, en daarmee het laatste plaatje (in het slot) weg te duwen en tegelijkertijd aan de cilinder te trekken. Ik zal eens kijken of ik daar een foto van kan vinden, daarna de plaatjes aanpassen en weer terug steken.
Het bovenste filmpje heb ik snel doorgekeken, maar vond de presentatie tamelijk onproductief: veel theoretisch gewauwel of hoe en wat, maar (bijna) niets laten zien hoe zoiets echt eruit ziet of hoe je een cilinder eruit moet halen (of ik moet er overheen hebben gespoeld).
BWM gebruikt gelukkig zgn. “Wafer”-sloten: dit zijn de meest eenvoudige sloten om open te maken en zelfs iemand die het nog nooit eerder gedaan heeft kan een dergelijk slot mbv een “Jiggler” of een “Wafe rake” (in combinatie met een “Spanner”) snel in de open stand krijgen.
Je kunt dus je zoektocht op YouTube uitbreiden door ook op “Wafer lock” te zoeken (tip: de LockPickingLawyer en Bosnian Bill zijn zeer informatie kanalen).
Zelf ken ik de 1200 koffersloten niet, maar ik denk dat je, nadat de cilinder in de “Open” stand staat, je de laatste “Wafer” (of “Stop plate”) in moet drukken (zoals bij de R1100RT en R1150RT koffers) of met een haak moet opschuiven, zodat je de cilinder uit het slot kunt trekken.
Een doorsnee lockpick setje van een tientje heeft meestal wel een geschikte “Rake” en “Jigglers” zijn ongeveer ook zo duur (mocht je niemand kennen die dergelijk gereedschap heeft).
Het kan, zeker de eerste keer, inderdaad even hannessen zijn, maar als je eenmaal doorhebt hoe ze werken is het heel simpel.
Het cilinderslot van beiden koffers is open, zo heb ik ze van de vorige eigenaar overgenomen. De sleutels zijn met de motorfiets van de eigenaar meegegaan voordat de koffers zijn verkocht. In open stand zou je dus de laatste wave moeten kunnen openschuiven, en dat lukt dus niet…
De zoektermen heb ik even gevolgd, maar ik hoef de cilinder niet meer te opnenen, enkel het laatste sluitplaatje weg te drukken zodat de cilinder er uit kan.
Tis toch een kwestie van voorzichtig voelen wat je aan het doen bent. Zelf had ik de cilinder er in 30 seconden uit, het helpt als je vooraf weet waar dat 0laatje zit en welke kant je op moet drukken, dus als je er in kan kijken scheelt het de helft.
.
RaymonT,
Daar heb je gelijk in.
We hebben met twee personen zitten te peuteren, en we weten dat het sluitplaatje in de laatste sleuf zit. Met het instrumentje gaan we zover als mogelijk is in de cilinder, en schuiven dan langzaam op gevoel tegen de bovenkant (of onderkant) terug. We voelen dan het eerste sleufje en gaan daar op verschillende manieren in zitten peuteren. In principe moeten we het sluitplaatje tegen de zijkant opschuiven naar boven of onder…tja en dat hebben we afzonderlijk al enige tijd zitten doen, zonder resultaat dus…
Heeft de BMW-dealer daar misschien een eenvoudige manier voor?
Sommige sloten hebben ter hoogte van het borgplaatje een klein gaatje in de behuizing zitten waar je in de geopende stand een dunne paperclip in kan steken die vervolgens het borgplaatje om drukt. Nu is niet iedere behuizing op die plaats toegankelijk en zijn ze naar een alternatief uitgeweken. Bij sommige sloten is dat een borg plaatje met 2 dichte kanten. Dan kan je gebruik maken van de in de video getoonde zelf gemaakte sleutel. Maar aangezien bij dit type slot het borgplaatje slechts aan 1 zijde dicht is gaat dat niet tot zeer slecht lukken. Zelf gebruik ik voor dit soort sloten een hardstalen draad (weet de naam niet) die gebruikt worden om brander gaten door te steken. Die draad is dan tot in het kleine gleufje van het borgplaatje te duwen en heel licht om te schuiven. Dat stukje gereedschap moet je zien als een uitgevouwen paperclip maar dan van steviger materiaal.
De hoeveelheden aan kracht die ik in de filmpjes zie is VEEL te veel. Een niet al te dikke naald van voldoende lengte doet het ook goed.
Helaas ondanks de vele uurtjes fröbelen is het mij en mijn partner niet gelukt om de cilinder uit de koffer te krijgen.
We hebben het op verschillende manieren geprobeerd, met het zelf gemaakt instrumentje, zoals op de vele Youtube filmpjes, met paperclips, vanuit het slot, vanuit een opening in de koker waarin de cilinder zit.
Rest ons niets anders dan de dealer in te gaan schakelen…
Misschien nog voordat je naar de dealer gaat deze opmerkingen.
Een paperclip is te slap voor het schuiven van het borgplaatje.
Als er een gaatje zit in de behuizing voor het ontgrendelen dan is een paperclip wel bruikbaar.
Een naald moet enigszins schuin in het slot gestoken worden. De onderzijde zo ver mogelijk naar de niet baard zijde van de sleutel.
Als je op het plaatje staat en voorzichtig wat beweegt voel je ineens de naald zo’n 1,5 mm zakken.
Dan zit je in de uitsparing en zou je middels naar links (verondersteld dat de baard onder zit) het borgplaatje vrij moeten krijgen.
Met een haakje kan je dan het slot tillen. Daar gebruik ik wel een geprepareerde paperclip voor.
Je hebt tenslotte nog een zondag voor het proberen.
Een nieuwe ontwikkeling met de sloten van mijn nieuwe koffers aanpassen op de sleutel:
Mijn dealer zegt dat de originele sleutel bij de koffers moet zitten om de cilinders te kunnen demonteren. Die sleutel heb ik dus niet, zodat volgens hem alleen uitboren van de cilinders een oplossing is. Dit wil hij in principe wel doen, maar waarschuwt voor vervolgschade voor eigen risico. Dus hij doet dit liever niet.
Nu ben ik weer bij het begin van mijn probleem.
Is er misschien iemand van het forum die mij hierbij kan helpen. Over een eventuele vergoeding kunnen we het natuurlijk hebben.
Als je denkt (zonder schade) dit probleem te kunnen oplossen stuur me dan een PB.
Een cilinder kan uitsluitend in de open stand verwijderd worden. Als het een slot type is dat op slechts 1 stand de sleutel verwijderd kan worden heeft de dealer gelijk. Het zijn plaatjes die 2 kanten op veren dus uitboren is ook niet eenvoudig. Het is dus een redelijk veilig slot te noemen.
Een en ander is dus afhankelijk van de positie van de cilinder.
De ADAC heeft 2 jaar geleden met suk6 zonder beschadigingen mijn topkoffercylinder uitgeboord, maar gaf geen garantie daarop. Sterker nog: heb een verklaring ondertekend dat ze niet verantwoordelijk voor schade zouden zijn. Bij thuiskomst de restanten verwijderd en nieuwe cylinder aan de sleutel aangepast en probleemloos geplaatst. Als ik me goed herinner eerst met een 6 mm - en daarna een 8 mm boortje precies in het centrum van de cilinder met een (zeer) vaste hand.
Tip: doe dit nooit: de contactsleutel in een op slot gedraaide koffer leggen en dan dit koffer sluiten, zonder een reservesleutel op zak te hebben!!! …ook niet in het buitenland
@Isaac : het zijn koffers van een 1200RT uit 2015. Ik heb ik mijn onschuld altijd gedacht dat de slotcilinders van alle koffersysteem hetzelfde waren…dat is dus niet het geval?
Betekent dit dat de enige oplossing is uitboren met alle risico’s van dien?
Met het juiste (lockpick) gereedschap zijn deze sloten te openen. Het is bij dit type slot (als deze in de gesloten stand staat) een redelijk geduldig klusje te noemen. Als het slot in de open stand staat (ik ken de uitvoering niet) dan in het een kwestie van tillen en schuiven. Vaak hebben ze een veiligheidsring aan de boven zijde maar die is per slotplaatje te passeren. Boren is, vind ik althans, het laatste redmiddel als de rest niet werkt.