slecht starten en niet aanslaan r1200rt-p

Ik heb sinds afgelopen week een r1200rt-p in mijn bezit, gekocht met wat risico omdat hij niet wilde starten. Leuk hobby object. Ik ben er zelf even mee bezig geweest en ben tot de conclusie gekomen dat de krukas zeer zwaar ronddraait, tijdens starten draait hij zeer moeizaam rond, zelfs met de bougies eruit! Ik kan dus ook geen compressie meten. Heel soms wil die aanslaan en loopt dan alleen op de rechter cilinder, linker uitlaat blijft koud. Ik heb de klepdeksels eraf gehaald maar daar zie ik niks bijzonders. Als ik de krukas met de hand ronddraai zit er een zwaar punt in waar ik hem met moeite doorheen kan draaien. Heeft iemand een idee waar ik het in moet gaan zoeken?

Als deze echt zwaar draait lijkt het er op dat er mogelijk wat met een zuiger is gebeurd. Zo’n kleine inspectie camera zou al een hoop kunnen weergeven als je via het bougie gat naar binnen kan kijken. Zeker omdat je ook aangeeft dat er 1 cilinder niet werkt als de motor wel draait.
Ik vrees dat je de cilinder mag open maken.

Vraag me niet hoe het kan maar de distributie stond 180 graden verkeerd, tevens zat er een kettingspanner in die muurvast zat, deed dus helemaal niks meer. Dit heb ik ook al eerder gehad bij een 1200gs. Distributie goed op tijd gezet, andere spanner erin en starten en lopen op 2 cilinders.

Heb je ook een compressie test gedaan? Deze vraag omdat de kleppen door het verlopen van de ketting nog open kunnen staan als de zuiger boven komt. Het weigeren van een ketting spanner komt vaker voor. Het is altijd de spanner die boven op zit. Dat heeft te maken met het ontvangen van minder olie. In ieder geval heb je de oorzaak / klacht gevonden. _004 Nu maar hopen dat zowel de zuiger als de kleppen het volledig overleeft hebben.

Uit leergierigheid: hoe heb je dit ontdekt?

Was het ding al open geweest en verkeerd terug gemonteerd ?