SHOEI neotec 3

Al mensen die met de nieuwe neotec3 rijden?
Mijn c3 is aan vervanging toe. Ik heb de c5 op gehad, maar…. Ik vond het sluitsysteem niet stevig aanvoelen, en ik had het idee dat ik wat minder ruimte tussen mijn gezicht had en het scherm/kinstuk.

Nee, nog niet.

Voordeel van Shoei is dat de helm pas gemaakt kan worden op je hoofd.
Dus twee maanden geleden één besteld, afspraak gemaakt om de helm pas te maken.
Op mijn vraag of gelijk mijn communicatie setje om gezet kon worden werd ontkennend gereageerd.
Ik heb de helm vriendelijk lachend achter gelaten.

Alle Motoportwinkels zijn toch dealer van shoei?
Moet binnen kort naar Goes voor de eenste 1.000 km beurt, zal eens kijken.

Ik heb een Neotec 2, ook pas gemaakt en dat is bijzonder prettig moet ik zeggen.
Het klopt dat de communicatie set van de 2 niet in de 3 overgezet kan worden. Totaal andere pasvorm.

Ik heb een paar jaar geleden mijn Schuberth C3 pro (die aan het einde van z’n levensduur was) vervangen door een Shoei Neotec 2 (3 was er nog niet).
De helm zit goed en comfortabel, maar na een rit op de snelweg viel mijn wel op de de Schuberth een stuk stiller is.
Wat geluid reductie ben ik er wel op achteruit gegaan :blush:

Dus als ik mijn helm weer moet vervangen vraag wel of ik een proefrit mag maken op de snelweg vanwege het geluid.

-groet-

Rinus

Ik meen… dat een Shubert niet pas gemakt kan worden?
Als dat wel kan, dan is een onafhanelijke test waar de herrie in de helm gemeten wordt wel erg belangrijk.
Aan de andere kant, mijn otoplastieken dempen 25 of 30 dB(A)

De Schuberth kan inderdaad niet op maat gemaakt worden maar zat bij mij wel goed.
Met de Schuberth C3 pro gebruikte ik voor korte stukje mijn otoplastieken niet maar nu met de Shoei juist wel omdat deze veel meer storend geluid laat horen.
Ik heb toen vooral voor de Shoei gekozen omdat die voldoet aan de P/J eisen en de C4 niet
(C5 was er toen nog niet, voldoet nu ook aan die eisen)

Maar dit is iets wat je zelf moet ervaren maar wel iet waar je rekening mee kan houden

Ahum Rinus,
wat betekenen P/J eisen? :$

Goedgekeurd voor zowel rijden met het kinstuk gesloten als open.

_004

Weer wat geleerd.

Even de volledige tekst:

Vaak is er P, NP of J. Deze letters hebben betrekking op het kinstuk. De ‘P’ geeft ‘Protected’ aan, het kinstuk is dan wel beschermd. ‘NP’ geeft aan dat het kinstuk niet beschermd is en de ‘J’ geeft ‘Jethelm’ aan, dit omdat bij een jethelm het kinstuk nooit beschermd is.

Dus als je systeemhelm geen J keurmerk heeft maar allen een P mag je deze alleen gesloten dragen tijden het rijden.

Een Schuberth C5 is ook ‘pas te maken’. Net als Shoei biedt ook Schuberth andere ‘padding’ aan voor in je helm (zoals dikkere/dunnere wangkussens). Shoei lijkt dat alleen wat beter aan te pakken door de mogelijkheid te bieden om je hoofd eerst op te meten voordat je lukraak extra vulstukken koopt.

Op papier ontlopen ze elkaar niet veel: allebei 22/06-normering, allebei P/J-homologatie (wat eigenlijk niet veel meer zegt dan dat je de helm in de open stand ‘vast’ kunt zetten), mogelijkheid tot ingebouwde communicatie, etcetera. Wat ik persoonlijk een opvallend verschil vind is dat Schuberth slechts twee maten helmschaal aanbiedt (tegen drie bij Shoei).

Als Neotec 2-eigenaar zie ik niet zoveel verschil met de 3, al zal er wel het nodige zijn verbeterd. Ik ben blij dat het lipje van het vizier naar het midden is verhuisd: het zit nu links en dat is weliswaar prima als je rijdt (linkerhand vrij), maar niet als je in de eerste versnelling stilstaat voor het stoplicht.

Na passen,passen en nog eens passen een witte neotec3 gekocht bij RAD in Dongen

Hallo Frans,
met of zonder communicatie. En als je communicatie hebt, welke?

Drongen België.
Is een keten die alleen in België lijkt te zitten.
Hasselt is voor veel Nederlanders ook dichtbij.
https://www.rad.eu/nl

Super fijn bedrijf!!!

Ik rij zonder communicatie. Het enige is dat in de schuberth mijn oortjes beter blijven zitten.
Hij is een pak stiller dan de Schuberth, het scherm mechanisme lijkt wat meer hufter-proof

Ik kan dat issue met dat ene vizierlipje links… Schuberth C3 en c3Pro hadden er 2 en ik bleek dus standaard met mijn rechterhand mijn vizier te openen… Grijp nu telkens mis…

Ik heb in het verleden de C2 en C3 gehad meen ik, en nu de Neotec 2, met een Sena ingebouwd.
Mijn ervaring is dat de Neotec meer lawaai maakt, maar ik vind de mate van ventilatie ook minder dan bij de C2/3.
Maar ik bleek geen Schuberth hoofd te hebben _001 , vandaar de Shoei.
Ik zou graag weer terug gaan naar Schubert, misschien de volgende. De Sena past idd niet in de Neotec 3, dus het wordt sowieso een kostbare aangelegenheid.

Groet, Dick

Voor zover ik gezien heb is dat elke fabrikant bij een vernieuwd type helm deze zo maakt dat de communicatie-set van het vorige type niet past en je een nieuwe moet kopen.
Als je gewend bent aan een geïntegreerde communicatie wil deze ook in je nieuwe helm dus extra inkomsten voor de fabrikant en extra kosten voor jou.

off topic:

Het wordt tijd dat de inbouwruimtes van de helmen wordt gestandariseerd, zodat de fabrikanten van communicatiesetjes hun dimensies hierop kunnen aanpassen. Je zou dan kunnen kiezen welk systeem je inbouwt; Cardo, Sena, Midland etc.
Zoals het nu is, is het koppelverkoop. Je koopt een Schubert en zit vast aan Sena, je koopt een BMW(helm) en je zit vast aan het systeem van BMW.
Ik word er in elk geval niet vrolijk van. -naughty-