Na veel wikken & wegen en het lezen van talloze reviews wist ik het zeker: mijn nieuwe wordt een M1 icm SRC Cardo setje. Gisteren meteen vanuit mijn werk naar de MP Den Bosch gereden en daar een tijdje met de M1 op mijn knar rondgelopen (was gelukkig heel rustig daar op de 1ste etage ).
En toenā¦de twijfel!! Moet het niet toch een C3 (Pro) worden? Een C4 misschien? Of toch maar een BMW 6? Waarom zou ik zoān dure helm willen voor die luttele 4000 kmās die ik per jaar maakā¦als het niet regent tenminste? Waarom waarschijnlijk afscheid nemen van mijn perfecte maar bedraade Baehr Ultima XL waarvoor je tot op de dag van vandaag nogsteeds ā¬700, moet neerleggen?
Alle bovenstaande vragen gingen werkelijk als een flits door mij heen toen de vriendelijke verkoopster voorstelde dat ik gewoon even een proefritje met de M1 mocht maken. Nadat ik haar aanbod onder het mom dat ik er nog niet helemaal uit ben had afgeslagen, ben ik met lege handen huiswaarts gereden.
En dan nu mijn ham/helm vraag aan jullie: wie heeft er daadwerkelijk een M1 in zijn bezit en wat vind je de plus- en minpunten? Ennuhā¦voor de goede lezer: ik ben benieuwd naar specifiek Schubert M1 ervaringen Dat er heel veel andere merken zijn die ook goed zijn is mij bekendā¦
De M1 is toch de jethelm met vizier van het maatje āschuifpuiā?
Persoonlijk zou ik nooit een helm willen hebben die mijn kin niet zou beschermen: ooit eens als brommerrijder met een maatje wezen rijden die onderuit ging met zijn jet-helm en face-first op het asfalt klapte⦠brrrrā¦
Ondanks dat Berry alleen iets wil horen over zijn droomhelm, sorry:
Nooit meer een openface helmet, hieronder een link naar een artikel dat jaren geleden al te vinden was, let even op het plaatje met percentages en vraag jezelf dan af of je wilt blijven eten en drinken via een rietje ā¦
Toevallig vanmorgen bij MSA het er nog over gehad toen ik de J1 (die helaas niet meer wordt gemaakt) van Kenny zag liggen. Ikzelf zou nooit zonder kinbescherming willen rijden, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.
Dat is niet geheel correct, geeft mijn kennis die daar werkt, aan;
Het is waar dat uit ānostalgieā je afbeeldingen en sommige dienders er nog wel eens mee ziet rondrijden.
Het is nog uit traditie en er zijn proās voor het dragen van de jethelm voor de handhavers, zoals meer kunnen zien (breder blikveld), het is minder intimiderend voor het publiek, en weert minder het omgevingsgeluid af/
Maar het overgrote deel rijdt meer en meer met een systeem-helm (van Shoei) in de bekende zwart-wit kleurstelling.
Ik zou ook twijfelen met maar 4000 km per jaar en alleen maar bij droog weer
Zelf ben overgestapt naar een Schuberth 3 met kraag intercom omdat mijn vorige helm er eentje was van nog geen honderd euro
Volgens mij is bedraad nog altijd beter als Bluetooth
Zou nog effe doorteijfelen als ik jou was
PS: Je zou eventueel ook kunnen opteren voor een soort van modulaire helm?
Via g00gle āmodulaire systeemhelmā kom je aardig wat mogelijkheden tegen.
Vorig jaar gingen we naar Amerika en dan een C3 op je hoofd met die temperaturen dat zag ik niet erg zittenā¦
We hebben allebei een M1 gekocht met cardo systeem voor de ābabbelboxā, we vinden het een erg prettige helm voor de zomer omdat de helm lekker āopenā isā¦
In de regen rijden is ook prettig, doordat hij āopenā is beslaat de ruit nietā¦
Ik heb zelf wel de onderzijde van het scherm, ongeveer 3 cm beplakt met folieā¦
Als ik het scherm nu helemaal omhoog zet heb ik een ādakje/zonneklepā boven mijn ogen tegen het zonlicht, erg prettig en dit kan niet bij een C3ā¦
Neerklapbaar donker scherm werkt net als bij de C3, erg prettigā¦
Voor ons dus bij koude dagen de C3 en warme zonnige dagen de M1ā¦
Bevalt gewoon erg goedā¦
En wat betreft die kinbandā¦het ligt er bij een ongeval helemaal aan wat je raakt en hoe je terechtkomt.
Veiligheid begint in de eerste plaats bij jezelf, bij je rijstijl, anticiperen is er een mooi woord voorā¦
Top Henk! Mijn twijfel is zo goed als weg Ben een pure hobby rijder en trek er enkel en alleen met droog weer uit, dus moet zoān M1 ruim voldoende voor mij zijn. Kan mijn huidige BMW 5 nog altijd gewoon achter de hand houden.
Ben ik grotendeels met je eens. Maar helaas is het zo dat veiligheid bij jezelf begint, maar eindigt bij een (smsāende/whatsappende/bellende/slapende/vul zelf maar in) ^*&%%! achter het stuur van het voertuig naast je. En Ć”ls het dan mis gaat heb je maar heel beperkte keuze in hoe je de grond gaat raken. Na mijn val in Ierland had ik een schram op mijn kin omdat ik de binnenkant van mijn systeemhelm -toentertijd een Caberg- heb geraakt. Zonder kinstuk had ik toch zeker een jaartje met een rietje moeten etenā¦
Die M1 is verder best een fraaie helm, maar niet voor mij.
Heren, allen bedankt voor uw inbreng! Omdat we het er met zijn allen waarschijnlijk wel over eens zijn dat bij een ongeval een systeemhelm meer beschermd dan een Jethelm, zal ik een slotje op dit topicje zetten