Schuberth M1

Na veel wikken & wegen en het lezen van talloze reviews wist ik het zeker: mijn nieuwe wordt een M1 icm SRC Cardo setje. Gisteren meteen vanuit mijn werk naar de MP Den Bosch gereden en daar een tijdje met de M1 op mijn knar rondgelopen (was gelukkig heel rustig daar op de 1ste etage :smiley: ).

En toen…de twijfel!! Moet het niet toch een C3 (Pro) worden? Een C4 misschien? Of toch maar een BMW 6? Waarom zou ik zo’n dure helm willen voor die luttele 4000 km’s die ik per jaar maak…als het niet regent tenminste? Waarom waarschijnlijk afscheid nemen van mijn perfecte maar bedraade Baehr Ultima XL waarvoor je tot op de dag van vandaag nogsteeds €700, moet neerleggen?

Alle bovenstaande vragen gingen werkelijk als een flits door mij heen toen de vriendelijke verkoopster voorstelde dat ik gewoon even een proefritje met de M1 mocht maken. Nadat ik haar aanbod onder het mom dat ik er nog niet helemaal uit ben had afgeslagen, ben ik met lege handen huiswaarts gereden.

En dan nu mijn ham/helm vraag aan jullie: wie heeft er daadwerkelijk een M1 in zijn bezit en wat vind je de plus- en minpunten? Ennuh…voor de goede lezer: ik ben benieuwd naar specifiek Schubert M1 ervaringen :slight_smile: Dat er heel veel andere merken zijn die ook goed zijn is mij bekend…

De M1 is toch de jethelm met vizier van het maatje ā€˜schuifpui’?

Persoonlijk zou ik nooit een helm willen hebben die mijn kin niet zou beschermen: ooit eens als brommerrijder met een maatje wezen rijden die onderuit ging met zijn jet-helm en face-first op het asfalt klapte… brrrr…

Ondanks dat Berry alleen iets wil horen over zijn droomhelm, sorry:

Nooit meer een openface helmet, hieronder een link naar een artikel dat jaren geleden al te vinden was, let even op het plaatje met percentages en vraag jezelf dan af of je wilt blijven eten en drinken via een rietje …

https://www.quora.com/Is-it-unwise-to-ride-a-motorcycle-with-an-open-face-helmet

Point taken heren! Aan de andere kant: als ik kijk wat het veiligste voor mijn lichaam is, rijd ik voortaan alleen nog in mijn auto :smiley: . Heb net nog even op de site van de Californian Highwal Patrol gekeken en die gasten rijden al jaren enkel en alleen met een jethelm…terwijl de Amerikaanse verkeersveiligheids wetten ƩƩn van de strengste ter wereld zijn. Desalniettemin begrijp ik ook wel dat een volledige systeemhelm beter beschermd dan een jethelm, niet voor niets dat de Schuberth J1 zo’n beugeltje had.

Maar terug on topic: wie kan mij uit eigen ervaring over de M1 informeren?

Destijds, een jaar of drie terug, was de C1 niet leverbaar en kozen wij voor een BMW Airflow 2.

Over de M1 kan ik niets vertellen, maar rijden met een Jethelm op de RT is verademend zeker met b.v. 35gr, rondom het Gardameer.

Eerlijkheidshalve moet ik er bij vertellen dat we de RT op de trailer zetten en dus geen snelweg met de Airflow hebben gereden.

Regenkleding, doorwaaij-jacks, C3 pro en Jethelmen lagen in de kofferbak Big RT Smile

Ronald

Toevallig vanmorgen bij MSA het er nog over gehad toen ik de J1 (die helaas niet meer wordt gemaakt) van Kenny zag liggen. Ikzelf zou nooit zonder kinbescherming willen rijden, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Dat is niet geheel correct, geeft mijn kennis die daar werkt, aan;
Het is waar dat uit ā€œnostalgieā€ je afbeeldingen en sommige dienders er nog wel eens mee ziet rondrijden.
Het is nog uit traditie en er zijn pro’s voor het dragen van de jethelm voor de handhavers, zoals meer kunnen zien (breder blikveld), het is minder intimiderend voor het publiek, en weert minder het omgevingsgeluid af/
Maar het overgrote deel rijdt meer en meer met een systeem-helm (van Shoei) in de bekende zwart-wit kleurstelling.

https://www.youtube.com/channel/UC2DeutGisK66k4JdomiiUyw
https://www.quora.com/Why-dont-California-Highway-Patrol-motorcycle-officers-wear-full-face-helmets
https://www.quora.com/Why-do-police-officers-still-wear-open-face-helmets-on-motorcycles

Ik zou ook twijfelen met maar 4000 km per jaar en alleen maar bij droog weer
Zelf ben overgestapt naar een Schuberth 3 met kraag intercom omdat mijn vorige helm er eentje was van nog geen honderd euro
Volgens mij is bedraad nog altijd beter als Bluetooth
Zou nog effe doorteijfelen als ik jou was Big RT Smile

PS: Je zou eventueel ook kunnen opteren voor een soort van modulaire helm? _001
Via g00gle ā€œmodulaire systeemhelmā€ kom je aardig wat mogelijkheden tegen.

Ik heb er een. Staat iets over in ā€œhet zwarte gatā€. Ik ervaar alleen maar plussen. Had eerst een C3. Ben erg blij met m’n M1.

Groet en succes met de keuze.

Peter

Kijk, daar hebben we wat aan, bedankt Peter! _004

Wij hebben beide een C3 (partner en ik)…

Vorig jaar gingen we naar Amerika en dan een C3 op je hoofd met die temperaturen dat zag ik niet erg zitten…

We hebben allebei een M1 gekocht met cardo systeem voor de ā€œbabbelboxā€, we vinden het een erg prettige helm voor de zomer omdat de helm lekker ā€œopenā€ is…

In de regen rijden is ook prettig, doordat hij ā€œopenā€ is beslaat de ruit niet…

Ik heb zelf wel de onderzijde van het scherm, ongeveer 3 cm beplakt met folie…

Als ik het scherm nu helemaal omhoog zet heb ik een ā€œdakje/zonneklepā€ boven mijn ogen tegen het zonlicht, erg prettig en dit kan niet bij een C3…

Neerklapbaar donker scherm werkt net als bij de C3, erg prettig…

Voor ons dus bij koude dagen de C3 en warme zonnige dagen de M1…

Bevalt gewoon erg goed…

En wat betreft die kinband…het ligt er bij een ongeval helemaal aan wat je raakt en hoe je terechtkomt.
Veiligheid begint in de eerste plaats bij jezelf, bij je rijstijl, anticiperen is er een mooi woord voor…

Succes met je keuze…

Henk7777

Top Henk! Mijn twijfel is zo goed als weg :smiley: Ben een pure hobby rijder en trek er enkel en alleen met droog weer uit, dus moet zo’n M1 ruim voldoende voor mij zijn. Kan mijn huidige BMW 5 nog altijd gewoon achter de hand houden.

Ben ik grotendeels met je eens. Maar helaas is het zo dat veiligheid bij jezelf begint, maar eindigt bij een (sms’ende/whatsappende/bellende/slapende/vul zelf maar in) ^*&%%! Oia achter het stuur van het voertuig naast je. En Ć”ls het dan mis gaat heb je maar heel beperkte keuze in hoe je de grond gaat raken. Na mijn val in Ierland had ik een schram op mijn kin omdat ik de binnenkant van mijn systeemhelm -toentertijd een Caberg- heb geraakt. Zonder kinstuk had ik toch zeker een jaartje met een rietje moeten eten…
Die M1 is verder best een fraaie helm, maar niet voor mij.

Heren, allen bedankt voor uw inbreng! _004 Omdat we het er met zijn allen waarschijnlijk wel over eens zijn dat bij een ongeval een systeemhelm meer beschermd dan een Jethelm, zal ik een slotje op dit topicje zetten :smiley: