Volgens mij schreef Inspector Gadget “wat ik heel goed kan begrijpen” en dat zal met verschil in specs, kwaliteit en gebruikersvriendelijkheid te maken hebben.
Klopt, maar dat was vanuit Sena’s kant een compromis bij de helmen waar de U10 ingebouwd kon worden;
Het liefst hadden ze helemaal “onzichtbaar” willen zijn (bij de C3’s et al) en bij de C4 is dat helemaal gelukt, zelfs de microfoon-stangetje is nu helemaal verdwenen.
Sena wilde de grootte der aarden in de headset markt laten zien dat het prima kon en met de C4 (en R2) zijn ze m.i. met flag en wimpel (no pun intended in deze dagen natuurlijk) prima geslaagd.
Waar over het algemeen het inbouwen geen sinecure is en niet voor iedereen weggelegd, soms extra kosten met zich meebracht, en soms het resultaat niet helemaal optimaal was (met name de juiste plaatsing van de speakers ten opzichte, lees loodrecht, op de oren).
Dat is nu OEM opgelost bij de Schuberth C4 en R2 door fabrieks-af reeds de speakers. microfoon, bedrading en antenne voor te monteren.
Nu is Cardo zeker geen slecht merk maar blijkbaar waren de klachten dusdanig dat Schuberth daarentegen nu de samenwerking aangegaan is met Sena. (Ikzelf heb ook de nodige op- en aanmerkingen over Schuberth SRC & Cardo Systems)
En met Sena is dat m.i. een win-win situatie.
Want Sena is een merk die wel gebruikerservaringen in het hoofd (pun intended) heeft, zoals diverse(!) afstandsbedieningen, een App en software voor meerdere(!) platformen, en regelmatige software-updates voor het oplossen van gekende problemen en bieden van meer functionaliteiten.
Daar kan m.i. Cardo Systems nog wat van leren.
Neem alleen al het feit dat de Schuberth SRC (= OEM van de Cardo Rider G4) is “blijven steken” op versie 3.08 (v3.2 in de OEM versie) sinds 2013/2014. Of de Schuberth SRC Pro, net zo “stil” volgens mij. En het feit dat je eerst moet(!) registreren op Cardo’s website (als het om de SCR Pro gaat) om toegang te krijgen tot de eventuele updates, community etc.
Als je dat vergelijkt met Sena zie je daar echt een verschil hoe een fabrikant aan de weg timmert.
Heel wat jaren geleden maakte Beamietoo mij opmerkzaam op het, toen nog, kleinere merk Sena, en hij had gelijk.
Ik snap je reactie. Ik heb zelf ook een SCR van schuberth gehad. Vond voor dat geld de kwaliteit van de hardware beneden pijl. Heb nu een losse Cardo gekocht. voldoet wel 'aardig". Bij lage snelheden is er een irritante echo en wordt de verstaanbaarheid minder. Eerlijk gezegd heb ik wat spijt dat ik niet voor de Sena ben gegaan.
Inderdaad, de prijzen was ik ook nog ff vergeten, ook een goede, thanks!
Ja, Schuberth SRC is vrij duur (ook versus wat je er voor krijgt, qua functies e.d).
De Sena U10 kost zo’n 240 euro. (exclusief de afstandsbediening)
Hmm, dat moet je volgens mij kunnen instellen, wat Cardo “VOC” en “AGC” noemt.
Kijk ff in de handleiding wat je hier van kunt instellen.
Welk model Cardo gaat het exact om?
Ik heb de nodige zaken van Sena, behalve headsets of hun camera’s, en ik moet zeggen, ben er zeer tevreden over.
Ook de opvolging van hun support, vragen en feature requests.
Want natuurlijk heeft elk merk zo zijn nukken, onvolkomenheden etc, het gaat erom hoe je als fabrikant er naar je gebruikers mee om gaat.
En daarin verdient Sena wat mij betreft alle lof.
Hmm, dat moet je volgens mij kunnen instellen, wat Cardo “VOC” en “AGC” noemt.
Kijk ff in de handleiding wat je hier van kunt instellen.
Welk model Cardo gaat het exact om?
Ik heb de scala Q3, met idd die “VOC” en “AGC” functies ben ik al bezig geweest. Echter zonder het gewenste resultaat. Je kan ze vrij gemakkelijk aanpassen door het gebruik van een app op je smartphone.
(PS: een echo kán mogelijk ook duiden op problemen met de BlauweTand, wat je mogelijk net weer niet hoort bij de juist hogere snelheden)
Ik neem aan dat je tenminste op v2.0 firmware hebt op de Q3 en via hun forum gekeken hebt naar eventuele updates?
En ik weet niet welke smartphone je gebruikt, maar die is ook up-to-date neem ik aan?
Ik zou beginnen met het uitschakelen van de VOX, dat is spraaksturing, en de meeste smartphones kunnen dat beter zelf.
Ik weet niet hoe vaak je onderweg je headset bedient (lees: bellen, intercom-chat) maar misschien heb je die functie helemaal niet nodig.
En ik zou wat zaken gaan uitproberen;
afdekken & afschermen van de microfoon (bij lage snelheden) bijvoorbeeld met je hand (doe het voorzichtig én veilig) of dat invloed heeft op die echo.
Doe een totale (fabrieks)reset van je headset en pair opnieuw. Voor het geval dat een vorige software-update iets achtergelaten heeft.
(het is sowieso verstandig na een update een reset te doen en alles opnieuw in te stellen)
En ik zou een nieuw draadje beginnen op http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewforum.php?f=41 en vragen naar reacties van andere Q3 gebruikers.
Voor het zelfde geld heb je te maken met een defect en is het zaak de verkoper aan te spreken op eventuele garantie.
Wegvallen verbindingen. Slechte verstaanbaarheid, oorverdovende piep waarbij je je ongans schrikt en zowaar tinnites mee oploopt. Brakke software updates. Complete uitval en dan weer moeten resetten. Koppelingen die je telkens weer moet activeren. Geluidsregeling…
Allemaal narigheid. Alles weg gedaan en het leven is daardoor zoveel aangenamer geworden. Halleluja…
Naschrift:
Oja, schiet me nog iets te binnen het bereik is veel rooskleuriger voorgesteld dan het in werkelijkheid is.
Maar er is ook iets positief te melden nl. dat de marketing afdeling uitstekend werk gedaan heeft .
Zoals zij het hebben gepromoot zou het moeten werken maar de praktijk is een stuk halsstarriger, blijkt ook nu maar weer.
De importeur doet z’n best maar kan verder ook niet als de achterban hen in de steek laat.
Dat je mij daarover niet gelezen gehoord hebt klopt.
Daar heb bewust voor gekozen maar nu Schubert met dat systeem in zee gaat wilde ik een signaal afgeven. Let op!
Ieder zijn mening & ervaringen natuurlijk, maar te vaak bemerk ik dat niet alleen de headset problemen kan geven, ook de aan te koppelen apparatuur kan voor de nodige kopzorgen zorgen, zijn mijn ervaringen althans.
Weet niet om welk model exact van Sena het ging, sommige (goedkopere?) modellen zijn inderdaad wat “moeilijker” geweest maar dat was vaak bij een volgende update opgelost.
Ik kom vooralsnog heel vaak positieve ervaringen tegen.
Wat betreft bereik;
Te vaak worden daar “magische krachten” aan toegeschreven, terwijl vele externe factoren nogal behoorlijk invloed hebben.
Je kunt het beste de stelregel hanteren dat het opgegeven bereik onder ideale omstandigheden is, zoals open veld, niets & niemand verder in de buurt enzovoort. En in alle andere omstandigheden, reken op minder dan de helft van het bereik, als je geluk hebt.
Daarin is vooralsnog geen ander merk headset anders qua gedrag, het principe is m.i. domweg verkeerd;
De radio-chip(s) in vrijwel alle headset ondersteund tegenwoordig meer dan alleen de frequentie-banden voor Bluetooth communicatie.
Echter, met 1 groot probleem: vrijwel geen zendvermogen.
Maar de klanten vragen daar om en tevens ook lang(e) accu-duur, en dat is in mijn optiek een ongelukkige keuze.
Als je iets fatsoenlijks met bike-to-bike wenst, is er in mijn optiek maar 1 oplossing: portofoons.
Maar goed, een ieder zijn mening en ervaringen natuurlijk.