Newbee hier, wel al een deel BMW’s maar eerste RT 1100 van ‘99, die schijfremmen vooraan, zijn vlottende dacht ik, klopt dat??
Je kan er mee rammelen, of is dat niet goed, op mijn 2 vorige GS’en’ 02 en '04 was dat niet.
Groeten,
Frank
Newbee hier, wel al een deel BMW’s maar eerste RT 1100 van ‘99, die schijfremmen vooraan, zijn vlottende dacht ik, klopt dat??
Je kan er mee rammelen, of is dat niet goed, op mijn 2 vorige GS’en’ 02 en '04 was dat niet.
Groeten,
Frank
Je hebt 2 mogelijkheden. Vaste schijf en een variabele remklauw of een variabele schijf en een vaste remklauw. De voorrem van de 1100 heeft dus vaste remklauwen. Klopt helemaal dat de schijf dus los lijkt te zitten.
Als het een rammel geeft op een klinker weg dan kan je middels een 3-tal doorvoerrubbers de schijf wat minder los maken zonder dat deze de funktie verliest van het flexibel zijn.
Beste
Beetje rammelen is ok bij , idd op n klinkerweg te horen. Heb mijne bij te veel rammel vervangen, zijdelings meer dan 5 mm was te veel. Als je ze kan bewegen in / tegen rijrichting tov wiel dus niet dwars maar langsrichting, meteen vervangen. Rem dichtknijpen en dan kan je t wiel nog voor / achteruit bewegen. Ik heb nieuwe schijven met dito bussen geplaatst, kortste klap en weer goed voor x K km kilometer.
Groet Tom
Bij het zelf vervangen van de remschijven, hoe zit het met de afstelling van de ABS? Dacht dat je daar extra meetgereedschap voor nodig hebt? Of ben ik fout,
Voor de ABS sensor heb je slechts een voelermaat nodig om de afstand tussen sensor en de tanden op de schijf af te stellen. Zelf heb ik slechts 1 keer meegemaakt dat ik na een vervanging deze opnieuw moest afstellen. Vermoedelijk heeft deze al voordat ik begon al te ruim gestaan. De andere keren (ongeveer 7) zat de afstand na vervanging gewoon binnen de waarden.
Doordat ze los zitten en rammelen slijten de busjes sneller in. Door tules te plaatsen wordt door dit rubber de trilling gedempt en mede hierdoor de snelle slijtage. De busjes gaan gewoon 3 maal zo lang mee. Uiteraard mag de schijf uitsluitend zijdelings speling hebben. De tules zijn om slijtage te verminderen en niet om een slijtage te verdoezelen.
Heb ooit bij mijn R1100RT de busjes vervangen, die konden gewoon los besteld worden destijds.
Ook de R1150RX heeft trouwens losse schijven alleen veel minder beweging dan bij de R1100RX.