Scheurtje in brandstofpomp

3x is scheepsrecht zeggen ze wel eens.
Maar 3x heeft nu bewezen dat de RT behoorlijk onbetrouwbaar is.
RT 1 (14 jaar oud bij dealer jaarlijks in onderhoud): ABS stuk
RT 2 (12 jaar oud bij dealer jaarlijks in onderhoud): bleef afslaan bij intrekken koppeling, kregen ze niet opgelost
RT 3 (9 jaar oud bij dealer jaarlijks in onderhoud): scheurtje in brandstofpomp. Kosten…minimaal € 600

Ik vraag me af hoe daar een scheurtje in kan komen?!

Next bike: in ieder geval geen RT meer!

Ik ben zelf mechatronica-monteur van geboorte (nu programmeur) en het woord (groot of klein) “Onderhoud” zegt feitelijk niks over wat er exact gebeurt.
Wat wordt er bij onderhoud precies gedaan?

  • Bekende zaken, die aan slijtage onderhevig zijn en waar altijd iets mee is, opnieuw invetten/smeren of vervangen
  • Vervangen “Consumables” (verbruiksmiddelen als olie, remvloeistof, etc.) en indien versleten of bijna op de grens zaken als banden, bougies, rubbers, remblokken en -schijven.
  • Controleren of alles, wat niet met het blote oog te zien is, nog binnen de gestelde marges is.
    Dit gaat tegenwoordig eenvoudig via OBD (het digitaal uitlezen van een voertuig): wanneer iets te ver heen is, dan zie je dit terug in de meetwaarden en de combinatie van deze meetwaarden geven aan wat er dan aan vervanging of afstelling toe is, zoals injectie/carburatie, lambda-sonde, …
  • Er wordt gekeken naar de algehele staat van het voertuig en wanneer er iets opvalt, dan wordt dit aangepakt

Wat niet gebeurt is dat de complete fiets uit elkaar wordt gehaald en ieder schroefje en moertje wordt onderzocht en schoongemaakt/afgesteld.

Ik wil geenszins beweren dat BMW motorfietsen onfeilbaar zijn en ook ik merk dat voertuigen steeds meer elektronica (en andere feilbare onderdelen) bevatten, maar om ze nu te duiden als “Behoorlijk onbetrouwbaar” gaat me iets te ver; zeker wanneer het om onderdelen als een brandstofpomp gaat.
De correcte werking hiervan is niet in meetwaarden te zien: hij doet het of hij doet het niet en eventuele lekkages worden niet gedetecteerd, dus dat kun je bij een onderhoud niet zien aan komen en het is gewoon puur pech als dat voorkomt.

Ik vind het jammer dat je drie keer achter elkaar verschillende soorten pech (op even zoveel fietsen) hebt gehad, maar voertuigen zijn aan slijtage onderhevig en de levensspanne van alle extra moderne onderdelen die ze er tegenwoordig instoppen kan soms korter zijn, dan je zou wensen, maar op een gegeven moment weet je dat je kapotte onderdelen zult moeten (laten) vervangen.
Dat heb je bij Honda’s, Yamaha, Suzuki’s, maar ook bij BMW’s.

Mijn oom zegt altijd: “Wie in een nieuwe auto wil rijden moet rijk zijn, maar wie in een oude auto wil rijden moet schatrijk zijn” (dit geldt uiteraard ook voor motoren) en dat is natuurlijk zo.

Dus wil je nooit (of minder) problemen, dan zul je iedere paar (zeg 5) jaar een nieuwe moeten kopen of een old-skool fiets aan moeten schaffen waar geen luxe (veiligheden) als ABS en benzinepomp op zit en een eenvoudige carburateur heeft, maar dan nog weet je dat je altijd de kans hebt dat hij je op een dag in de steek laat.

Daar zit een kern van waarheid in. En ja, zeker tweedehands kunnen (en mogen) dingen stuk gaan. Maar persoonlijk vind ik de prijzen die door BMW worden gehanteerd behoorlijk fors. Je betaald de hoofdprijs bij aanschaf, de hoofdprijs bij onderhoud en de hoofdprijs bij defecten. Vergeleken met mijn ooit 19 jarige Honda: elk jaar een onderhoudsbeurt en verder nooit problemen.

Nadeel van BMW is wel dat ze zo verdomd lekker rijden. Big RT Smile

Maar ja, na drie RT’s ben ik een beetje klaar met het betalen van al die hoofdprijzen!

Er is een standaard pomp van bosch waar de halve vw familie mee rondrijd die je nieuw voor ongeveer een kwart van de genoemde prijs kunt scoren en die functioneerd en past.

Ffe google gebruiken voor het onderdeel nummer, je bent niet de eerste…

Daar loop ik mij inderdaad ook altijd mateloos aan te ergeren: dat kwaliteit geld kost is prima, maar het lijkt totaal niet in verhouding te zijn tot het gebodene; laatst hier rechterspiegelglas: €55 en plastic afdekkap onder buddy rechts (die ene die iedereen altijd verliest): €75.

Blijkbaar trekt het motormerk BMW een bepaald type mens en meestal is dit het type mens (doorgaans mannen in een bovengemiddelde leeftijd met een bovengemiddelde opleiding en dito inkomen) dat je een bepaald bedrag voor een product kan laten betalen… helaas. :$
Maar ja: je krijgt er wel een machtig rijdende machine voor terug, dat wel. :wink:

_oo_

Onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn kunnen stuk gaan, en dat heeft weinig met merk of type te maken (kinderziektes e.d. niet meegenomen)
enigste remedie niet meer motor rijden.
Ben zelf technisch specialist, nja zo noemt mn baas me en krijg vaker te maken met vragen waarom iets snel defect gaat.
Tja tegen mn vrienden zeg ik life sux en motor rijden is duur, en tegen klanten het boven staande wat in de meeste gevallen klopt.
Vooral als mensen zonder kennis en dergelijke zelf gaan liggen klooien hehe.
Maar blijft wel een feit en dat heb ik al vaker gemerkt dat de onderdelen prijzen zijn, maarrrrrr ik heb ook een Honda GL1800 Goldwing gereden, daar koste de combi schakelaar voor de knipperlicht automaat bijna 350 euri…en het radiatortje voor mn CB1300 bijna 1100 euri ( zit nu al 3 jaar eentje van Ali onder, gekocht voor 75 euri…

Mzl Roland. Big RT Smile Big RT Smile Big RT Smile

RT 1: Je zegt niet wat er stuk is, de hele unit vervangen of alleen een sensor, kan gebeuren. Valt nog mee dat hij 14 jaar mee gegaan is.
RT 2: Koppeling werkt niet goed: hoofdcilinder, werkcilinder, olieleiding of een combinatie: Prutsers dat ze dit niet opgelost kregen, andere garage zoeken!
RT 3: Kan gebeuren, meestal kunststof onderdelen die scheuren door foutieve montage: bouten té vast aandraaien, daarom zijn er aanhaal momenten gegeven voor de meeste items.

Conclusie: een keer pech en verder slechte/minder goede monteurs die aan jouw fiets werken …

Gewoon BMW blijven rijden :wink:

36 jaar BMW gereden en slechts drie problemen?

Wauw, je hebt waarschijnlijk nog nooit een Engelse auto of motor in bezit gehad, want dan zou je bijzonder tevreden zijn met dit resultaat… :smiley: