Schakelen of remmen

Mijn zoon is 18 geworden en is begonnen met het halen van zijn autorijbewijs. :laughing:
Hij kwam onlangs thuis met het verhaal dat wanneer je voor .bv. een verkeerslicht moet stoppen je zo lang mogelijk in de versnelling moet blijven waarin je op dat moment bent (de 4e of 5e versnelling b.v.), totdat hij voelbaar onder z’n toeren gaat rijden om dan te koppelen en al remmend meteen terug te gaan in de 1e versnelling (om dan klaar te staan voor het licht).
Ik kan mij herinneren van vroeger dat er geleerd werd om juist op de motor, door middel van terugschakelen, af te remmen.

De motivatie van de instructeur was
je kunt beter meer remmen en minder koppelen / schakelen want remvoeringen zijn goedkoper dan koppelingsplaten. 8)

Hoe zou dat met motoren zijn ?
Wanneer ik richting een stoplicht rijdt dan schakel ik eigenljk ook steeds terug (van 5 naar 4 naar 3 enz).
Is het hier ook beter om gas terug te draaien totdat het toerental (te) laag wordt om dan bij te remmen naar stilstand en ineens terug te schakelen ?

Hoe moet het nu ?
_001
Perrie

Het lijkt mij beter om rustig terug te schakelen dan dat pas te doen als je vlakbij het stoplicht bent en direct naar zijn 1.
Als het stoplicht opeens weer op groen gaat sta je in de juiste versnelling om weer op te trekken.
Bovendien heb je niet zoveel handelingen ineens bij het stoplicht.
Stel dat je ineens een noodstop moet maken dan ben je met teveel handelingen bezig.
Bovendien gaat de boel klapperen in de aandrijflijn als je te lang de motor laat uitlopen voordat je naar zijn 1 schakelt.
Dat is volgens mij niet best voor je aandrijflijn en die is weer duurder dan een koppelingsplaat.
Maar volgens mij slijt de plaat alleen als je de koppeling inknijpt en niet als je op de motor afremt.
Als dit zo is dan rijd je in zijn 1 naar de 100 km/h en schakel je daarna naar zijn 6 toch?
Volgens mij is het verwaarloosbaar dit verhaal.

Of zie ik het nou helemaal verkeerd?

Groeten,
Richard

Hoi Perrie,
volgens mij is dat nou juist “het nieuwe rijden” wat ze bedoelen.
Ze leren ook om tussen de 2000 en 2500 toeren op te schakelen.
Het is ook zuiniger als je hem langer in de versnelling laat uitrollen, maar niet tot ie gaat hikken natuurlijk.

[quote=“beemerrichard”]Het lijkt mij beter om rustig terug te schakelen dan dat pas te doen als je vlakbij het stoplicht bent en direct naar zijn 1.
Maar volgens mij slijt de plaat alleen als je de koppeling inknijpt en niet als je op de motor afremt.
Als dit zo is dan rijd je in zijn 1 naar de 100 km/h en schakel je daarna naar zijn 6 toch?
Volgens mij is het verwaarloosbaar dit verhaal.

Hallo Richard,

De achterliggende gedachte is natuurlijk dat je dus niet zo vaak de koppelingshendel inknijpt.
Dat je dus (in principe) maar 1x ontkoppelt en dan terugschakeld van 5 naar 4 naar enz.
Maar inderdaad, je hebt dan wel "veel werk zo vlak voor een stoplicht en inderdaad, als het dan plotseling groen wordt en je zit net in de schakelsessie ben je de sigaar.

Toch
het is een leuke stelling !

Perrie

Een koppelingsplaat is inderdaad duurder dan remblokken maar als je veel remblokken slijt dan verslijt je ook veel remschijven. En kijk dan ook naar de prijs van remschijven. Daar word je niet echt vrolijk van denk ik.
Als je net zo lang afzakt in een versnelling totdat je dat voelt tijdens het rijden dan is dit niet bevordelijk voor de lagers van de motor.
En ik rem toch graag af op de motor vooral als ik bergaf ga. Ook heb ik het gevoel dat ik meer controle heb over de motor als ik nou net wel terug schakel in plaats van te blijven hangen in een te hoge versnelling. Maar ik rijd dan misschien teveel op de ouderwetse manier.

Ton _004

Mij is geleerd dat je bij je remactie altijd rekening moet houden dat je weer snel en tijdig moet kunnen reageren, dus een eventuele noodstop, of optrekken/gas geven, uitwijken, etc.

Nu is het zo dat zodra je schakelt je motor altijd heel even “stil” valt, je kunt het ook aan de motor zien, hoewel soms miniem.
Trek je koppeling maar eens in als je rijd (zonder gas te geven) en je bemerkt dat je snelheid gelijk iets terugvalt.
Met ingetrokken koppeling is een motor een “dood gewicht” en in zeker mate in onbalans, omdat de trekkende motor ontkoppelt is.
Je hebt op dat moment namelijk alleen nog de rem voor de controle over het voertuig, gas geven heeft geen zin met ingetrokken koppeling. :wink:

Als je een tijdje op je motor rijdt, voel je vanzelf heel goed aan wanneer de motor “lekker rolt” en je toch nog motorkracht (dus koppeling op laten komen en gas geven) voldoende over hebt om tijdig te moeten kunnen reageren. En dus ook de juiste keuze voor welke versnelling, etc.

Het is mij althans geleerd dat het onverstandig is om de motor in z’n 3 (bijvoorbeeld) te laten doorrollen naar een stoplicht, en “zachtjes” bij te remmen.
Remmen kan je namelijk ook heel goed op de motor zelf doen, met voorbereiding naar de “definitieve” remactie, dus terugschakelen.

Tijdens de rijopleiding wordt er ook flink op gehamerd dat je bij een remming, al dan niet noodstop, vlak nabij de tot stiltand koming, al weer in de juiste versnelling moet staan, wat bij stilstand de 1e versnelling is.
Immers na een noodstop kĂĄn de situatie zich voordoen dat je gelijk weer moet gas geven om uit een potentieel gevaarlijke situatie (ontwijken bijv.) te ontlopen, en dat is over het algemeen, bij een noodstop, de 1e versnelling.

Het probleem met motor is, naast het feit dat er een kortstondig moment van onbalans/terugval in snelheid als je de koppeling intrekt, de motor niet meer trekkend is, en je hebt gas nodig om dit eventueel te kunnen corrigeren, al dan niet met een remming.

Hopelijk is het bovenstaande een beetje begrijpelijk.

Heerlijke discussie!!
Het hoort i.d.d. bij het nieuwe rijden, maar er zit meer achter.
Wat wij allen ooit geleerd hebben was goed voor die tijd, echter vanaf die tijd tot nu heeft de techniek niet stil gestaan.
Motorvoertuigen zijn technisch veel geavanciëerder geworden, immers je vergelijkt de auto van 20 jaar geleden toch ook niet meer met de huidige?
Wanneer je nu het gas afsluit zorgt het motormanagement ervoor dat je geen brandstof meer verbruikt, de carburateur van toen bleef brandstof in de cillinders pompen.
Kort en goed, de aandrijflijn word niet extra belast tot het stationaire toerental, dus net voor je dit bereikt moet je de koppeling gebruiken om de versnelling te kiezen die je daarna nodig hebt.
Je gebruikt het remmend vermogen van de motor, je spaart de koppeling en de remmen.
Immers je koppeling slijt niet als de zaak (vast) gekoppeld is, hij slijt bij optrekken, opschakelen en terugschakelen.
Evident is dat de remmen dus ook minder gebruikt worden, dus minder slijtage van remblokken/remschoenen, remschijven/remtrommels.
Maar ja, ook ik heb op de oude manier leren rijden en ook ik blijf “spelen” leuk vinden.
Een hobby mag wat kosten, ook ben ik nu al wat ouder, het gevoel blijft dat ik mij er een stukje jonger bij voel!
Een man blijft altijd diep in zijn hart een jongetje, daar voel ik mij zeer goed bij!

[groet]

RhanRT

Het blijft een leuke stelling.
En zoals je merkt
er zijn net zoveel meningen als mensen.
Ik moet bekennen dat ik het gevoelsmatig (nog) niet voor elkaar krijg om in een hoge(re) versnelling naar een verkeerslicht te rijden om dan bij een laag toerental van de 5e of 4e ineens terug te trappen naar de 1e versnelling.
Nee
ik blijf op de “ouderwetse” manier terugschakelen, klaar om na elke schakelactie met het juiste toerental weer op tr trekken wanneer nodig.
Mooi toch dat we er even over nagedacht hebben !!
Big RT Smile

Groet
Perrie

Bij de nieuwe manier van rijden word het remmende vermogen van de motor bijna niet gebruikt. Dat was namelijk het terugschakelen. En de bedoeling is dat de rem gepakt word met als gevolg meer slijtage van remblokken en schijven. Zo heb ik het begrepen tenminste.

Ton

Ok, dan heb ik het geheel verkeerd begrepen.
Want ik heb/had juist begrepen dat je, zonder de remmen zelf gebruikt, juist moet remmen op de motor door tijdig (!) het gas dicht te draaien cq. te doseren.

Omdat moderne motoren met injectie/brandstof-inspuiting miniem brandstof gebruiken als je het gas dichtdraait en daardoor/daarom voldoende remming op de motor zelf kunt doen.

Nu rij ik op de auto meestal diesels, dus dan ben ik al gewend op de motor te remmen, voor mij is dat bijna een 2e natuur.

Het snel(ler) terugkoppelen naar een lagere versnelling lijkt mij best wel een lastige met sommige RT’s (constructie van de koppeling en bediening daar van), ik doe het altijd met enige tussenpozen.
Maar ja, de 5e (en waarschijnlijk ook de 4e) versnelling gebruik ik hoofdzakelijk pas op de snelwegen, maar ik let daar niet zo heel erg op, ik probeer meer te luisteren en te voelen, wat niet altijd mee valt, geef ik grif toe.

Aan de andere kant, mijn verbruik bekijkende, doe ik schijnbaar wel iets goed(s), ergens.

En zo heeft iedereen zijn eigen rijstijl, insteek, manieren en onhebbelijkheden.
Gelukkig, ik ben mens, dus faalbaar.

En dus weer wat bijgeleerd! _004

Hoi Rob

De nieuwe manier van rijden is ook beter voor het brandstofverbruik. Dat moet gewoon zakken daarmee. Maar ik ben er niet van overtuigd dat het rijden erdoor net zo veilig is en ik verwacht meer remmenslijtage en misschien wel extra bigend slijtage. Uitrollen in zijn 4 of 5de versnelling zal op ringbanen niet echt werken om voldoende te vertragen voor het volgende verkeerslicht. En als je uitrolt heb je voor mijn gevoel minder controle dan met terugschakelen.
Word het nieuwe rijden van de ANWB ook tijdens de motorrijles nu toegepast of alleen bij de autorijles?

Ton

In hoeverre in 2010/2011 bij (motor)rijscholen dat “het nieuwe rijden” gedaan wordt, heb ik werkelijk geen idee van. _001

Deze stelling was in de eerste plaats geprojecteerd op autorijles en niet het rijden van een motor al dan niet d.m.v. een motorrijles.
Vele reacties op het nieuwe rijden die hier gegeven zijn hebben de basis van gevoel, emoties en wat je gewend bent.
Maar daarbij ook denkfouten in logica van techniek, gewenning en ingesleten gebruik.
Dat is ook voor mij niet anders in de praktijk terwijl ik best weet dat er besparingen op het brandstofgebruik met het nieuwe rijden te halen is.
Of diezelfde besparingen van de auto ook voor de motor te halen zijn weet ik niet, het brandstofgebruik van een motor is zo wie zo gunstiger dan die van een auto, en je rijdt met een motor op basis van mogelijkheden, techniek en gevoel al anders dan met een auto wat ook een heel andere verbruikswaarde zal leveren.
Dus het is een beetje appels met peren vergelijken.
Maar
 een aantal argumenten die hier gegeven zijn op basis van techniek en logica onjuist, het voorbeeld van afremmen op de motor d.m.v. terugschakelen:
indien je in de vijfde versnelling rijd en je laat het gas los dan rem je wel degelijk op de motor af, je aandrijflijn is dan ook voor 100% gekoppeld en geeft geen slijtage, het op de motor remmend vermogen is een constante.
Zodra je gaat terugschakelen en elke versnelling opvangt heb je 2 nadelen:

1. zodra je de koppeling indrukt ben je het remmend vermogen kwijt en het gewicht van het voertuig stuwt je weer naar voren
  2. zodra je weer koppelt in de nieuwe versnelling slipt de koppeling tot het moment dat een 100% vaste verbinding met je aandrijflijn bereikt is.
    Bepaal nu zelf maar je slijtage.

Remt de motor het voertuig sterker af na terugschakelen met het overslaan van opeen volgende versnellingen?
Natuurlijk!
Je roept immers grotere krachten op, maar dit heeft ook gevolg dat de koppeling veel zwaarder belast gaat worden.
Je kunt zelfs zover terugschakelen dat je aangedreven wiel(en) blokkeren bij het loslaten van je koppelingspedaal of koppelingshendel en denk je dan niet dat je de techniek erg op z’n donder geeft?
En wat had je dan gedacht van slijtage?

Is het nieuwe rijden een onderdeel van zowel de autorijlessen als de motorrijlessen?

De goede zeker niet te na gesproken is dit voor de instructie niet echt gangbaar voor het circuit van rijbewijs halen voor zowel de auto als de motor.
De onervaren rijder zit nog met zoveel andere leerprocessen in gewenning, toepassing en inzichtelijkheid waarbij het rijden nog steeds plaats vind met aarzelingen, vertraagd reageren en dwingend, d.m.v. een instructeur, uitvoering wordt betracht aan het juist handelen op basis van verkeerssituaties, dat de voordelen van het nieuwe rijden niet direct gehaald kunnen worden.

Dus leeft het in de rijopleiding? Beperkt ja dus.
Wordt het altijd toegepast? Nee dus!

Feitelijk is dit meer geschikt als zijnde applicatiecursus voor bestuurders met een basiservaring tot verder dan dat.

groet,
RhanRT

Dank voor deze uitleg en toelichting! _004

Heren,

om het plaatje compleet te maken wijs ik er ook op dat de 1100 RT bij het “remmen op de motor” inderdaad (bijna) geen benzine verbruikt maar wel olie verbrand waardoor er “olie gebruik” ontstaat. Kost ook weer enige duiten! Big RT Smile

Ook ik weet dat de motor in de 5de versnelling als je de gas loslaat afremt maar in de meeste omstandigheden is dat niet voldoende en moet je dan bijremmen. Afzakken in die 5de versnelling brengt je ook in een gebied van ondertoeren bij een bepaalde snelheid en dit is niet goed voor de motor. Daarom schakel ik dan terug en dat lijkt mij logisch. Als je door een bocht gaat schakel je ook terug om snelheid te minderen en niet in een te laag toeren gebied te komen om daarna weer op te schakelen. Alhoewel vele tegenwoordig lui in zijn derde de bocht maken en de motor meer belasten.
Het ia natuurlijk niet de bedoeling om de koppeling ingetrokken te houden want dan remt de motor niet af op de motor dat begrijpt ook iedereen natuurlijk.
Dat het benzineverbruik van auto’s hoger is dan motoren is helaas ook niet juist. Mijn R1100R gebruikt alleen in de stad minder dan mijn auto dus het hangt wel veel van je auto af ook. Al mijn auto’s hadden hetzelfde snelweg verbruik als de meeste van mijn motoren. Al moet ik zeggen dat mijn CB400N en mijn GS850 wel uitschieters waren qua zuinigheid als ik er netjes mee reed. De meeste motoren die ik gehad heb zaten rond de 1 op 16 op de snelweg overigens en dan maakte groot of klein niet echt veel uit. Alleen mijn Enfield haalde trouwens de 1 op 25 maar dat was niet raar omdat die geen vermogen had.
En dan rijd ik met de auto met mijn vouwwagen en 4 personen erin nog dus valt het vebruik wel mee van de auto ten op zichte van de motor. Maar ik blijf voorlopig gewoon op de oude manier rijden denk ik en gewoon terugschakelen. En ik heb nog bij geen een van mijn auto’s of motoren ooit een koppeling moeten vervangen.

Ton _004

Wow

Nu ben ik even lamgeslagen van alle technische uitleggen ! :unamused:
Indrukwekkend, maar we raken wel van het spoor af.
De oorsprong was dat men niet per versnelling terug schakelt (steeds koppelen en ontkoppelen met gevolg slijtage aan koppelingsplaten) maar gas loslaten, niet alleen remmen op de motor maar geforceerd bijremmen tot het moment dat het toerental laag genoeg is en dan pas koppeling intrekken en ingetrokken houden terwijl je eventueel blijft doorremmen.
Dan alle versnellingen “in een keer” terug schakelen.

De gedachte hierachter is dus dat je slechts één keer ontkoppelt en wanneer de motor niet voor het stoplicht tot stilstand komt ook maar één keer koppelt. Minder slijtage aan koppelingsplaten.
Wel maak je meer gebruik van de remmen
dus meer slijtage van remblokken en inderdaad ook van remschijven. (ook niet goedkoop). :O

Dat je minder controle over je motor hebt omdat je tijdens de remprocedure geen aandrijving hebt is wel waar, maar indien je goed anticiperend rijdt is daaar wel mee om te gaan denk ik.

Het is echter, zoals ik al eerder vermelde, best wel tegennatuurlijk. Ik neig zelf ook naar gewoon terugschakelen en geen flauwekul.
Alles analyseren is ook niet goed.
Lekker op je gevoel rijden
veeeel leuker !! :smiley:

Perrie

Hoi Perrie
Ik bedoelde minder controle terwijl je uitrolt en zelfs niet remt. Dit heb je bijvoorbeeld ook als je helling afgaat. Doe dat maar eens met weinig terugschakelen en je merkt wat ik bedoel. Gewoon in zijn 5 omlaag rollen
 Nee doe trouwens maar niet. Als je gas geeft heb je controle voor mijn gevoel maar jij doet dat dan toch ook automatisch. Dat terugschakelen leerde ik tijdens mijn ene les het het voelt natuurlijk. Helling af en dan uitrollen is gevaarlijk dan overhit je de remmen ook en krijg je gemakkelijk vapour lock ofwel luchtbelletjes in je remvloeistof door kokkende remolie. Tenzij je natuurlijk alleen uitrolt en niet remt.

Ton _004

Wat ik begrepen heb is het geen slechte techniek om te remmen op de motor, eventueel bijremmen met de remmen, en als het toerental laag begint te zijn, terugschakelen.

Maar wel gedoseerd terugschakelen, en niet “tak” een paar versnelling overslaan en dan de koppeling op laten komen.
Dat kan je wel doen, tot op zekere hoogte met een diesel (bij mijn vorige vierwielige 335.000 km, en koppeling nog steeds origineel, totdat Bambi in Deutschland helaas overstak op de snelweg :open_mouth: :frowning: ) maar ik heb begrepen dat terwijl je koppeling intrekt er bepaalde vertandingen/mesjes zijn die de synchronisatie van de motor op de koppeling weer moeten oppakken als je de koppeling laat opkomen, en die zouden het dan flink te verduren krijgen als je even een foute inschatting maakt.
(tandjes poetsen?)

Dus mij is geleerd nimmer versnelling over te slaan, rustig te schakelen, en zeer goed op te passen en op te letten met remmen terwijl je koppeling nog “aangesloten” is.
Mooi gelijkmatig remmen en zeker niet “pompen”.
Je dient het remmen te doseren anders gaat je motor “bokken”, en dat is geen goed idee met de koppeling zoals die in gebruik is bij BMW.

Je kunt m.i. ook prima remmen op de motor terwijl je rustig bezig bent met terugschakelen, terwijl je de koppeling laat opkomen zodra de snelheid en toerental goed is.

Als je gaat remmen, kan je, als je het goed doet, dit voor 80% al doen op de remming van de motor, dus gas dicht of verminderen.
Bijremmen met deels voorrem en doe ik dit ook het latere gedeelte met achterrem er bij.
En de laatste meters ben ik al bezig met rustig terugschakelen.

Maar, wellicht dat als je de techniek onder de knie hebt, dat je versnellingen kunt “overslaan”, ik heb werkelijk geen idee.
Voor mijzelf zou ik niet zo snel een versnelling op de motor gaan overslaan, tenzij ik de goede rijsnelheid en toerental heb.
En wellicht dat ik dan voorzichtig de koppeling laat opkomen om nog wat meer remming op de motor te krijgen, want zoals aangegeven, zodra je ontkoppelt, lever je een stuk stabiliteit in, naast het feit dat dit ook gelijk je snelheid beĂŻnvloed.

Want, dat is er bij mij ingehamerd, goed motor rijden is niet alleen kijken, zien/registreren, positie op de weg, etc, maar ook de techniek van gas (geven cq doseren) en vooral tijdig (kunnen) remmen. En die techniek ben ik nog altijd druk bezig aan te leren, vooral bij de hogere snelheden, af-en-toe. :unamused:

Maar, laat ik de precisiestop even in herinnering brengen, dat is wat je volgens mij min-of-meer gaat doen bij een verkeerslicht.
Want de remming moet mooi gelijkmatig zijn, waardoor ook je snelheid mooi netjes en gelijkmatig terugloopt. En ik rij meestal 50 km/uur inde 3e versnelling, dus dan is het maar een paar versnellingen (2 dus) dat ik moet terugschakelen.
Want zodra ik stil sta, zit ik al in de 1e versnelling.
En volgens mij is dat mij zo aangeleerd, maar ik kan het zeker ook mis hebben. _001

Oh ja, mijn olie verbruik?
Minder dan 1 liter op zo’n 7000 km.
Ik heb geen idee of dat goed of slecht is.
En bij mijn diesel hoef ik nimmer olie bij te gooien.

Maar goed, ik ben zeker geen expert, en al helemaal niet een maatstaaf.
Ik rij heel erg veel op gevoel, geluid en geur.
Want motorrijden is voor mij persoonlijk een 360 graden ervaring, wat dat betreft.

PS: En rijden met de motor in de bergen heb ik geen ervaring mee. :laughing:

Sorry maar dit is faliekante onzin: warmte verplaatst zich naar boven, door de rijwind ontstaat er ook koeling. Bij het aanspreken van de rem ontstaat er een open verbinding van vloeistof vanaf de remklauw tot aan het rempotje. Uitgaande van onze motoren gebruiken wij DOT4, dit heeft een droogkookpunt van 230 graad Celsius. Je rijdt al een poosje rond met een prachtige roodgloeiende verlichting aan de zijkant van je wielen voor dat je in een dergelijke situatie komt te verkeren.

groet,
RhanRT