Wat ik begrepen heb is het geen slechte techniek om te remmen op de motor, eventueel bijremmen met de remmen, en als het toerental laag begint te zijn, terugschakelen.
Maar wel gedoseerd terugschakelen, en niet âtakâ een paar versnelling overslaan en dan de koppeling op laten komen.
Dat kan je wel doen, tot op zekere hoogte met een diesel (bij mijn vorige vierwielige 335.000 km, en koppeling nog steeds origineel, totdat Bambi in Deutschland helaas overstak op de snelweg
) maar ik heb begrepen dat terwijl je koppeling intrekt er bepaalde vertandingen/mesjes zijn die de synchronisatie van de motor op de koppeling weer moeten oppakken als je de koppeling laat opkomen, en die zouden het dan flink te verduren krijgen als je even een foute inschatting maakt.
(tandjes poetsen?)
Dus mij is geleerd nimmer versnelling over te slaan, rustig te schakelen, en zeer goed op te passen en op te letten met remmen terwijl je koppeling nog âaangeslotenâ is.
Mooi gelijkmatig remmen en zeker niet âpompenâ.
Je dient het remmen te doseren anders gaat je motor âbokkenâ, en dat is geen goed idee met de koppeling zoals die in gebruik is bij BMW.
Je kunt m.i. ook prima remmen op de motor terwijl je rustig bezig bent met terugschakelen, terwijl je de koppeling laat opkomen zodra de snelheid en toerental goed is.
Als je gaat remmen, kan je, als je het goed doet, dit voor 80% al doen op de remming van de motor, dus gas dicht of verminderen.
Bijremmen met deels voorrem en doe ik dit ook het latere gedeelte met achterrem er bij.
En de laatste meters ben ik al bezig met rustig terugschakelen.
Maar, wellicht dat als je de techniek onder de knie hebt, dat je versnellingen kunt âoverslaanâ, ik heb werkelijk geen idee.
Voor mijzelf zou ik niet zo snel een versnelling op de motor gaan overslaan, tenzij ik de goede rijsnelheid en toerental heb.
En wellicht dat ik dan voorzichtig de koppeling laat opkomen om nog wat meer remming op de motor te krijgen, want zoals aangegeven, zodra je ontkoppelt, lever je een stuk stabiliteit in, naast het feit dat dit ook gelijk je snelheid beĂŻnvloed.
Want, dat is er bij mij ingehamerd, goed motor rijden is niet alleen kijken, zien/registreren, positie op de weg, etc, maar ook de techniek van gas (geven cq doseren) en vooral tijdig (kunnen) remmen. En die techniek ben ik nog altijd druk bezig aan te leren, vooral bij de hogere snelheden, af-en-toe. 
Maar, laat ik de precisiestop even in herinnering brengen, dat is wat je volgens mij min-of-meer gaat doen bij een verkeerslicht.
Want de remming moet mooi gelijkmatig zijn, waardoor ook je snelheid mooi netjes en gelijkmatig terugloopt. En ik rij meestal 50 km/uur inde 3e versnelling, dus dan is het maar een paar versnellingen (2 dus) dat ik moet terugschakelen.
Want zodra ik stil sta, zit ik al in de 1e versnelling.
En volgens mij is dat mij zo aangeleerd, maar ik kan het zeker ook mis hebben. 
Oh ja, mijn olie verbruik?
Minder dan 1 liter op zoân 7000 km.
Ik heb geen idee of dat goed of slecht is.
En bij mijn diesel hoef ik nimmer olie bij te gooien.
Maar goed, ik ben zeker geen expert, en al helemaal niet een maatstaaf.
Ik rij heel erg veel op gevoel, geluid en geur.
Want motorrijden is voor mij persoonlijk een 360 graden ervaring, wat dat betreft.
PS: En rijden met de motor in de bergen heb ik geen ervaring mee.