dames, heren, ik heb een R1200GS LC uit 2015 met cruise control en speedshift. Helaas kon ik de motor niet in de versnelling starten, lastig, want de motor in neutraal zetten wil nog wel eens een uitdaging zijn, niet fijn als de motor afslaat op een kruising en je krijgt hem niet snel in neutraal…
Ik wijt het niet kunnen starten in de versnelling aan een probleem met de dubbele schakelaar in de koppelingshendel. De 2 schakelaars die daar in zitten hebben uiteraard elk een eigen functie, de ene voor onder andere het starten in de versnelling, de andere voor onder andere de cruisecontrol.
Ik heb een nieuwe schakelaar geinstalleerd met de hoop daarmee het probleem te hebben opgelost, maar helaas. Ik heb ongeveer 1 dag in de versnelling kunnen starten, daarna was het weer klaar, maar erger, met de nieuwe schakelaar werkte de cruise control niet meer ??? De lipjes van de nieuwe schakelaar verbogen tot ik op de GS 911 een uitlezing had waarbij beide schakelaars schakelen bij zowel inknijpen als loslaten.
Als de koppeling niet ingetrokken is dan is schakelaar 1 geactiveerd en schakelaar 2 niet. Als de koppeling ingetrokken is, dan is schakelaar 1 niet geactiveerd en schakelaar 2 geactiveerd. Inknijpen en loslaten geeft op de GS ook keurig een wisseling van activiteit. Maar - nog steeds niet starten in de versnelling, en nog steeds geen cruise control. Oude schakelaar teruggeplaatst, en cruise control werkt weer normaal.
De vraag is nu: hoe horen de schakelaars te schakelen. Ik wat ik uitlees normaal, of zou dit anders moeten zijn?? (dus bv als de koppeling niet is ingetrokken dan zijn beiden geactiveerd, en als de koppeling is ingetrokken zijn beiden niet geactiveerd, etc). Ik kan dit niet uit het schema halen, hoop dat jullie het weten ??
Hoe het moet schakelen bij deze motor is mij onbekend.
Normaal gesproken is de cruise control een contact wat opent als de koppeling wordt aangeraakt (dus iets wat ingetrokken wordt)
Dat is doorgaans een veiligheids eis dat bij een onderbreking deze niet ingeschakeld kan worden.
Een start overbrugging mag uitsluitend geschieden als de koppeling is ingetrokken. Dus deze zou inderdaad net anders werken dan de cruise schakelaar.
Het kan zijn dat de schakel momenten verder uit elkaar liggen omdat een cruise vrij snel afgeschakeld moet worden en het starten pas mogelijk mag zijn als de koppeling echt goed is ingetrokken.
Je kan uiteraard meten hoe de oude schakelt en dan vergelijken met de nieuwe.
Het kan zijn dat de schakelaars net andersom zitten en de cruise nu de start schakelaar is.
Nogmaals dit is standaard gebruikelijk en verwacht dat dit ook bij de 1200 zo is geschakeld.
Je bent zo dicht bij de oplossing. Met de oude schakelaar werkt de cruise-control. Deze juiste gegevens kan je dus uitlezen met de diagnose-software.
Kan je als beide schakelaars gemonteerd zijn met een ohm-meter er meer bruikbare informatie uithalen? Volledigheidshalve voeg ik een schermafdruk van het schema toe. De kabels gaan van de schakelaar naar de DME Ecu.
Zeer apart om een vraag te stellen en vervolgens niets meer te laten horen.
Ik begrijp je frustratie, maar klaarblijkelijk is TS geen regelmatige bezoeker van dit forum; na het posten is hij hier (praktisch) niet meer op het forum geweest.
Het probleem zal wel niet zo belangrijk zijn, denk ik?
Beetje frustratie, meer verbazing. Topic sluiten, probleem opgelost.
Helemaal mee eens. Heel af en toe kom je dit helaas tegen.
Het laatste inlog moment is op dezelfde dag als de posting. Mocht topic starter alsnog willen reageren dan horen we het (hopelijk) wel. Na ongeveer drie maanden worden niet actieve topics (na laatste posting in dat topic) gesloten.
Ik vind jullie waardevolle info i.i.g. TOP. Besef dat er anderen zijn die (ook via de zoekfunctie) er hun voordeel mee kunnen doen.
reageerders, allereerst mijn excuus voor de trage / veel te late reactie op jullie input. En zeker ook dank voor de reacties, dat gaat mij helpen. Helaas heb ik nog geen tijd gevonden om verder te zoeken naar het probleem wat ik hoop op te lossen voordat we een grote rit gaan maken half juni.
het schema helpt zeker om de volgende stap te maken, hopelijk kan ik morgen tijd vinden om te gaan meten.
Met de nieuwe schakelaar gaf de GS911 keurig de schakelpunten aan, dus dat zal ik morgen ook met de oude schakelaar eens gaan proberen.
wordt hopelijk snel weer vervolgd
vandaag de 2 schakelaars met de ohm meter gemeten, en beiden zijn identiek
vervolgens de nieuwe schakelaar geplaatst, met de GS911 zorgen dat de schakelaars ook beiden schakelen (lipjes ombuigen) en vervolgens proefrijden: geen cruis controle, en ook niet kunnen starten in de versnelling.
oude schakelaar geplaatst: cruisecontrole werkt weer, starten in de versnelling werkt nog steeds niet, alle mogelijke standen van de lipjes geprobeerd, maar niet gelukt.
Bij eerste plaatsing van de nieuwe schakelaar een aantal weken terug heeft het heel even wel gewerkt, en kon ik wel starten in de versnelling. En nu, wat ik ook met de schakelaars doe, lukt het niet meer, sterker, met de nieuwe schakelaar ook geen cruise controle, terwijl dat met de oude gewoon werkt.
Het is een uitdaging die nog niet is opgelost, moet de tijd vinden om hier verder onderzoek naar te doen, suggesties zijn zeker welkom…
als foto’s of print screens vanuit de GS911 nodig zijn, laat het vooral even weten.
Ik heb dit probleem ook. Cruisecontrol uitschakelen werkt wel, maar starten in de versnelling werkt niet. Ook nog even geluisterd en je hoort de klikjes van de schakelaar. Ook de tweede. Je zou haast denken dat de schakelaar kapot is. Maar het uitschakelen van de cruisecontrol werkt wel, dus de schakelaar is niet kapot
Meest vreemde is dat je de bediening van de koppelingshendel zou moeten zien in de motoscan app. Maar die laat dus altijd 0% zien. Maar misschien is dat niet hetgeen wat ik moet zoeken in de motoscan app.
Ik moet hier nog even verder naar kijken in de motoscan app, en de schakelaar ook maar eens er uit halen en eens goed schoonmaken.
dank voor je reactie en zeker geinterreseerd in de uitkomsten van de scan. Ik kan met de GS911 keurig meten dat de schakelaars beiden schakelen, maar met het verbuigen van de lipjes om ze op een ander moment te laten schakelen “verpest” ik de cruisecontrole functionaliteit, en blijft starten in de versnelling nog steeds niet mogelijk. Ik heb inmiddels een oude en een nieuwe schakelaar (€80 in Duitsland), beiden geven hetzelfde resultaat. De schakelaar lijkt daarmee niet het probleem, maar wat dan wel??
Ik zou dan denken dat er ergens een kabelbreuk zit. Fysiek zijn de schakelaars blijkbaar in orde, maar het signaal komt niet door. Dan is de volgende verdachte het materiaal dat het signaal moet doorgeven. De bedrading dus
Ik heb het er destijds op gewaagd en voor een paar tientjes nieuwe schakelaars gekocht. De problemen waren daarna opgelost.
maar als ik aan de diagnose stekker uitlees met de GS911 van HEX dan zie ik de schakelaars schakelen. Dat zou betekenen dat de bedrading in ieder geval in orde is ?
Ik zou het pas echt geloven wanneer ik, zeker bij dit soort vage dingen, meerdere (soorten van) uitsluitingen heb: dus naast de bewering van de diagnose-software en het uitwisselen van een vervangend onderdeel, nameten met een multimeter.
Heb je last van contactdender en/of een onverwacht hoge weerstand tussen de contacten?
Het kunnen dit soort kleine dingen zijn waardoor een boordcomputer, indien deze “Harde” en stabiele aan/uit signalen verwacht, in de war kan raken en incorrect aangeeft dat alles in orde is, wanneer het wordt gevoerd met slecht geschakelde contacten met een te hoge weerstand.
IK heb de schakelaar net maar eens even losgehaald en goed schoongemaakt. Hij starte 1x in de versnelling met de koppeling ingeknepen. Daarna niet meer. Ik denk dat ik gewoon een nieuwe schakelaar moet kopen
Dat zei ik op 13 juni al…
Hier een linkje naar iemand die een dergelijke switch vervangen heeft.
Eerst even schoonmaken leek me een beter idee voordat ik er 65 euro tegenaan gooi voor een stukje plastic met wat stukjes metaal er aan
Schakelaar ontvangen en geïnstalleerd. Ik kan nu weer starten terwijl de motor in zijn versnelling staat. Overigens met een schakelaaar uit China . Scheelt weer de helft