Hoi,
Even een vraagje:
Om te controleren of er op mijn RT sprake is van stroomverbruik in rust toestand en dit dus niet mijn accu belast tijdens het stilstaan
even een test gedaan.
De accu lostgekoppeld en een tijdelijke draad tussen de MIN-accu en de Massadraden gemaakt.
Daarnaast parallel ook een multimeter gehangen tussen de MIN-accu en de Massadraden.
Nadat het gehele circuit na 15 minuten in rust was een van de verbindingen losgemaakt, zodat de stroom alleen
door het circuit van de multimeter liep.
Daar meet ik een maximale stroom van 25mA met het alarm ook ingeschakeld.
Dit lijkt mij een normale en lage waarde en zou m.i. geen negatieve effecten op korte termijn mogen hebben op de accu.
Ben even benieuwd wat jullie mening c.q. ervaring is ?
Helemaal mee eens.
Zet de motor in november weg en stap weer op eind maart begin april.
Starten en lopen. Niks gedoe.
Toen ik mijn R1200RT (2011) ophaalde uit Zwolle, werd ik gewaarschuwd dat met een week of vier de accu wel eens zo ontladen kon zijn dat starten niet meer mogelijk zou blijken. Een aanschaf van een canbus-lader werd mij absoluut aangeraden. Aangezien ik vrijwel dagelijks gebruik maak van de motor heb ik de lader nog niet nodig gehad. Maar om de accu in conditie te houden lijkt me zo’n lader raadzaam.
Ik schakel altijd, als extra zekerheid, de dodemansknop in als ik motor parkeer.
Weet alleen niet wat nog hier buitenom loopt.
Kan in ieder geval geen kwaad.
Ik vond de accu wat aan de zwakke kant met starten, dus daarom maar eens getest op lekstroom.
Kennelijk is dit wel in orde en niet een probleem.
Wat wel het probleem is dat de huidige Exide accu van 2014 aan het einde van z’n latijn is.
De motor wilde ineens ook niet meer starten.
Ook het opladen daarna ging erg moeizaam.
Ik sta ervan te kijken dat deze accu het 6 jaar volgehouden heeft, . . . netjes hoor.
Dus tijd voor een nieuwe.
Dit keer een YUASA