Ruit zakt niet volledig

R1200RT '05
Ik heb m’n ruit eraf gehad en weer teruggeplaatst ivm wat werkzaamheden.
Nu zakt mij ruit niet meer volledig. Voorheen zakte hij helemaal naar beneden en aan het einde zag je hem ff een beweging maken naar voor-achter leek het wel, alsof hij zich borgt. Echter dat laatste “wobbeltje” doet hij niet meer.
Uiteraard gekeken of er niks tussen zit, maar hij lijkt volledig vrij te lopen. Het vreemde is ook dat als je hem steeds omhoog doet, en laat zakken, hij soms wel dat laatste stapje doet.

Het is maar een paar millimeter wat hij blijft hangen boven de “stoppertjes”, maar vind het vreemd…
Is dat te kalibreren oid?

Heb je al geprobeerd om de ruit te laten zakken met de boutjes iets los gedraaid, zodat de ruit ietwat speling heeft? Oorzaak zou kunnen zijn dat de ruit een ietsiepietsie scheef zit, waardoor een of beide armen binnenin de kuip nét niet voldoende kan/kunnen scharnieren.

Hi Siebke, nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik morgen direct proberen.
Dank alvast voor het meedenken.

Opgelost :smiley:
Het lijkt dat dit zo hoort. Toen ik vanochtend ging kijken en ik deed het scherm omhoog en omlaag, gaf hij dat “wobbeltje”, iedere poging daarna niet meer.
Contact uit en aan, en de eerste keer dat wobbeltje, alle keren daarna niet meer. Dit is eindeloos te herhalen.

Ik denk dat dat wobbeltje een soort “parkeerstand” is, en de andere een rij-stand om toch wat wind via de onderzijde door te laten, maar dat is een aanname…

In ieder geval niks aan de hand, working as designed. _004

Omdat het me nieuwsgierig maakte, heb ik vanmorgen ook 'teen en 'tander geprobeerd. Beginstand ruit op z’n hoogst, contact aan en ruit laten zakken: wobbel. Weer omhoog en zakken: geen wobbel. Contact uit en na korte pauze weer aan: beginstand ruit op z’n laagst: ik zie een (niet noemenswaardig) wobje bij het omhoog gaan. Bij het laten zakken ook weer geen wobbel.
Wat nou de zin van het wel of niet wobbelen is, ontgaat me helemaal. En al zeker als het contact wordt uitgezet en er geen wobbelbeweging is/ontstaat. Met contact uit hoeft er - i.i.g. bij mij - nl. geen (rij-)wind te passeren.
Wel leuk om na ruim 6 jaar -1200- rijden achter dit gegeven te komen.

:smiley:
In het kader van “1 gek kan meer vragen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden”

De GS911 heeft een functie “windscreen calibration”. De voorruit gaat dan helemaal omhoog en omlaag. Ik vermoed dat er toch ergens een sensor uitgelezen kan worden. Het wobbeltje zou dan een test/calibratie kunnen zijn. Dat zou ook verklaren waarom het eenmalig gebeurt wanneer het contact is ingeschakeld.

Ik vind het altijd wel een vrolijk gezicht, dat wobbeltje. :slight_smile:

Nu we toch aan het vragen zijn… :nerd: ik ben vergeten of mijn -1100- dat wobbeltje ook had, of dat het een puur -1200- eigenschap is… _001

De 1100 heeft dat niet . . . althans niet de mijne. :wink: