Ik heb wederom een vraag die mij recentelijk heeft bezig gehouden;
Situatie: Ik sta voor een rood verkeerslicht stil, welke voorzien is van een rood-licht en snelheidscamera.
Ik hoor achter mij een prioriteitsvoertuig aankomen, dus met zwaailichten en sirenes.
Ik kan niet naar links uitwijken en niet naar rechts (middengeleider), ik kan realistisch gezien alleen naar voren.
Mij is verteld dat je altijd veilig ruimte moet maken voor elk prioriteitsvoertuig (als ze zwaailichten én sirene voeren) en ze doorgang moet verlenen.
Maar hoe zit dat bij een dergelijke rood verkeerslicht (voorzien rood-licht en snelheidscamera), waarbij vaak de sensordraden slechts enkele meters van de stopstreep liggen, dus een zeker risico dat je bij een dergelijke manoeuvre op de rood-licht camera komt te staan (waarschijnlijk met een snelheid van 0 km/uur of heel erg laag).
Nu is het zo dat vele prioriteitsvoertuigen met zwarte dozen, camera’s en sensoren uitgerust zijn, dus een eventuele “dwingen” zou vastgelegd kunnen zijn.
Maar m.i. ontkom je niet aan een bekeuring voor het doorkruizen van een rood verkeerslicht, als je niet oppast?
Want soms ook krijg je aanwijzingen van (bijv.) een motoragent (met zwaailicht en sirenes) om meer ruimte te maken (en inderdaad bijvoorbeeld een rood verkeerslicht te doorkruizen) omdat er nog meer prioriteitsvoertuigen aankomen (en dat mag hij formeel ook, dat zijn dwingende aanwijzingen).
Kortom, nu Nederland zo langzamerhand meer en meer handhavingscamera’s (al dan niet digitaal) gaat krijgen, wat zijn de regels voor bekeuringen die je eventueel oploopt in dergelijke situaties?
Ik heb dit ooit een keer meegemaakt in eenzelfde situatie, en kon alleen maar vooruit door rood, waar op dat punt dus ook een camera stond.
Ik werd in het voorbij rijden nog bedankt voor het vrijmaken van de weg door de betreffende agenten, ik heb nooit een bekeuring op de deurmat gezien.
Dus hoe dat verder geregeld wordt weet ik ook niet.
Ik ben op zo’n manier ook wel eens door rood gereden, stond alleen geen flitspaal bij.
Het lijkt me dat je een boete met succes kan aanvechten, maar bewijzen kan lastig zijn als het voorrangsvoertuig niet ook is geflitst.
Voor zover ik weet moet je op een veilige manier ruimte maken, maar dat is geen vrijbrief voor overtredingen. Grijs gebied dus, en daar houdt een automaat geen rekening mee.
Als jij al een boete opgelegd krijgt, dan zal toch ook zeker het voorrangsvoertuig op vrijwel hetzelfde tijdstip ‘geflitst’ worden. Op zulke plek zal die ook nog eens zwaailicht voeren, lijkt me. De ritten van voorrangsvoertuigen worden tevens geregistreerd. Dit argument aanvoerende lijkt me bewijslast genoeg voor een gegrond bezwaar. Misschien wel handig om het kenteken te onthouden . Helaas duurde het bij mij bijna een jaar _003 voordat ik mijn zure centen terug had van de officier na een snelheidsovertreding van een (buitenlandse) tegenligger, die mij werd aangerekend. Ik had dus al braaf betaald, want anders was bezwaar niet mogelijk 8) . Een volgende keer zal deze persoon dus niet eerst betalen, maar de zaak voor laten komen. Heb er graag een ritje Groningen voor over…
Kenny,
Bij mij stond in het proces-verbaal dat bezwaar pas in behandeling werd genomen ná het binnen de termijn betalen van de opgelegde boete. Maar inmiddels weet ik dat als je niet betaalt, er een civiele?? procedure wordt gestart. En dan wordt het een ritje Groningen voor zover ik ben geïnformeerd.