Beste mensen,
Wellicht een gekke vraag, maar die zijn misschien ook wel leuk voor een keer…
Een kennis heeft een RT uit 2009 gekocht, waar Bridgestones T30 Evo banden onder liggen. De vorige eigenaar heeft verzuimd banden te laten monteren in GT versie. Er liggen dus “gewone” banden onder.
Aangezien die banden nog nagenoeg nieuw zijn (er is circa 2000km mee gereden) zit hij in een dilemma. Of deze nagenoeg nieuwe banden omwisselen voor een GT versie van een Michelin of Bridgestone…
Of de banden die er nu om liggen oprijden?
Misschien 2 Bar extra bandendruk geven: 2,7 en 3,1.
Zal de gewone band een ander stuurgedrag vertonen, dan dezelfde band in GT uitvoering?
Iemand een tip of goede raad?
Vast bedankt voor de reactie.
Onlangs bij een bandenman geweest hier in het Hoge Noorden. In principe is de zwaardere BMW een bandenvreter op de achterband. Hij gaf aan de bandenspanning te verhogen met een half bar, dus voor 2,2 —> 2,7 en achter 2.5 —> 3.0. Door deze hogere druk is de wegligging van nagenoeg elke kwaliteit band een stuk beter. En ja de fabrikant BMW vindt dat een band een bepaalde spanning moet hebben, maar ervaring door de jaren leert ook iets. En ja wie weet het beter, wellicht de fabrikant, wellicht de ervaren bandenman. Ik zou de banden oprijden, zonde van het geld van nieuwe banden
Ik zou absoluut niet naar meneer BMW luisteren. Zij vertellen wel vaker halve waarheden. Luister maar naar een bandenboer of naar andere rijders.
Ik zelf rij inderdaad al jaren met ongeveer 0.5 hogere bandenspanning (2.7 en 3.0). Dit op advies van mijn bandenboer en . . . de politie
Tot een aantal jaren geleden was ik ook een van die motormuizen. En ook wij reden met 0.5 hogere bandenspanning. En ik kan niet geloven dat dit uit de lucht gegrepen was. Er zal echt wel een heel ervarings traject achter gezeten hebben. Dus . . . trek je eigen conclusie maar!
Beste mensen,
Ik heb zojuist twee reacties met vriend besproken.
Het enige wat hem nog aan het twijfelen brengt: is de “gewone” band in rijgedrag/stuurgedrag minder dan de band in GT-uitvoering? Zijn gedachtegang is, dat een slapper karkas een vager stuurgedrag zou opleveren…
Iemand ervaring of idee?
Het blijkt in elk geval dat zijn dealer in België ook heeft geadviseerd om te verhogen. Dus: 2,7 en 3,0.
Dank alvast voor de tips en reacties.
Zo’n vager stuurgedrag merk je toch?
Zo ja, vervangen.
Zo neen, lekker oprijden.
En heeft je kennis al eens op jouw fiets gereden, jij hebt toch ook een 1200 en jij op die van hem?
Jullie hebben dan representatief vergelijkingsmateriaal, lijkt me.
Zelf heb ik op de voorgaande 1200 RT diversen “gewone setjes” van de Pilot Road 1-2-4-en 6 versleten en ook wel eens de “GT versie” erop gehad.
De ritten zijn meestal voor 80% in het buitenland en ik spaarde ze niet.
Het enige wat ik als verschil merkte was dat de GT versie iets minder grip had bij het nemen van de snelle bochten en ik wat later uit de bocht op het gas kon.
Ik zou ze zeker lekker oprijden.
Hans Beijersbergen.
Achter.jpg
Beste mensen,
Belgische vriend heeft, na wikken en wegen, om de banden op te rijden!
Jammer voor de bandenleverancier…
Dank voor de reacties!
De GT-versie heeft een ander draagvermogen en dat is relevant als je met 2 personen en bagage gaat rijden.
Dan raak je wel aan de limiet van de niet versie.
En zeker met deze weersomstandigheden dan worden de banden zowiezo al veel warmer en ook nog zwaar beladen is dan helemaal geen goed idee.
Nu zit er wel behoorlijk wat marge in de constructie maar die is ook niet oneindig.
Als je alleen solo rijdt zou ik me niet te veel zorgen maken.
Bij brokken weet ik niet hoe de verzekeraar reageert…want er is geen homologatie voor deze combi door bmw vrijgegeven en dat zullen ze zeker gebruiken bij schade…
My 2cts.
De GT uitvoering bij Bridgestone heeft te maken met het gewicht van de motor/draagvermogen van de band. Dit is niet met een verhoogde bandenspanning op te lossen. Ik sluit mij daarom aan bij de reactie van Scan.
Beste mensen,
Dank nogmaals voor alle reacties. Ik heb ze doorgespeeld aan mijn Belgische RT-vriend en ,zoals gezegd, rijdt hij de gewone versie gewoon op. Zijn vrouw rijdt op eigen brommer, dus van duo-reizen is geen sprake.
En we hebben de motoren niet met elkaar uitgewisseld om te zien of er verschil in rijgedrag zou kunnen zijn. Enerzijds was de fysieke afstand daarvoor net even te groot, anderszijds zou het alleen werken als we beiden dezelfde soort banden zouden hebben, de een in normale en de ander in GT-versie.
Hartelijke groet,
WernerB