Richtingaanwijzer automatisch uit '05 R1200RT

Ik vergeet vaak mijn richtingaanwijzer uit te zetten, en met het BMW systeem van 2 verschillende schakelaars en een 3e voor het uitzetten, maakt het niet beter.
Ik weet dat het gewoon aanleren is, of een piezo buzzer over het relais kan zetten, maar eigenlijk wil ik dit automatisch.
Er zijn losse systemen voor te koop https://www.louis.nl/artikel/smart-turn-systeem-2e-generatie-knipperlicht-automatische-uitzetting/10031140?filter_article_number=10031140, maar de BMW R1200RT staat niet op de lijst met compatible motoren…

Zijn er alternatieven voor bekend, iemand ervaring met een systeem?

Er bestaat voor de 1100 en 1150 een aftermarketrelais van kisantech, waarbij je dit zelf kunt instellen, en dat ook nog rekening houdt met remgedrag.
Als je op hun website kijkt zie je echter dat deze voor de 1200 van 2005 niet bestaat, mogelijk is deze dus al uitgevoerd met canbus, en dan wordt het een lastig verhaal.
Mocht het zo zijn dat de 2005 versie geen canbus heeft, is dit relais mogelijk wel een optie.

Veel succes met puzzelen.

Groet, Aad

Beste Beckysmile,
Mijn RT heeft inderdaad CANBUS…dan wordt het moeilijk dus ben ik bang…

Volgens mij zit dit standaard op de R1200RT. Die van mij gaat na 10 seconden of 200 meter uit. Staat op pagina 59 van het instructieboekje.

Dat dacht ik eerst ook obv de gedownloade handleiding, echter in mijn handleiding staat dit niet. Het verschil is volgens mij dat dit wel op de LC-versie zit, en niet op die van mij…

Hoort op de - 1200- inderdaad automatisch uit te gaan. Waarschijnlijk is dit bij die van jou uitgezet. Kun je weer aan(laten)zetten met een GS911 of Motoscan. En anders even naar de dealeRT (portemonnee niet vergeten).

Ik zal er eens naar vragen, maar denk toch inmiddels dat dit het geval is bij de LC variant. Dit is zoals het in de gedownloade handleiding van de '05 R1200RT LC handleiding staat:

En dit is wat er in mijn bij de motor geleverde handleiding staat (niks over automatisch uitschakelen):

Bijzonder. Er is overigens geen LC variant van 05. Mijn RT is ook van 05 en daarmee een van de eersten.
Maar zit dan kennelijk toch niet standaard op elke uitvoering.

Ok, aanname van de 05 met LC is een eigen aanname vanwege de bestandsnaam van de gedownloade handleiding:
R1200RT LC - 2005 - 2009 R_0368_RM_0208_R1200RT_06.pdf

Anyways, er lijken dus verschillende '05 versies te zijn :wink:

De watergekoelde R1200RT is geproduceerd vanaf 2014.

De GS-911 kan geen richtingaanwijzerzaken aanpassen. De dealer wel. Die heeft de mogelijkheid om de genoemde seconden en rijafstand aan te passen of zelfs uit te zetten.

Ik denk dat de “LC” bij een '05 R1200RT voor iets anders staat, misschien “Light Controled” of iets dergelijks.

De “LC” van de 2014 - 2019 R1200RT staat voor “liquid Cooled”, maar dat weten we allemaal wel…

Henk7777

Laatste update, eerlijk gezegd schaam ik me een beetje :blush:

Na een mailtje naar MSA met een heel snel antwoord van Niels die aangaf dat ze in staat waren deze optie aan te zetten, mocht zo langskomen, dan zouden ze hem aansluiten en even kijken.

Vanochtend dus op pad gegaan en toch eens kijken wat er gebeurde als ik m’n richtingaanwijzer niet uitzet…
En plop, hij ging vanzelf uit. :smiley:
Wel even doorgereden naar MSA, was toch onderweg. Praatje gemaakt, bakkie gedaan en vervolgens binnendoor weer terug naar huis…

Dus na eerst te kijken voor een apart systeem (STS) en daarna de verwarring over types, en handleidingen, blijkt het er al gewoon op te zitten… :smiley:

Wat een wereldfiets… -1200-

Zie ook https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?t=10197 _004

Hi Robin,
Dankjewel, die was ik ook tegengekomen, maar was even op het verkeerde been gezet doordat in de online handleiding het automatisch uitschakelen beschreven staat, en de forumleden die dit hadden ook verwezen naar de handleiding. In mijn handleiding die bij de motor zat, stond dit echter niet.

Nou had ik natuurlijk eerst kunnen testen, maar ik kwam hier uberhaupt al op omdat ik vorige week tijdens een rit m’n maatje (wederom) via de intercom liet weten dat mijn richtingaanwijzer nog aan stond.

Ik lees hier dat dat wel kan met de gs-911:

https://gerritspeek.nl/motor/bmw-r1200rt-2/r1200rt-2.html

Of misschien niet bij de LC dan…

Waarschijnlijk kan een 2005 model niet even aangepast worden, bij de dealer of zelf met GS911. Met enige kennis is het uiteindelijk wel mogelijk om de hex-value aan te passen. Hiermee bereik je hetzelfde.

https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=45&t=15356

Binnenkort bij de winterbeurt ga ik dubbelchecken of het lukt met de GS-911. Gerrit zal er niet om liegen.