Ik was het niet van plan (vrij naar ‘De Dijk’) maar na de plotselinge aangekondigde tropische recordtemperaturen in september komt het er toch van: het plannetje om alsnog een tweede vakantie motorrit te maken -na de invasiestranden van Normandië in het voorjaar- naar de Eifel en de Nürburgring wordt uitgevoerd.
.
Motor: net aangeschafte R1200RT na het debacle met de abs pomp van de R1150RT
Specifieke doelen: behalve de heen- en terugreis twee rondritten. De Nürburgring - en dan met name een aantal spottersplaatsen van de Nordschleife - wordt in een van de rondritten opgenomen
Voor het reisverhaal, de foto’s en de routes in gpx format: zie deze link
.
nurburggroot.jpeg
.
.
De ligging van de spottersplaatsen - in de route met rood aangegeven - en het bekende ED tankstation zijn in de gpx route van de tweede rondrit verwerkt.
Ik ken mijn bochtentechniek en die is beperkt als het op racen aankomt. Die volstaat voor op de openbare weg, waarbij ik regen al mijd vanwege de ondergrond. De Nordschleife is niet alleen een lange baan, die up-tempo concentratie vreet, maar kent ook nog eens aanzienlijke verschillen in hoogte. Dat maakt het niet makkelijker om vanaf een heuvel meteen een chicane te nemen. Als het mis gaat, gaat het met een relatief zware R1200RT ook goed mis. Van het zorgvuldig gepoetste kunststof plaatwerk zal in de hekken en vangrails - grindbakken zijn er nauwelijks - weinig overblijven.
Het is net als met boten: vroeger was ik gek met boten, maar vind het nu vooral prijzig gedoe voor een paar uurtjes varen.
Tegenwoordig kan ik vanaf een terras met een latte macchiato en een appelpunt met dubbel slagroom meer genieten van langsvarende bootjes dan de booteigenaren zelf. Ik weet wat er voor die paar uurtjes varen allemaal komt kijken.
Racen laat ik aan anderen over, da’s beter voor mij, voor m’n RT en vooral voor de anderen op de baan.
Ook weer een mooi verhaal. Van de zomer ook op mijn net aangeschafte RT naar de eifel gegaan. Ik had daar een soort Normandie akkefietje als jij hebt gehad, maar dan met de dynamo. https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?p=160996#p160960. Het is een mooie omgeving en zeker een mooi omgeving. Wat jij had met de navi had ik ook, die T-splitsing. Had ons een 30 uur gekost met omrijden. het blijft feilbaar
De filmpjes en de foto’s van je Eifel reis heb ik natuurlijk met belangstelling bekeken. Ja, zo’n t splitsing he, veilig rechtdoor gokken kan dan niet meer…
BMW is mijn merk, ik rijd het al decennia.
Het zijn prima motoren, maar bij de aankleding er omheen - zie je dynamo en mijn abs - gaat nog wel eens stuk en de reparaties zijn kostbaar.
We doen het ermee, ze zitten perfect, vooral de zit van de R850RT, R1100RT en R1150 RT is werkelijke onovertroffen.
En als ze rijden, rijden ze wel heel lekker. .
Op 13 november 2020 verschijnt er een uitgebreid artikel over de Nordschleife van de Nürburgring in het AD.
Het blijkt met de veiligheid op de Nordschleife van de Nürburgring - en dan met name voor motoren - nog slechter te zijn gesteld dan aanvankelijk gedacht. Dat is opvallend, omdat Duitsland en Veiligheid nauw met elkaar verbonden lijken te zijn.
Het krantenartikel is integraal verwerkt in de derde dag van het blog over de motorreis naar en in de Eifel, wat hier in te zien is.
.
.
De titel spreekt voor zich:.
Schermafbeelding 2020-11-13 om 11.47.13.png