Had je radiale speling op de asjes of een beetje axiale speling? Bij mij na 100k alleen een beetje axiaal als ik het gas een beetje open trekt. : Kun je iets specifieker zijn welke speling je had?
Er zat axiale speling op, als de motor stationair draaide hoorde ik ze ook “ratelen” dit was ook de reden dat ze gereviseerd zijn.
Ik hou n.l. Niet van rammeltjes
Ik ben gisteren begonnen aan een poging om het injectie probleem van mijn 1100RT op te lossen, de linker gasklephuis ontmanteld… Fack dat ding is gaar, zelfs het asje van de vlinderklep is uit gesleten…
Vandaag bij een hobby sloper 2 goede gaskleppen met injectors en TPS (Throttle Positioning Sensor) gekocht en ook een kastje dat er gemonteerd is als je geen lambdasonde hebt in de uitlaat (ik heb er officieel wel een), dan kan ik de uitstoot regelen met een schroef ipv de lambdasonde die dat regelt.
Ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de benzine filter in de tank te vervangen en ik hoorde al langer dat er iets los lag in de tank, dat was dus een vlotter die aan de vuldop vast zit…
Morgen wordt het spannend als alles terug in elkaar zit
De andere gasklephuizen staan erop, lambdasonde af gekoppeld en kastje in gestoken in de stekker die daarvoor voorzien is…
Motor loopt terug zoals het moet!!! Nog even alles perfect synchroon stellen en hij kan er weer tegenaan.
Stationair loopt hij nog iets te laag maar dat komt wel goed.
Als iemand versleten gasklephuizen wilt hebben met injectors, TPS sensor dan hoor ik het wel…
Zie je, je hebt geen MSA, of Oscar nodig met glimmende vloeren en dure rekeningen. Je hoeft maar langs een sloperij te gaan, een paar euro neer te tellen, wat te sleutelen en je fiets is als nieuw. Dat is de lol van deze fietsen. Er gaat wel eens wat stuk, maar het is makkelijk en simpel te repareren. Je hoeft slechts een beetje handig te zijn.
haha, nou ik dacht dat de overdreven stoterigheid kwam door een verslijtend cardan, maar het kwam omdat het blok de kou, en de korte ritten niet fijn vond. Na een paar lange ritten de afgelopen tijd, (afgelopen vakantie 1100KM in twee dagen) rijdt hij weer prima.
Helaas is de achterste bevestiging van de uitlaat wel afgebroken. Dat word uitboren en helicoils plaatsen. Ik verheug mij nu al op de reparatie. Hoe gaat het met de R1100R?
Voor veel mensen op het forum is het nog steeds goed om toch regelmatig bij degene te komen die de ervaring , kennis en en gereedschap wel hebben. En ook bij Oscar was ik zeer tevreden met de service. Met de R100R gaat het altijd goed -top-
Inmiddels heb ik ook het ‘Roemeense Revisiesetje’ in bestelling.
Overigens vind ik het, als zelfsleutelaar, wel heel prettig dat er mensen als Kenny en Oscar zijn. De kracht van een goede klusser zit naar mijn mening in het kennen van je eigen beperkingen. Sommige dingen laat ik graag over aan experts!
Ben je al eens bij alle twee geweest dan?
En ervaring helpt ook. Kenny heeft me goed geholpen toen ik de motor uit elkaar trok om te repareren, de kneepjes van het vaak die wij waarschijnlijk niet weten. En daarvoor bracht ik mijn motor ook met liefde naar MSA voor de dingen die ik niet kon doen of wilde doen en zo duur vond ik hem niet (wel als je student bent natuurlijk ). het voordeel is dat je met hem ook uit kan wisselen wat problemen kunnen zijn. Bij de BMW dealer geef je hem af en krijg je hem terug zonder dat je erbij kan staan etc.
En natuurlijk moet ieder het doen zoals hij zelf wil, dat blijft een vrije keuze.
Maar omdat ik hem toen ook voor het werk gebruikte wilde ik geen enkel risico lopen die je misschien zou hebben door de onervarenheid die je hebt met het sleutelen aan de motor. De garages doen het dagelijks.
Tuurlijk heb je gelijk Lemoi, ieder staat vrij in zijn/haar keuze. Die bedrijven doen zeker prima werk. Ik vind het alleen maar leuk af en toe wat reactie uit te lokken. Bovendien werk ik zelf in een garage. Dan leer je het snel. Ik denk dat het moeilijker is om te sleutelen als je alleen het internet hebt, en je opslag.
En zelfs met die ervaring in de garage had je toch nog problemen met het synchroniseren van je R1100R? Het is toch leuk dat je die info toch hier gekregen hebt hé .
Er zijn veel mensen die zelf die setjes zullen gaan monteren. En er zullen er genoeg zijn waarbij de motor daarna nog niks beter loopt. Ik werkte zelf mijn halve leven in de garage maar ieder merk en elke motor heeft zo zijn eigen problemen. Dus ik ga ook soms naar de mensen die wel die ervaring hebben omdat ik niet alles weet. En soms is een blik op het forum voldoende om een oplossing te vinden. Mochten mijn gasklephuizen ooit gereviseert moeten worden dan doe ik het zelf waarschijnlijk maar volgens mij was Oscar ook niet echt duur. En ik denk dat Kenny ook zeer redelijk is met zijn prijzen. Sleutelen blijft een vak waar je elke dag weer iets nieuws tegenkomt en je blijft leren. Die ervaring heb je niet in een paar jaar in de garage overigens. Er zijn er die het nooit geleerd hebben.
Afgelopen week heb ik mijn rechter gasklephuis gereviseerd met het revisiesetje uit Roemenië.
Op zich was het maar een kleinigheidje.
De linker gasklephuis zat absoluut geen speling op dus deze eerst maar zo gelaten.
Uiteraard heb ik zowel de linker als de rechter gasklephuis schoongemaakt met carburateur reiniger.
Hierbij ook de stationair schroeven niet vergeten.
O-ringen vervangen zodat dit weer 100% in orde is.
Daarna de boel weer afstellen.
Uiteraard eerst synchroonstellen bij stationair toerental.
Linker en rechter schroef 1, 5 slagen losgedraaid als basis om van daaruit verder te werken.
Bij het verdraaien van de rechter schroef gebeurt er nagenoeg niets (de gereviseerde kant).
Kan hem helemaal in draaien en een heel eind losdraaien zonder veranderingen.
Nu heb ik zelf het vermoeden dat de gasklepaanslag ook opnieuw afgesteld moet worden na de revisie.
Echter ik zie dit nergens terug op het forum en ook niet bij de instructie van de Roemeense leverancier.
Door tijdgebrek heb ik nog niet verder getest maar misschien dat iemand hier ervaring mee heeft ?