Remschijven R1200R - twee types en wat vragen

Ik zag net dat mijn remschijven rondom op de 4mm zitten. tijd om ze te vervangen dus, heb ik bij deze motor nog niet eerder hoeven te doen.

Normaliter zoek ik op OEM nummer en kom je snel bij de juiste uit. Maar bij deze kom ik op twee uit (via RealOEM). Ik snap niet helemaal het verschil, het zijn verschillende onderdeelnummers (zowel de schijf als bouten) en lijken erg veel op elkaar. Wat is nu wijsheid?

Het gaat om een R1200R uit 2007 (model 0378 / K27) met ABS. (kenteken MR-PP-02).

Vier vragen een jullie experts:

  1. Wat is het verschil tussen de twee opties, hier staan ze naar elkaar: https://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=0378-EUR-03-2007-K27-BMW-R_1200_R_06_0378,0398_&mg=34. Ik zie verschillende onderdeelnummers en ook dat de bouten verschillen in lengte (22mm of 25mm). Is de nieuwere een upgrade geweest met bijbehorende bouten? De bussen zitten bij deze originele beide versies al gemonteerd/geperst.

  2. Vervangen jullie all bouten altijd bij vervanging remschijven? op zich niet heel veel geld (15 euro per schijf) maar vroeg het mij af. Je zou ook na visuele inspectie de bout kunnen voorzien van nieuw borgmiddel en op moment aandraaien, kruislings. Deed ik bij mijn oude Guzzi ook en nooit gedoe mee gehad (die had overigens ook geen borgmiddel).

  3. Ik wil niet besparen op kwaliteit; maar de prijs die mijn dealer vraagt voor de OEM versie exclusief montage is 210 euro per voorschijf en 130 voor achterschijf (excl bouten). Als ik dan de Brembo versie op zoek inclusief rvs montagebussen en bouten kom ik op 130 euro voor één voorschijf (https://www.motolab.nl/a-56592497/voor-front/remschijf-bmw-r4v-front-o-a-hp-r1200-r-s-rt-f-series-2003-2014-brembo-168b407n2-oem-34117701459-v/#description). Wat klopt hier wel/niet en wat adviseren jullie uit ervaring?

  4. Ik heb de Haynes manual even doorgelezen en ik lees nergens dat voor demontage wielen echt speciaal BMW gereedschap nodig is. Wel dat je de achterbouten één voor één kruislings moet demonteren door het wiel steeds te draaien, maar is verder standaard torx. Klopt deze aanname?

Dank en alvast een fijn weekend!

Om zeker te zijn welke je moet hebben, zou ik je VIN invoeren in realoem.com
Je zoekt dan op het juiste type.

Voor nieuwe schijven zou ik kiezen voor Brembo. Mijn ervaringen zijn met die schijven goed te noemen en menig duur merk is er ook mee uitgevoerd dus zal ook daar de ervaring goed zijn.
Voor het los draaien zet ik daar middels een moment sleutel iets meer kracht op de bout dan dat het aantrek koppel is voor die bout.
Middels een verf afbrander, door een hulpje bediend, wordt deze dan warm gestookt en na net iets meer dan 1 minuut loopt de bout los.
Zolang de bout niet overdreven warm geweest is en er nog goed uit ziet monteer ik deze gewoon met lock-tide weer terug.
Betreffende de andere punten kan ik je niet helpen of adviseren.

Dank voor de tip. Heb ik net ff gedaan; krijg zelfde resultaat. Dus twee opties zeg maar voor de voorzijde.

Ik zou even je dealer bellen.
Die weten het vast.

Gewoon bij Motolab bestellen incl de bevestiging zijn goede schijven, weten daar wel welke je moet hebben.
Denk dat het verschil in onderdeel nummers de dikte is 4,5 en 5 mm.